Samsung SSD ger mig huvudvärk på gamla MB

Permalänk
Medlem

Samsung SSD ger mig huvudvärk på gamla MB

Hejsan tänkte bara dela av med mig med lite problem jag haft skulle sätta in en 840 i en gammal bärbar för att snabba upp den gick inte den tjatade om dvd drivrutiner tog ner dem gick ej i allafall testa i min dator med som har gammalt modekort samma visa där.

Givetvis testa jag annan windows skiva problem där med jaha tänkte jag kanske disken som fått fnatt då jag kör ssd sj på gammalt kort men en intel 320 i detta fall.

Så jag köper en 850 pro som ska vara skottsäker och samma visa där totalt omöjligt att få in windows i min burk med testa fler dvd brännare också går helt enkelt inte.

Så då letar jag fram en annan ssd crucial m4 jo men visst då är det inga problem så tänkte bara dela med mig ifall ni sitter på äldre modekort då kanske inte samsung är att rekommendera tyvär så nu ska jag nog leta upp ett par gammla intel x25 och testa.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Hejsan tänkte bara dela av med mig med lite problem jag haft skulle sätta in en 840 i en gammal bärbar för att snabba upp den gick inte den tjatade om dvd drivrutiner tog ner dem gick ej i allafall testa i min dator med som har gammalt modekort samma visa där.

Givetvis testa jag annan windows skiva problem där med jaha tänkte jag kanske disken som fått fnatt då jag kör ssd sj på gammalt kort men en intel 320 i detta fall.

Så jag köper en 850 pro som ska vara skottsäker och samma visa där totalt omöjligt att få in windows i min burk med testa fler dvd brännare också går helt enkelt inte.

Så då letar jag fram en annan ssd crucial m4 jo men visst då är det inga problem så tänkte bara dela med mig ifall ni sitter på äldre modekort då kanske inte samsung är att rekommendera tyvär så nu ska jag nog leta upp ett par gammla intel x25 och testa.

Hur gamla moderkorten?

Låter märkligt att det inte skulle fungera. Hur funkar det om du kör från USB då? Vad har samsung som dom andra inte har/är annorlunda.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Har inte haft något problem med varken Samsung 830, 840 eller 850 på någon av mina burkar. Både en 830 och 840 har använts i bl.a.. Dell Laptop från ca 2006-2007 (kör med en 840 just nu) samt en stationär Core2Duo E6600 baserad burk från 2006. Kört XP, Win7, Win8 och Win8.1 på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hur gamla moderkorten?

Låter märkligt att det inte skulle fungera. Hur funkar det om du kör från USB då? Vad har samsung som dom andra inte har/är annorlunda.

Ja tycker med det låter märklig visserligen inte kört usb men 3 olika brännare extern och vanliga går bara inte men men båda mina intel 320 och crucial m4 funka och samsung sätter stopp.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Har inte haft något problem med varken Samsung 830, 840 eller 850 på någon av mina burkar. Både en 830 och 840 har använts i bl.a.. Dell Laptop från ca 2006-2007 (kör med en 840 just nu) samt en stationär Core2Duo E6600 baserad burk från 2006. Kört XP, Win7, Win8 och Win8.1 på dessa.

Okey känns knepigt det här

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Hejsan tänkte bara dela av med mig med lite problem jag haft. Skulle sätta in en 840 i en gammal bärbar för att snabba upp den. Det gick inte, den tjatade om dvd-drivrutiner. Tog ner dem. Det gick ej i allafall. Testa i min dator med, som har gammalt modekort - samma visa där.

Givetvis testade jag en annan windows skiva. Problem där med. Jaha tänkte jag, kanske disken som fått fnatt. Då jag själv kör ssd på gammalt kort, men en intel 320 i detta fall?

Så jag köper en 850 pro som ska vara skottsäker. Och samma visa där, totalt omöjligt att få in windows i min burk. Men testade fler dvd brännare också. Det går helt enkelt inte.

Så då letar jag fram en annan ssd crucial m4. Jo men visst då är det inga problem. Så tänkte bara dela med mig. Ifall ni sitter på äldre modekort, då kanske inte samsung är att rekommendera tyvärr. Så nu ska jag nog leta upp ett par gammla intel x25 och testa.

