Permalänk

SSD Prisgräns

Jag har läst en del kommentarer på det här forumet som jag tycker är väldigt underliga. Needless to say, så berör de SSD:er.

Dessa hårddiskar(de fyller samma roll i en dator, fast med andra attributer i fokus, vilket motiverar att de kan sorteras in under denna kategori) är självklart väldigt bra att ha och är mycket viktiga delar i ett högprestandabygge, men deras förmåga att påverka en dator har överdrivits till nivån att jag inte skulle vara förvånad om jag snart hittar en kommentar vars kontenta är "hög CPU-temp --> skaffa SSD." SSD:er är bra komponenter men de kan inte rå på allt.

Jag skulle vilja ha era åsikter för exakt hur viktiga de är i en dator, särskilt med tanke på att ni säkert också har sett när någon medlem här ger tipset "skaffa en SSD" till någon stackars 14-åring som köper sin första gaming-dator av ihopsamlade veckopengar, som i sin tur dels pga. okunskap, dels pga. "tipset" från denna medlem då skaffar en SSD till priset av att de delar som verkligen spelar roll i de lägre budgetklasserna t.ex. grafikkort eller processor får en lägre budget. Detta leder till att person kan då starta sina spel på nolltid, men måste dra ner grafiken för att göra spelen spelbara.

Jag skulle vilja klargöra exakt var gränsen går där SSD:er ska inkuderas i budgeten och se till så att alla som läser det här tänker efter lite innan de ger tipset att skaffa en SSD till någon som inte behöver det. Jag vill också klargöra att det finns andra sätt att öka datorns allmänprestanda än att klämma in dyra komponenter(SSD:er kostar ganska mycket), framför allt på datorer med Windows som har varit i drift ett tag då deras registry har vuxit till sig.

Det sistnämnda är i princip det jag ville komma fram till, nämligen att det finns oftast lösningar på problemet, som nu schablonmässigt löses med installation av SSD, som inte innebär fyrsiffrigt spenderande för den som genomför denna lösning. Det lättaste sättet är att ominstallera Windows,(ni med Linux kan polera naglarna nu) så att Windows registry reset-ar och dator.

Så det jag skulle vilja säga är: Tänk efter innan ni köper in, eller säger till någon annan att köpa, en SSD. Finns det en enklare lösning, implementera den innan, för att någon som har stått ut med en slö dator innan kommer få samma upplevelse av denna manöver som att skaffa SSD, plus att denna person kommer att vara tusentals kronor rikare. De som precis ska skaffa en dator på budget kommer klara sig alldeles utmärkt med en HDD och få en mycket bättre spelupplevelse av att spelet flyter på bättre än att det laddar fort, om det ens gör det, för att ett spels laddningshastighet beror på en mängd parametrar utöver hårddiskhastighet.

Diskutera gärna detta, jag skulle gärna vilja veta så mycket som möjligt om ämnet och läsa era åsikter.

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

SSD:er är enskilt den viktigaste komponenten i en dator!

Vet inte om jag sett någon rekommendation på bygge, där det varit ett "dåligt" grafikkort med..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Personligen så skulle jag inte klara mig utan en SSD som systemdisk längre, Blir otroligt långsamt när man sätter sig vid en dator med hårddisk. MEN, Jag skulle inte rekommendera att inkludera en SSD i ett nybygge där det skulle innebära mindre pengar till cpu eller grafikkort.

Det är alldeles för många som rekommenderar SSD här på forumet, En SSD borde inkluderas i en gamingdator när man har minst en 3570K/4670K/FX-8350 samt GTX680/GTX770/HD7970/R9-280X, Annars är det knappast värt det enligt mig, CPU och GPU kraft ska alltid gå först.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

livet blir bra mycket gladare med en SSD.

