Extern hårddisk mellan en router och TV

Permalänk

Extern hårddisk mellan en router och TV

Jag skulle vilja kunna skicka över filer (trådlöst) från min bärbara dator till min externa hårddisk för att sedan kunna spela upp filerna via min TV (Samsung UE55H7005). Detta utan att behöva ändra och flytta på något. Jag har en ASUS RT-N66U som router och som jag har förstått det så ska den stödja/ha DLNA-server.

Min ena tanke var att man skulle koppla in den externa hårddisken i routern och i TV:n samtidigt men det känns som att det är en för lätt lösning. Därför är min första fråga, är det möjligt att uppnå den situationen jag vill ha med hjälp av en extern hårddisk. Ifall det är möjligt, behöver jag en speciell extern hårddisk? Eller finns det en bättre och smidigare lösning?

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar inte gå att ansluta en disk direkt till 2 olika fysiska apparater utan du får nog ansluta den i routern och dela ut den som en normal nätverksdisk och så kan du strömma till tvn om den inte klarar normal nätverkslagring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar inte gå att ansluta en disk direkt till 2 olika fysiska apparater utan du får nog ansluta den i routern och dela ut den som en normal nätverksdisk och så kan du strömma till tvn om den inte klarar normal nätverkslagring.

Du krossar mina drömmar just nu. Kan det vara några svårigheter för TV:n att komma åt innehållet alternativt att det laggar när TV:n streamar från den externa hårddisken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av naturchips:

Du krossar mina drömmar just nu. Kan det vara några svårigheter för TV:n att komma åt innehållet alternativt att det laggar när TV:n streamar från den externa hårddisken?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har en smarttv så borde den väl kunna ta emot dlna strömmar eller spela upp filerna direkt via nätverket, men att ansluta en hdd till 2 olika "kontrollers" funkar inte, men kopplar du in den i routern blir det ju en nas av det hela.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du har en smarttv så borde den väl kunna ta emot dlna strömmar eller spela upp filerna direkt via nätverket, men att ansluta en hdd till 2 olika "kontrollers" funkar inte, men kopplar du in den i routern blir det ju en nas av det hela.

Om den kan ta emot strömmar, borde man inte då kunna streama på TV:n från datorn?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av naturchips:

Om den kan ta emot strömmar, borde man inte då kunna streama på TV:n från datorn?

Det går för det mesta utmärkt och win mediaplayer har stöd för det om du inte installerar nått annat program som agerar dlna server.
Kallas windows media center extender på MS språk.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/set-up-a-windows-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går för det mesta utmärkt och win mediaplayer har stöd för det om du inte installerar nått annat program som agerar dlna server.
Kallas windows media center extender på MS språk.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/set-up-a-windows-...

Nu har jag inte Windows utan mac :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av naturchips:

Nu har jag inte Windows utan mac :/

Det finns DLNA servrar till Mac också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.