Säg till om jag förstått något fel. Installationen av någon windows-version (vilken?) lyckas inte för dig, med kombinationen gammalt moderkort och ny samsung-ssd?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Säg till om jag förstått något fel. Installationen av någon windows-version (vilken?) lyckas inte för dig, med kombinationen gammalt moderkort och ny samsung-ssd?

Ja installtionen går inte windows 7 testat både 32 / 64bit.

Jag har gjort exakt samma sak på båda datorerna och den tjatar om dvd enhetdrivrutin med samsung diskarna på båda datorerna men sätter jag in en crucial m4 eller intel 320 så går det aldrig vart med om något liknande satt flera timmar i går och strulade tills jag kommer på vad som satte stopp

Edit Köpte först 840 men trodde först den var defekt på något sätt så la till 300 kr till en 850 som ska vara skottsäker men samma fel där

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Inaktiv

Tror att TS ska ändra topic till ex. " Samsung SSD ger mig huvudvärk på gamla MB" eller något. För just nu är detta väldigt missivisande rubrik du har valt.

Och jag har provat både med Kingston och Samsung SSD's på gamla stationära och laptops. Aldrig varit något strul som du beskriver ovan. Kanske är din SSD disk som strulat eller för att du inte gjort korrekta inställningar i BIOS.

Samt så prova givetvis install från USB. Snabbare, smärtfriare, enklare, miljövänligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Ja tycker med det låter märklig visserligen inte kört usb men 3 olika brännare extern och vanliga går bara inte men men båda mina intel 320 och crucial m4 funka och samsung sätter stopp.

mm sett det. Tänkte om man utesluter skivan och kör med Windows på usb i stället. Kan ju vara något som inte samarbetar med samsungdisken och DVD skivan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

har du provat att först montera den i en annan dator och partitionera/formatera den en gång innan du monterar den i laptopen?

hade liknande problem i en äldre stationär dator och en vanlig HDD.

windowsinstallationen vägrade identifiera disken innan den var partitionerad och formaterad en gång dvs färdig för installation.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har du provat att först montera den i en annan dator och partitionera/formatera den en gång innan du monterar den i laptopen?

hade liknande problem i en äldre stationär dator och en vanlig HDD windowsinstallationen vägrade identifiera disken innan den var partitionerad och formaterad en gång dvs färdig för installation.

Har jag dock inte gjort ska testas senare under dagen! Tack

Men disken hittas iallfall i bios

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pompa_kumla:

MASSA TEXT...

Tror att TS ska ändra topic till ex. " Samsung SSD ger mig huvudvärk på gamla MB" eller något. För just nu är detta väldigt missivisande rubrik du har valt eftersom vi inte uteslutet annat ännu.

Och jag har provat både med Kingston och Samsung SSD's på gamla stationära och laptops. Aldrig varit något strul som du beskriver ovan. Kanske är din SSD disk som strulat eller för att du inte gjort korrekta inställningar i BIOS.

Samt så prova givetvis install från USB. Snabbare, smärtfriare, enklare, miljövänligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon180898:

Tror att TS ska ändra topic till ex. " Samsung SSD ger mig huvudvärk på gamla MB" eller något. För just nu är detta väldigt missivisande rubrik du har valt eftersom vi inte uteslutet annat ännu.

Och jag har provat både med Kingston och Samsung SSD's på gamla stationära och laptops. Aldrig varit något strul som du beskriver ovan. Kanske är din SSD disk som strulat eller för att du inte gjort korrekta inställningar i BIOS.

Samt så prova givetvis install från USB. Snabbare, smärtfriare, enklare, miljövänligare.

Om du tänker på ahci så är det inget som jag har på modekorten

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har du provat att först montera den i en annan dator och partitionera/formatera den en gång innan du monterar den i laptopen?

hade liknande problem i en äldre stationär dator och en vanlig HDD.

windowsinstallationen vägrade identifiera disken innan den var partitionerad och formaterad en gång dvs färdig för installation.

Haha att man inte gjorde tråden tidigare satan vad irriterad jag var igår nu håller den på att installerar tackar också bockar

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d