Snabbare, rappare. Tänk bara tillbaka på alla långa start- och laddningstider. Dessa dagar är borta. Allt händer så fort du klickar eller trycker på knappen. Inget seeeeegt hårddisktuggande medans du väntar på att datorn ska reagera på kommandon. Skulle aldrig gå tillbaka till mekanisk hårddisk. Kan dock sänka grafikinställningar i spel och liknande - aldrig mera HDD

Permalänk
Medlem

Brukar ofta vara när man gått över 8k i budget för en gedigen speldator som det börjar bli motiverat att verkligen ha SSD. Beror såklart på användningsområde i övrigt men där över är nog den "gyllene gränsen".

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

SSD är ju fortfarande lite dyra... vore ju nice om 500GB-750GB kunde komma ned till 1500-1800kr.
Altså ungefär samma som en 4TB HDD.

Permalänk
Medlem

Det är enkelt att köra med HDD om man har kört med HDD innan men om man har kört SSD och ska börja med HDD efter SSD:n så kommer det knappast att gå. Man kommer säkert bli irriterad som f*n då

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Jag tycker ska man bygga dator för 10K och över kan man börja kika på SSD. Fram tills dess tror/tycker jag att man ska lägga kräm på grafikprestanda och en processor som inte flaskar. Själv äger jag ingen ssd och det var just för att i slutet på augusti förra året då jag beställde delarna jag har nu. Så var det ett enormt nerdrag att lägga en tusenlapp på en ssd och dra av en tusenlapp på grafikkort. Min kostade 9500 ny. Grafikkortet är ett 670 FTW som är otroligt bara för att bara för att vara ett 670 tycker jag.

Men som sagt. Om man ska dra av en tusenlapp från tex grafikkortet som jag anser är det primära i en gaming dator är helt och hållet upp till en själv. Bara man är fullt medveten vad man gör.

Min åsikt är att ett gaming system ska byggas runt ett grafikkorts krav men samtidigt kunna ha någorlunda/bra uppgraderingsmöjligheter.
Utan grafikkortet så går det ju jättebra att spela bf3 på! Med andra ord: Lägg pengar på ett saftigt grafikkort och ett system kring som klarar kortet + lite till. I lite till ingår inte SSD.

Rörigt? Ja.
Ska du klaga? Näe.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MayorTroll:

(SSD:er kostar ganska mycket)

fyrsiffrigt spenderande

denna person kommer att vara tusentals kronor rikare.

Du överdriver priset minst lika mycket som "vi" överdriver betydelsen. Man får en bra 120 GB SSD för 600 kr inklusive frakt om man passar på vid någon kampanj. 120 GB SSD kostar ju mindre än 8 GB RAM idag; båda får anses vara standardstorlek för budgetdatorer.

När jag ska hjälpa någon välja delar till en dator utgår jag från att de också ska använda den till annat än att spela spel. Till exempel surfa, arbeta med dokument och annat, till vilket SSD är helt oslagbart.

Jag kan dock hålla med om att man bör avstå från SSD av anledningen att man lätt kan köpa det några månader senare, men man kan ju t ex inte uppgradera grafikkortet på samma sätt.

Själv tycker jag för övrigt man ska använda en stark, framtidssäker plattform som grund snarare än ett biffigt grafikkort. Det sparar man mycket pengar på i längden, eftersom grafikkort åldras typ tre gånger så snabbt som processorer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Finns ju jättebilliga 120 GB SSD:er nu, då får man iaf in OS + ett eller två spel. Klart värt.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Du överdriver priset minst lika mycket som "vi" överdriver betydelsen. Man får en bra 120 GB SSD för 600 kr inklusive frakt om man passar på vid någon kampanj. 120 GB SSD kostar ju mindre än 8 GB RAM idag; båda får anses vara standardstorlek för budgetdatorer.

När jag ska hjälpa någon välja delar till en dator utgår jag från att de ska använda den till annat än att spela spel. Till exempel surfa, arbeta med dokument och annat. Här är SSD helt oslagbart.

