ssd kanske trasig?

Permalänk
Medlem

ssd kanske trasig?

Tjena min stationära datod vägrar att boota när jag försöker få igång den. jag mistänker då att ssd disken är trasig då windows och alla andra nödvändiga boting filer ligger på. fins det dågot lätt sätt att undersöka detta?

jag har försökt att boota disken i safemode detta går dock inte.
har kollat i biosen där syns disken men kan fortfarande inte boota från den när jag trycker på att bota från den.

själva problemet är att datorn går från moderkorts loggan till windows 8 start skärm sen startar den om hela tiden. kan det vara något annat än hårdisken i såfall hur kan jag veta det?

snabbt svar uppskatas mvh Oliver.

Permalänk
Medlem

Ptja, det kan ju vara korrupt windows-installation också. Väldigt svårt att veta på rak arm om du frågar mig. Har du möjligheten att välja återställning om du trycker f8 innan windows-loggan dyker up?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Ptja, det kan ju vara korrupt windows-installation också. Väldigt svårt att veta på rak arm om du frågar mig. Har du möjligheten att välja återställning om du trycker f8 innan windows-loggan dyker up?

När jag trycker på f8 eller shift f8 reagerar inte datorn utan bara fortsätter om man istöllet trycker f11 för boot meny syns disken där men om man väljer att boota så fungerar inte det heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av olqeable:

När jag trycker på f8 eller shift f8 reagerar inte datorn utan bara fortsätter om man istöllet trycker f11 för boot meny syns disken där men om man väljer att boota så fungerar inte det heller

Är det Windows 8? Är i så fall svårt med F8. Då behövs mer trix...
Om det är Win 7/Vista, tryck F8, precis innan "Windows startar" kommer fram. Du kan trycka flertalet gånger, och du bör få en meny.