Os X / Win 7 extern disk

Permalänk

Os X / Win 7 extern disk

Hej, har köpt en extern hårddisk på 3tb som ska vara kompatibel med mac och windows. Pluggade in den i mac och formatterade, för att sedan föra över filer. På min Win 7 burk återfinns dock inte HDD:n i Explorer, den registreras när jag pluggar in den och den finns i diskhanteraren men någon drag & drop går ej. Har jag schabblat?

Permalänk
Skrivet av appletini:

Hej, har köpt en extern hårddisk på 3tb som ska vara kompatibel med mac och windows. Pluggade in den i mac och formatterade, för att sedan föra över filer. På min Win 7 burk återfinns dock inte HDD:n i Explorer, den registreras när jag pluggar in den och den finns i diskhanteraren men någon drag & drop går ej. Har jag schabblat?

Vad formaterade du den i för filformat? exFAT är väl det som fungerar om du skall ha filer över 4 GB, annars räcker det med FAT32. Du kan testa att tilldela den en enhets-bokstav i diskhanteraren genom att högerklicka på den och välja "Change drive letter".

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk

Tja, ska jag vara ärlig så har jag ingen aning. Det skötte Os X och Seagate själva direkt Att tilldela bokstav i Win 7 går ej (grayed out).

Permalänk
Skrivet av appletini:

Tja, ska jag vara ärlig så har jag ingen aning. Det skötte Os X och Seagate själva direkt Att tilldela bokstav i Win 7 går ej (grayed out).

Då har du nog formaterat den som en HFS partition som inte Windows kan läsa och då måste du formatera om den igen om du vill använda den på både OS X och Windows. Som sagt, exFAT om du använder den för filer över 4 GB annars kan du ta FAT32.

Lycka till!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk

Är kontentan att köpa en Mac/Win kompatibel disk var pengar i sjön? Och att jag lika gärna kunde gjort samma sak med en vanlig disk, som inte var officiellt kompatibel? Tack för svaret hur som helst.

Tillägg: Jag tycks hamna i det bisarra läget att jag för att säkra min externa disk (som ju användes för att säkra min Mac) tvingas använda min Mac som backup. Hå hå ja ja.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av appletini:

Är kontentan att köpa en Mac/Win kompatibel disk var pengar i sjön? Och att jag lika gärna kunde gjort samma sak med en vanlig disk, som inte var officiellt kompatibel? Tack för svaret hur som helst.

Tillägg: Jag tycks hamna i det bisarra läget att jag för att säkra min externa disk (som ju användes för att säkra min Mac) tvingas använda min Mac som backup. Hå hå ja ja.

Jag har köpt särskilda "Mac kompatibla" externa hårddiskar. Det enda som var Mac kompatibelt med de, var att de var förformaterade med HFS. Så förmodligen är svaret "Ja" på din fråga.

EDIT: Jag vill dock poängtera att jag inte köpte hårdisken bara för Mac kompatibiliteten Det var en Iomega disk, designad som en Mac Pro (äldre modell).

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk

Jag köpte en "mac+windows" disk förut, inte för det syftet utan för att det var en wifi disk. Där fick jag med Paragon NTFS för mac som gör att du kan läsa/skriva på en "windowsdisk" i OSX. Nu har jag ingen koll på vad för skillnad det skulle bli med exFAT eller NTFS men du kanske vill kolla upp detta.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardinen:

EDIT: Jag vill dock poängtera att jag inte köpte hårdisken bara för Mac kompatibiliteten Det var en Iomega disk, designad som en Mac Pro (äldre modell).

Wow, bara det e värt dubbla priset...
Vem vill inte ha en hårdisk - rena klippet ju

Permalänk

Någon som vet hur jag kan lyckas formatera den till NTSF? Os X formaterar endast i HSF-format, och i Windows är ju disken "oåtkomlig" och formateringsalternativ "grayed out".

Permalänk
Medlem
Skrivet av appletini:

Någon som vet hur jag kan lyckas formatera den till NTSF? Os X formaterar endast i HSF-format, och i Windows är ju disken "oåtkomlig" och formateringsalternativ "grayed out".

Om du formaterar den i NTSF så kommer du inte att kunna skriva till disken i OSX. Bara läsa. Finns program till OSX om man vill kunna skriva NTFS på OSX, men dom kostar pengar.

Bästa alternativet som alla tipsat om är att formatera i exFAT. Då kan du båda läsa och skriva i Windows och OSX

Permalänk

Disken ska fungera i NTSF med en drivrutin till Mac, därav kompatibiliteten. Hur som helst så är formateringsalternativen endast fyra i Os X, och inget av dom är MS-Dos eller exFat. Och i Windows är ju disken grayed out :/

Permalänk
Medlem
Permalänk

Verkar som jag har löst det, följande drivrutin (http://www.seagate.com/support/external-hard-drives/portable-...) gör att disken blir synlig och klickbar i windows. På så sätt går det att radera partitionen och omformatera den.

Ett tips, låt INTE Timemachine använda den externa disken då den gör om den och du tappar kompatibiliteten

Tack för alla svar.

Permalänk
Skrivet av appletini:

Ett tips, låt INTE Timemachine använda den externa disken då den gör om den och du tappar kompatibiliteten

Tack för alla svar.

I Windows, men installerar du Paragon HFS+ så kan du läsa "mac diskar" inkl. time machine backups.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis en disk som jag ska använda med Mac och Windows. Formaterade den i exFAT och det har funkat perfekt hittills!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display