SSD, två olika moderkort drivrutins paket.

Permalänk

SSD, två olika moderkort drivrutins paket.

Hej, jag ska försöka att inte framgå som allt för okunnig men denna fråga kräver ett dumt svar.
Det är så att mitt moderkort har pajat och ska nu då in på felanmälning och nu kliar det i fingrarna så då kom jag på att jag byta över minne,grafikkort till gamla datorn som då är kompitabla med dessa två. Men nu kommer vi till frågan, blir det fel i SSD om jag kör med den och tar hem andra drivrutiner än vad som jag hade från början? Alltså kan man ha två olika moderkort drivrutiner utan att SSD får en hjärnskakning?

Visa signatur

The heart of the computer: Chassi: Fractal Design Define R4 // Modekort: MSI Gaming 3 Z97X // Processor: Intel Core i5 4690K @ 3,90GHZ
Grafikkort: ASUS Strix GTX 960 2GB OC GDDR5 // Minne: 8GB CL9 @ 1600MHz
Kylare: Be quiet Pure Rock // Nätaggregat: Cooler Master GM 550W
60-85 FPS @ Ultra BF4, 90-190 FPS @ Ultra WoW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turboanden:

Hej, jag ska försöka att inte framgå som allt för okunnig men denna fråga kräver ett dumt svar.
Det är så att mitt moderkort har pajat och ska nu då in på felanmälning och nu kliar det i fingrarna så då kom jag på att jag byta över minne,grafikkort till gamla datorn som då är kompitabla med dessa två. Men nu kommer vi till frågan, blir det fel i SSD om jag kör med den och tar hem andra drivrutiner än vad som jag hade från början? Alltså kan man ha två olika moderkort drivrutiner utan att SSD får en hjärnskakning?

Vilka moderkort gäller det. Nya och gamla?

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Vilka moderkort gäller det. Nya och gamla?

Det gäller gigabyte Gaming 3 Z97 och då det gamla kortet är ett MSI g-46 970a. Sist nämnda är systemet jag tänkte köra medans Gigabyte kortet är inne.

Visa signatur

The heart of the computer: Chassi: Fractal Design Define R4 // Modekort: MSI Gaming 3 Z97X // Processor: Intel Core i5 4690K @ 3,90GHZ
Grafikkort: ASUS Strix GTX 960 2GB OC GDDR5 // Minne: 8GB CL9 @ 1600MHz
Kylare: Be quiet Pure Rock // Nätaggregat: Cooler Master GM 550W
60-85 FPS @ Ultra BF4, 90-190 FPS @ Ultra WoW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turboanden:

Det gäller gigabyte Gaming 3 Z97 och då det gamla kortet är ett MSI g-46 970a. Sist nämnda är systemet jag tänkte köra medans Gigabyte kortet är inne.

Så du ska byta mellan intel och amd?
Windows 8+ har hög tolerans på detta, men det är rekommenderat att installera om Windows.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turboanden:

Det gäller gigabyte Gaming 3 Z97 och då det gamla kortet är ett MSI g-46 970a. Sist nämnda är systemet jag tänkte köra medans Gigabyte kortet är inne.

Det kan gå att flytta över. Men du byter mellan Intel och AMD så drivrutiner är helt olika.

Jag rekomendrar di att du installerar om datorn när du får tillbaka moderkortet

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Så du ska byta mellan intel och amd?
Windows 8+ har hög tolerans på detta, men det är rekommenderat att installera om Windows.

Det stämmer! Intel i den ny datorn AMD i gamla.
Okej, då blir det att göra en ominstallation endå.
Jag har Windows 8.1 original men är ju pedant så varför ta genvägar
Tack för svaren!

Visa signatur

The heart of the computer: Chassi: Fractal Design Define R4 // Modekort: MSI Gaming 3 Z97X // Processor: Intel Core i5 4690K @ 3,90GHZ
Grafikkort: ASUS Strix GTX 960 2GB OC GDDR5 // Minne: 8GB CL9 @ 1600MHz
Kylare: Be quiet Pure Rock // Nätaggregat: Cooler Master GM 550W
60-85 FPS @ Ultra BF4, 90-190 FPS @ Ultra WoW

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Det kan gå att flytta över. Men du byter mellan Intel och AMD så drivrutiner är helt olika.

