Permalänk
Inaktiv

Logitech G502 VS Steelseries Rival

Hej,

Jag har tittat på nya möss den senaste veckan, med de pengarna jag har så har jag kommit till dessa två. G502 och Rival, Jag har det sjukt svårt att välja vilken, ja det är en stor pris skillnad men det är inte av mycket mening till mig.

Jag letar efter en mus som går bra att köra CSGO med. Jag vet att många "Pro" CSGO spelare använder rival.

Själv har jag ett kindof claw till palm grip, Mest calw fast lite palm nuddar in.

Men, till punkten, vilken mus hade ni valt och varför.

- Method

Permalänk
Medlem

Jag använder Rival som min standardmus sen lite över ett år tillbaka. Den är tillräckligt lätt, tillräckligt billig och har hållt ihop bra under året. Dock så är den numera REJÄLT sliten (se bilder nedan) och behöver bytas ut. Så jag kommer mao slita ut musen på ett år.

Bilder på slitna musen : http://imgur.com/a/xZipE (Gummibeläggningen har slitits ut där jag hållt fingrarna).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iXam:

Jag använder Rival som min standardmus sen lite över ett år tillbaka. Den är tillräckligt lätt, tillräckligt billig och har hållt ihop bra under året. Dock så är den numera REJÄLT sliten (se bilder nedan) och behöver bytas ut. Så jag kommer mao slita ut musen på ett år.

Bilder på slitna musen : http://imgur.com/a/xZipE (Gummibeläggningen har slitits ut där jag hållt fingrarna).

Åh gud, 1 år? Shezus.

Jag gissar på claw grip?

Permalänk
Medlem

Sensorn i G502 lär ju vara den bästa på marknaden. Dock är även sensorn i Rival bra och om man inte har nördat in sig på att man nödvändigtvis måste ha den allra bästa sensorn så borde man nog gå efter andra faktorer, speciellt hur man tycker att formen passar.
Vilken form som passar är dock väldigt subjektivt. Det bästa är helt enkelt att gå till en butik och testa båda mössen. Frågar man på ett forum kommer man annars att få lite random svar beroende på om de som råkar skriva i tråden föredrar den ena eller andra formen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag har en g500 men har beställt en rival som kmr idag. Rabatt på cdon just nu + någon kampanjkod från facebook = 300kr.

Blev tvungen efter att ha börjat med csgo. G500 fungerar inte på mörkt tyg så min qck+ är värdelös. Sen sitter sensorn så långt upp på musen och inte närmare mitten så i tighta situationer så måste jag böja på handleden istället för att jobba med armen. Detta resulterar i sjukt dåligt aim/kontroll. 502an kanske är bättre men även fast jag älskar min 500 så passar den sig inte för mig i GO.

Visa signatur

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig

Permalänk
Medlem

Jag har använt både rival och g502 som min "huvudmus" , så jag har ganska bra koll på båda.
Den absolut största skillnaden är vikten, g502 väger mycket mer än rival, att g502 väger mer ger känslan av bättre kvalité, men vad som är bäst beror såklart på vad man föredrar.

Sen har g502 ett ganska udda scrollhjul, den har två lägen antingen snurrar det helt fritt (nästa inget motstånd alls, om man sätter snurr på hjulet fortsätter det snurra i säkert 30s). I det andra läget så skrollar man stegvis med ganska stort motstånd, jag tycker det är för trögt för att använda till vardaglig scrollning, men det är bra i spel och liknande där det är viktigt att inte scollar förmåga steg. Rivals scrollhjul är dock helt normalt, inget man tänker på.

Sammanfattningsvis tycker jag att g502 är bättre men det också större risk att man ogillar den då den är lite speciell, rival är också bra och ett säkrare köp då den är lite mer normal. Jag skulle inte rekommendera att du köper g502 om du kan testa den lite först. Rival är nog ett bra köp men det tar lite emot att rekommendera den eftersom min gick sönder efter bara några månader (fick den utbyt på garantin så det var inget större problem).

Permalänk
Medlem

För övrigt kan jag starkt rekommendera den nyligen släppta Logitech g303. Lär ha den bästa sensorn på marknaden (samma som i g502) och är riktigt lätt. Har testat flera vettiga möss förut, men denna känns helt överlägsen allt jag kört med tidigare. Framförallt känns avläsningen otroligt exakt.
Formen passar dock inte alla. För fingertip grip tycker jag att den är helt idealisk. Palm grip går knappast alls om man inte har minityrhänder. Clawgrip kan gå om man har lite mindre händer.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jag rekommenderar logitech g502!

Visa signatur

1TB Western Digital Green | 120gb Intel 530 SSD | HyperX Fury 8gb 1600MHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | Gigabyte GTX 980 G1 Gaming | Fractal Design Define R4 | Fractal Design Integra M 550W | ASUS Z97-A | Intel Core i5 4690k | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

För övrigt kan jag starkt rekommendera den nyligen släppta Logitech g303. Lär ha den bästa sensorn på marknaden (samma som i g502) och är riktigt lätt. Har testat flera vettiga möss förut, men denna känns helt överlägsen allt jag kört med tidigare. Framförallt känns avläsningen otroligt exakt.
Formen passar dock inte alla. För fingertip grip tycker jag att den är helt idealisk. Palm grip går knappast alls om man inte har minityrhänder. Clawgrip kan gå om man har lite mindre händer.