Jag kan dock hålla med om att man bör avstå från SSD av anledningen att man lätt kan köpa det några månader senare, men man kan ju t ex inte uppgradera grafikkortet på samma sätt.

Själv tycker jag för övrigt man ska använda en stark, framtidssäker plattform som grund snarare än grafikkort. Det sparar man mycket pengar på i längden, eftersom grafikkort åldras typ tre gånger så snabbt som processorer.

RAM-minnernas priser är tillfälligt uppe pga. Hynix-branden, men de har ökat utöver det också, vilket inte är bra. 120 GB SSD:er brukar anses vara de mest prisvärda, men jag syftade i för sig på 200+ GB, vilket jag glömde nämna och ber om ursäkt för. Till mitt försvar kan jag säga att merparten av de SSD:er som säljs tillhör denna kategori (256 GB-klassen) och går således för mer än 1000 kr.
Dessa SSD:er är de som räcker platsmässigt för att ha flertalet (4-5) spel eller större program på.

Grafikkort blir obsoleta snabbare pga. att det finns mycket prestanda mer att hämta från dem än från CPU:er, som mer och mer används för organisatoriska uppgifter medan GPU:er står för den tunga beräkningen. Detta leder till att CPU:ers prestanda endast har marginella skillnader mellan generationerna (t.ex. 3000 vs. 4000-serien), medan GPU:er har stora, märkbara skillnader (600 vs. 700-serien framför allt 680 vs. 780)

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MayorTroll:

överdrivits till nivån att jag inte skulle vara förvånad om jag snart hittar en kommentar vars kontenta är "hög CPU-temp --> skaffa SSD.

Det är sant för vissa (de flesta?) laptops

Mycket text, men du har helt klart en poäng. Har man en kraftigt begränsad budget till en speldator är inte SSD något man ska prioritera.
Fast personligen mår jag psykiskt illa när jag sitter vid en dator utan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ja har man tajt budget är det dumt att kolla på 250-1000gb ssd:er. Men en 120gb går ju på ~700.
Det finns ingen god anledning att dumsnåla in på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Finns ju jättebilliga 120 GB SSD:er nu, då får man iaf in OS + ett eller två spel. Klart värt.

Kortfattat svar: Jag fyller 120GB på en dag så om budgeten inte tillåter en HDD och en SSD skulle jag inte köpa en SSD.

Jag brukar aldrig rekommendera en SSD om jag tror att processorn och grafikkortet kommer lida. Men jag kan ibland säga att om TS kan utöka budgeten med 1k kan en SSD vara värd det. Jag brukar oftast inte ens nämna SSD när bygget är under 7000Kr.

EDIT: Jag förstår inte hur vissa i forumet tänker... En SSD ska inte ha hög prioritet i ett budget bygge. Det är utmärkt uppgradering senare när man har mer pengar och kanske ändå ska formatera om datorn (ungefär som jag gjorde). En SSD är en komponent som knappt hjälper i något mer än laddningstider, så varför slänga 700Kr på en SSD om du inte har använt något annat än HDD tidigare, i ett 6000Kr bygge?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det är sant för vissa (de flesta?) laptops

Mycket text, men du har helt klart en poäng. Har man en kraftigt begränsad budget till en speldator är inte SSD något man ska prioritera.
Fast personligen mår jag psykiskt illa när jag sitter vid en dator utan.

Bärbara datorer är mest begränsade av faktumet att de måste vara bärbara, och måste därför skala ner kraftigt på kylningen och prestandan. Jag tror dock inte SSD:er har någon nämnvärd inverkan på CPU temeraturerna i dem heller, i och med att de har en mycket låg effekt(SSD.erna alltså)

Att du är van vid att ha en SSD så håller jag med dig om att det kan vaara jobbigt att gå tillbaka till tillståndet innan(jag skaffade SSD och kan inte längre gå tillbaka), men det är just den situationen jag försöker rädda folk från i den här tråden genom att se till att de inte sätter sig själva i den sitsen i onödan.

