Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny dator, hur ska jag installera OS?

Permalänk

Ny dator, hur ska jag installera OS?

Hej! Jag ska inom dom närmaste dagarna beställa en ny laptop ( http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-aspire-v5-573pg-54218g... )

Jag ska sätta in en ssd-disk i Msata-porten.

Min fråga är hur jag ska gå tillväga för att installera windows 8?

Har en 500gb hdd disk där jag hade tänkt ha lite övriga filer, och kommer sätta in ssd-disken på 120 eller 250 gb där jag ska ha OS och några andra program.

Hur ska jag göra för att installera det på SSDn?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag fick intrycket att Windows 8.1 redan var med datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucasvesterlund:

Hej! Jag ska inom dom närmaste dagarna beställa en ny laptop ( http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-aspire-v5-573pg-54218g... )

Jag ska sätta in en ssd-disk i Msata-porten.

Min fråga är hur jag ska gå tillväga för att installera windows 8?

Har en 500gb hdd disk där jag hade tänkt ha lite övriga filer, och kommer sätta in ssd-disken på 120 eller 250 gb där jag ska ha OS och några andra program.

Hur ska jag göra för att installera det på SSDn?

Tack på förhand.

Jag skulle köra installationen för första gången och stänga av efter det för att sätta i SSD på mSATA-port som är ledig och klona system disken till SSD.(reflect heter ett gratisprogram)
sedan starta om datorn och ställa in i bios att köra från SSD.
När datorn startat upp skulle jag gå in i diskhanteraren för att tömma den mekaniska disken från allt och viola så har du snabbare dator...

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Jag fick intrycket att Windows 8.1 redan var med datorn

Skickades från m.sweclockers.com

det han frågar är ju hur han ska göra för att få operativet på SSD( det som redan finns i datorn) när han köper den, inte otillåtet vad jag vet..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk

Okej, det lät ju enkelt! Tack snälla! Läste någonstans att windows 8 inte var optimerat till SSDn om OS var överfört genom kloning? Ligger det någon sanning i det? Och om det gör det, hur gör jag för att installera det direkt på SSDn?

Permalänk
Medlem

Tror att du måste klona över det om du ska ha en chans att få det fungera. Men det är inte enkelt att göra med mSata.
Ev kan du lägga över återställnings partitionen på USB via Windows, och sedan ta ut den vanliga disken och köra återställning till mSata disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerqer:

det han frågar är ju hur han ska göra för att få operativet på SSD( det som redan finns i datorn) när han köper den, inte otillåtet vad jag vet..

Tråden har blivit redigerad så den är tillåten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(