Kan inte ens fingertip grippa G302/3.
Har 18cm o diamontformen är helt värdelös.

MAn måste prova den innan man köper.
Kollar man typ hundrasidiga tråden på OC så är de fler som inte tycker om formen som faktiskt gör det.
Väldigt få som faktiskt gillar formen, flesta accepterar den på sin höjd.

Köpte G302 2 gånger och hade den en vecka varje gång, gick inte vänja sig på något sätt för mig.
Varken med fingertip lr claw/finger hybrid grip.

Sensorn är inte värd formen på något sätt.
Så mycket bättre är inte 3366 heller.
Dessutom relativt tung för en mindre mus, precis som KPM är tung med 90gram på så liten mus, vilket gör att det känns som en mindre blyklump.
G100s utan vikten är ex perfekt för en mindre mus, med jämna sidor så man ändra sitt fingertip grip enkelt. G302/3 forcerar greppet framför curven.

3310 kan vara lika raw i feel dessutom, som FinalMouse visat i senaste versionerna. Där ett par tom jämför den med MLT04 i "rawness"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Kan inte ens fingertip grippa G302/3.
Har 18cm o diamontformen är helt värdelös.

MAn måste prova den innan man köper.
Kollar man typ hundrasidiga tråden på OC så är de fler som inte tycker om formen som faktiskt gör det.
Väldigt få som faktiskt gillar formen, flesta accepterar den på sin höjd.

Köpte G302 2 gånger och hade den en vecka varje gång, gick inte vänja sig på något sätt för mig.
Varken med fingertip lr claw/finger hybrid grip.

Sensorn är inte värd formen på något sätt.
Så mycket bättre är inte 3366 heller.
Dessutom relativt tung för en mindre mus, precis som KPM är tung med 90gram på så liten mus, vilket gör att det känns som en mindre blyklump.
G100s utan vikten är ex perfekt för en mindre mus, med jämna sidor så man ändra sitt fingertip grip enkelt. G302/3 forcerar greppet framför curven.

3310 kan vara lika raw i feel dessutom, som FinalMouse visat i senaste versionerna. Där ett par tom jämför den med MLT04 i "rawness"

Formen är lite speciell. Det verkar vara "love it or hate it". Väldigt många älskar formen, samtidigt som många hatar den.
För mig är det den enda mus jag kunnat greppa på ett vettigt sätt (med fingertip grip), utan att behöva klistra på en massa grepptejp eller liknande.
Diamantformen gör att tummen får ett naturligt stöd för mig på vänster sida.
Jag upplever den inte heller som minsta tung, iallafall inte med min lågfriktion setup mot underlaget.
Givetvis skulle en dock ännu lättare mus vara trevligt, som alltid.

Att sedan sensorn är så bra som den överhuvudtaget behöver vara gör ju inte saken sämre. Känslan av "rawness" är iallafall överlägset något jag testat tidigare. Det kan dock säkerligen finnas andra möss med liknande känsla som jag inte testat.

Det enda jag egentligen saknar är möjligheten att justera lift-off manuellt. Hade gärna satt den något högre, men den är ändå tillräckligt hög så att det inte medför några större problem.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Jag använder Rival som min standardmus sen lite över ett år tillbaka. Den är tillräckligt lätt, tillräckligt billig och har hållt ihop bra under året. Dock så är den numera REJÄLT sliten (se bilder nedan) och behöver bytas ut. Så jag kommer mao slita ut musen på ett år.

Bilder på slitna musen : http://imgur.com/a/xZipE (Gummibeläggningen har slitits ut där jag hållt fingrarna).

va i helvete

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkeOSD:

Jag har en g500 men har beställt en rival som kmr idag. Rabatt på cdon just nu + någon kampanjkod från facebook = 300kr.

Blev tvungen efter att ha börjat med csgo. G500 fungerar inte på mörkt tyg så min qck+ är värdelös. Sen sitter sensorn så långt upp på musen och inte närmare mitten så i tighta situationer så måste jag böja på handleden istället för att jobba med armen. Detta resulterar i sjukt dåligt aim/kontroll. 502an kanske är bättre men även fast jag älskar min 500 så passar den sig inte för mig i GO.

Länk till Facebookkoden?

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en G502 för några veckor sen och håller med så som många andra säger om att sensorn är fantastisk och kvalitetskänslan är jätte bra.
Men dessvärre är formen inte alls rätt för hur jag håller och jag kunde inte fortsätta använda den för intensiva spel t ex CSGO av den anledningen.
Jag kör dock mer av ett palmgripp än ett claw.

Jag valde att köpa mig en Zowie EC1-A istället och är hitills väldigt nöjd.

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).