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk

Jag tänkte bara fråga om Ocz octane 128 gb är bra? Köpte den ibörjan av detta året på cdon och har inte testat det eftersom jag tänkte vänta till jag har ny cpu gpu och motherboard som jag kommer ha nu till jul.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MayorTroll:

RAM-minnernas priser är tillfälligt uppe pga. Hynix-branden, men de har ökat utöver det också, vilket inte är bra. 120 GB SSD:er brukar anses vara de mest prisvärda, men jag syftade i för sig på 200+ GB, vilket jag glömde nämna och ber om ursäkt för. Till mitt försvar kan jag säga att merparten av de SSD:er som säljs tillhör denna kategori (256 GB-klassen) och går således för mer än 1000 kr.
Dessa SSD:er är de som räcker platsmässigt för att ha flertalet (4-5) spel eller större program på.

Grafikkort blir obsoleta snabbare pga. att det finns mycket prestanda mer att hämta från dem än från CPU:er, som mer och mer används för organisatoriska uppgifter medan GPU:er står för den tunga beräkningen. Detta leder till att CPU:ers prestanda endast har marginella skillnader mellan generationerna (t.ex. 3000 vs. 4000-serien), medan GPU:er har stora, märkbara skillnader (600 vs. 700-serien framför allt 680 vs. 780)

Man kan ju ha en 120 GB SSD och en mekanisk hårddisk som komplement. Bör gå att få tag i billigt, kanske begagnad om budgeten är snäv. För min del kan man dock gärna börja med bara HDD och köpa SSD lite senare.

Jag tycker det är bättre att köpa en bra plattform som håller i 3–4 år (eller rentav mer, *hrm* Bloomfield), för det är både dyrt och omständligt att byta ut hela plattformen (inklusive minnen, om en ny standard har kommit), men det är relativt billigt, och mycket enkelt, att byta ut grafikkortet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Jag tänkte bara fråga om Ocz octane 128 gb är bra? Köpte den ibörjan av detta året på cdon och har inte testat det eftersom jag tänkte vänta till jag har ny cpu gpu och motherboard som jag kommer ha nu till jul.

Ser inte bra ut http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1032028. :-/

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk

Jag har rekommenderat SSD'er till budget maskiner, men då har det inte varit på bekostnad av grafikkort och processor. Det har varit till personer som inte spelar annat än enkla spel på facebook där deras önskemål har varit att få en så snabb dator som möjligt för ca 5500kr. Om man inte lagrar någon nämnvärd mängd data så räcker en 250 GB SSD väldigt långt.

Off topic:
Priset jag fick på en Samsung 840 250 GB var nästan så att man tror Webhallen försökte locka P12 gamers, 1337 kr.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Jag tänkte bara fråga om Ocz octane 128 gb är bra? Köpte den ibörjan av detta året på cdon och har inte testat det eftersom jag tänkte vänta till jag har ny cpu gpu och motherboard som jag kommer ha nu till jul.

Jag skulle räkna med att den kommer att gå sönder. Åtminstone om det är sata 2 varianten. OCZ har 3 års garanti men du bör ju använda den så snart som möjligt så att den hinner gå sönder innan garantin går ut.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Köpte ny dator för 10 000 och då hade jag en ssd på 60gb i den budgeten, då kostade nog den ssd:n runt 1000:- den snurrar än idag. Räcker perfekt, har W7 på den samt alla program som spotify, skype, vlc etc som man måste ha på datorn. Steamkatalogen har jag på en liten hdd.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MayorTroll:

Jag har läst en del kommentarer på det här forumet som jag tycker är väldigt underliga. Needless to say, så berör de SSD:er.

Dessa hårddiskar(de fyller samma roll i en dator, ...

