Headsetet Philips CitiScape Uptown SHL5905 - Mikrofonvolymen är väldigt låg på PC

Permalänk
Medlem

Headsetet Philips CitiScape Uptown SHL5905 - Mikrofonvolymen är väldigt låg på PC

Häromdagen anlände ett headset, vilket är ett Philips CitiScape Uptown SHL5905, som jag hade tänkt att använda till Skype och liknande saker på datorn, men problemet är att mikrofonens volym är nästintill obefintlig. I själva verket hörs jag nästan över huvud taget inte alls, och detta är med mikronfonvolyminställningarna i Windows satta till högsta möjliga. Dessutom har jag testat att öka mikrofonboosten till +30 dB, och även då hör jag mig själv ganska lågt. Den enda skillnaden är egentligen att ett förfärligt sprakande bakgrundsbrus uppstår.

Nämnvärt är kanske att ljudet produceras intärnt från moderkortet som är av modellen GA-Z87N-WIFI (rev. 1.x), och för att koppla samman headsetet och datorn används en 3,5 mm till x2 3,5 mm-adapter.

Så här långt har jag uteslutit att felet ligger hos adaptern, då ljudet är lika lågt om jag kopplar in headsetet direkt i datorns mikrofonuttag utan adapter.

Beträffande Philips kundtjänst kan de bara beklaga situationen, och hänvisar till att headsetet är byggt och anpassat för smartphones, samt att headsetets framgångsrika användning med en dator inte går att garantera.

Med ovanstående i åtanke; är det möjligt att anpassa mikrofonvolymen på något sätt?