Jag rekomendrar di att du installerar om datorn när du får tillbaka moderkortet

Okej, så du menar att det är ingen fara med att köra med intels drivrutiner och nu då installera AMD men när jag väl ska tillbaka till intel så gör jag en ominstallation på SSD?
Funkar det?
Systemet missuppfattar inte endå bara för att det ligger redan intels drivrutiner?

Visa signatur

The heart of the computer: Chassi: Fractal Design Define R4 // Modekort: MSI Gaming 3 Z97X // Processor: Intel Core i5 4690K @ 3,90GHZ
Grafikkort: ASUS Strix GTX 960 2GB OC GDDR5 // Minne: 8GB CL9 @ 1600MHz
Kylare: Be quiet Pure Rock // Nätaggregat: Cooler Master GM 550W
60-85 FPS @ Ultra BF4, 90-190 FPS @ Ultra WoW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turboanden:

Okej, så du menar att det är ingen fara med att köra med intels drivrutiner och nu då installera AMD men när jag väl ska tillbaka till intel så gör jag en ominstallation på SSD?
Funkar det?
Systemet missuppfattar inte endå bara för att det ligger redan intels drivrutiner?

Prova att byta till AMD moderkortet. Starta upp och se om det fungerar. Om du lyckas boota så installerar du drivrutiner till det moderkortet. Om det inte fungerar så får du installera om.

Men sedan när du får tillbaka ditt moderkort så gör du en ominstallation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turboanden:

Okej, så du menar att det är ingen fara med att köra med intels drivrutiner och nu då installera AMD men när jag väl ska tillbaka till intel så gör jag en ominstallation på SSD?
Funkar det?
Systemet missuppfattar inte endå bara för att det ligger redan intels drivrutiner?

Att byta mellan 2 olika tillverkares moderkort kan ställa till problem.
Att byta mellan 2 olika chipset kan ställa till problem om drivarna är specifika.
Att byta mellan Intel och AMD (oavsett håll) är en ganska enorm omställning.
Att byta alla dessa 3 ovan, båda för problem, även om Win 8 och senare är mycket förlåtande.

SSDn i sig själv är inga problem, men Windows kan få problem.
Du bör oavsett avinstallera all gamla drivare, om man nu lyckas byta, för det kan ge prestanda eller kompabilitet problem.

Bästa är som sagt, installera om.

Se det som att flytta från hus till hus. Inga är gjorda på samma sätt, med samma layout (normalt iaf).
Och att få alla möbler och div saker att stå på "exakt samma ställe" är ofta ett enormt problem. Ofta är det bättre att börja om från början och välja vilka möbler man ska behålla och vilka som behöver bytas.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Att byta mellan 2 olika tillverkares moderkort kan ställa till problem.
Att byta mellan 2 olika chipset kan ställa till problem om drivarna är specifika.
Att byta mellan Intel och AMD (oavsett håll) är en ganska enorm omställning.
Att byta alla dessa 3 ovan, båda för problem, även om Win 8 och senare är mycket förlåtande.

SSDn i sig själv är inga problem, men Windows kan få problem.
Du bör oavsett avinstallera all gamla drivare, om man nu lyckas byta, för det kan ge prestanda eller kompabilitet problem.

Bästa är som sagt, installera om.

Se det som att flytta från hus till hus. Inga är gjorda på samma sätt, med samma layout (normalt iaf).
Och att få alla möbler och div saker att stå på "exakt samma ställe" är ofta ett enormt problem. Ofta är det bättre att börja om från början och välja vilka möbler man ska behålla och vilka som behöver bytas.

Du har ju en riktigt bra poäng där!
Precis som du säger så lär det ju ställa till med problem och klart den bästa förklaringen i slutet haha
Det blir att göra en ny installation och en till när jag får tillbaka kortet.
Har endå inte mycket att göra om dagarna

Visa signatur

The heart of the computer: Chassi: Fractal Design Define R4 // Modekort: MSI Gaming 3 Z97X // Processor: Intel Core i5 4690K @ 3,90GHZ
Grafikkort: ASUS Strix GTX 960 2GB OC GDDR5 // Minne: 8GB CL9 @ 1600MHz
Kylare: Be quiet Pure Rock // Nätaggregat: Cooler Master GM 550W
60-85 FPS @ Ultra BF4, 90-190 FPS @ Ultra WoW