En SSD är inte en hårddisk.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk

Detta + ett grafikkort i kanske 2000kr+ nivån skulle jag tycka är minimum för börja lägga till en SSD om man ska ha datorn för gaming.
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=129538...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

En SSD är inte en hårddisk.

Det var därför TS skrev det i kursivt med en lång förklaring efter...

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem

De enda jag inte skulle rekommendera en SSD till i dagsläget är folk som ska köpa mest-spel-för-pengarna dator för en budget under 7.5-8K eller för en stationär surfdator. I övrigt ser jag det som en grym investering för pengarna.

Är de flesta SSD's som säljs större än 200GB? Hm, märkligt, jag skulle ha trott att 120GB varianten skulle vara mest populär.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av simon253:

Kortfattat svar: Jag fyller 120GB på en dag så om budgeten inte tillåter en HDD och en SSD skulle jag inte köpa en SSD.

Jag brukar aldrig rekommendera en SSD om jag tror att processorn och grafikkortet kommer lida. Men jag kan ibland säga att om TS kan utöka budgeten med 1k kan en SSD vara värd det. Jag brukar oftast inte ens nämna SSD när bygget är under 7000Kr.

EDIT: Jag förstår inte hur vissa i forumet tänker... En SSD ska inte ha hög prioritet i ett budget bygge. Det är utmärkt uppgradering senare när man har mer pengar och kanske ändå ska formatera om datorn (ungefär som jag gjorde). En SSD är en komponent som knappt hjälper i något mer än laddningstider, så varför slänga 700Kr på en SSD om du inte har använt något annat än HDD tidigare, i ett 6000Kr bygge?

Det beror som sagt på vad man ska ha datorn till, är den en ren gaming maskin visst då kan jag väll hålla med dig men är datorn inte till för att spelas på så är en SSD den största uppgraderingen man kan göra.
Jag skulle hävda att skillnaden mellan en HDD och SSD i normalt användande (läs inte spelande) är klart större än skillnaden när man går från ett gammal c2d till en ny i5a tex.

Så kort och gott, är målet mest fps för pengarna på låg budget, skit i SSDn, men i alla andra fall ska den med.

Permalänk

Max 7,5% av datorns total pris, inte medräknat kringutrustning - så ser jag på det. Tittar man sen på minipriset för en SSD med tillräckligt mycket plats för att få plats med OS så blir det enkelt att se om Svennebanans budget har plats för en SSD eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att om man inte enbart skall spela spel på datorn och/eller har en mycket begränsad budget, så är SSD den komponent som har den mest påtagliga skillnaden av alla komponenter. Bara för att man köper en SSD, så måste det ju inte vara en 240 GB @ 1800 kr, utan det duger gott med en 60 GB som systemdisk enbart bara man förstår att inte spara allt på skrivbordet.
Det jag kan bli irriterad på är de som säger att man måste ha en shit-load med RAM för att använda datorn. 4 GB räcker som entry level gaming gott och väl! Fördelen med RAM är också att man kan investera i det senare när man känner att ekonomin tillåter det, det är ju bara att slänga in och starta!

Min gräns för att skaffa en simplare SSD som systemdisk går vid ca 6-7k. Då känner jag att man kan börja lägga ca 600-700 kr på att få den prestanda ökning man får. För många gånger så "ska man bara" innan man åker iväg, och har man en tid att passa medan man skall stå och vänta på att datorn ska boota för att kunna flytta pengar till exempel, så betyder den där SSDn förbannat mycket!

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket pengar folk lägger på utseende, "byggkvalitet" och andra suspekta faktorer tror jag inte det är många som känner sig lurade av en SSD-investering.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag skulle bli knäpp utan SSD bästa jag köpt till datorn och rekommenderar det till alla.
Att köpa större SSD än ca 200 GBkänns då lite overkill då 120-200 räcker gott och väll till system samt program och spel.
Ska man spela så är 120gb nog så litet dock då dessa tar rätt många GB st idag.