Spelar SATA kablen någon roll?

Permalänk

Spelar SATA kablen någon roll?

Hej

jag har 2 st 6 år gamla SATA kablar som jag ska ha i mitt nya system.
En ska användas till min SSHD (HDD/SSD hybrid)

Spelar det här någon roll?
Eller är överföringshastigheten lägre på gamla kablar?

Mvh

Visa signatur

Asus P55 EVO,Corsiar TX 650w PSU, 8 GB Corsiar xms3 1600 Mhz, i5 750 @ 3.2 Ghz, Geforce GTX 570, cooler master elite.

Permalänk
Medlem

Det är skit samma vilken SATA-kabel du använder.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Det jag märker är att SATA-kablar med klickkontakt fungerar något bättre, men det är antagligen för att dom har lättare för att sitta fast. Speciellt högersidan där det kan vara trångt om dom pressas mot väggen, vilket skulle få någon att hoppa ur. Men hastigheten påverkas ju inte, man brukar ju bara få montera om kabeln några gånger.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Entusiast

Så länge man kör med någon form av "standard-kvalitet, så splear det ingen roll.
Dock finns det en del riktigt usla SATA-kablar där ute (Oftast kontakterna som strular), men turligt nog så ser vi inte av dessa alltför ofta i skandinavien.

Det man däremot skall ha i åtanke, är den totala längden mellan SATA-chipset, och hårddiskens kontroller.
Det inluderar ledningar på moderkortet mellan chip och kontakt, kabel mellan kontakt och kontakt, samt kontakt och hårdsikens kontroller. Speciellt när det involverar extern SATA (eSATA), och hårddisk-kabinett.
Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.

Det finns en del billiga chassin som har undermåliga eSATA-kontakter/kablage, som i regel går till frontpanelen. Strular kommunikationen med chassits eSATA-kontaskter, bör man alltså försöka koppla förbi chassikontakter och kablage, och testa igen för att utesluta det kablaget/kontakterna. Alltför ofta glömmer folk att den interna SATA-kablagets längd kan bli för långt. Har man alltså långa kablar mellan chassi-portarna för eSATA, kan man inte använda speciellt långa kablar på utsidan. Den totala längden för SATA ligger på max 50 cm, om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)