Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Problem med ny dator...

Hej!

Jag köpte en massa komponenter på inet som de skruva ihop åt mig. Grafikkortet var slut så jag köpte det på cdon istället för att vänta. Nu har jag problem med datorn och på inet säger de att de tar typ 700kr för å felsöka den om det råkar vara grafikkortet, eftersom den komponenten inte är köpt där. Dessutom är det rätt drygt att skicka det här monstret och vara utan datorn den tid det tar. Så nu tänkte jag försöka lösa det själv (eller med hjälp av er).

Felet är att grafiken låser sig ibland när jag spelar. Bilden fryser en stund sen blir det svart och sen kommer jag tillbaka till spelet och kan forsätta spela (har oftast hunnit dö). Spelar tre spel just nu och detta händer i COD MW3 och World of tanks. Det 3e spelet är APB: Reloaded och där crashar spelet till skrivbordet istället.

Även webläsaren har hängt sig ibland och då brukar det komma ett meddelande om att nått minne inte svarar. Om det refererar till ram minne eller minne på grafikkortet vet jag inte.

Jag har även fått blue screen 6-7 ggr på de 4 veckor jag haft datorn (när jag spelat). Jag använder den dagligen.

Här är komponenterna från inet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1602201/2012-03-17

Och här är grafikkortet från cdon (Sapphire HD7950) http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_hd7950_3gb_pci-e_ddr5%2...

Frågan är nu hur jag ska kunna ta reda på vilken komponent som är problemet, eller om det är mjukvara? Mina funderingar går kring grafikkortet, ram minnen eller kanske drivrutiner... men har inte massa saker liggandes att testa byta med. Finns det någon diagnos-verktyg (program) man kan använda?

EDIT: Har inte klockat eller ändrat något sen jag fick den, mer än att sätta i grafikkortet och ladda ner senaste drivarna till det. Testade nyss att klocka med CCC lite bara och då frös bilden typ var 5e sekund vid spel så återställde till defult.

Permalänk
Medlem

hmm är dit windows lagligt eller har du ett "lånad"
polaren testade ett windows till sin dator för några veckor sedan och ficka liknade problem, efter installation av laglig kopia fungerade det bra ( det var nog inte själva windows utan mer sättet att göra den laglig)

har du kollat så du har rätt drivrutiner till moderkort och grafikkort?

/aragon

Skrivet av Killeak:

Hej!

Jag köpte en massa komponenter på inet som de skruva ihop åt mig. Grafikkortet var slut så jag köpte det på cdon istället för att vänta. Nu har jag problem med datorn och på inet säger de att de tar typ 700kr för å felsöka den om det råkar vara grafikkortet, eftersom den komponenten inte är köpt där. Dessutom är det rätt drygt att skicka det här monstret och vara utan datorn den tid det tar. Så nu tänkte jag försöka lösa det själv (eller med hjälp av er).

Felet är att grafiken låser sig ibland när jag spelar. Bilden fryser en stund sen blir det svart och sen kommer jag tillbaka till spelet och kan forsätta spela (har oftast hunnit dö). Spelar tre spel just nu och detta händer i COD MW3 och World of tanks. Det 3e spelet är APB: Reloaded och där crashar spelet till skrivbordet istället.

Även webläsaren har hängt sig ibland och då brukar det komma ett meddelande om att nått minne inte svarar. Om det refererar till ram minne eller minne på grafikkortet vet jag inte.

Jag har även fått blue screen 6-7 ggr på de 4 veckor jag haft datorn (när jag spelat). Jag använder den dagligen.

Här är komponenterna från inet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1602201/2012-03-17

Och här är grafikkortet från cdon (Sapphire HD7950) http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_hd7950_3gb_pci-e_ddr5%2...

Frågan är nu hur jag ska kunna ta reda på vilken komponent som är problemet, eller om det är mjukvara? Mina funderingar går kring grafikkortet, ram minnen eller kanske drivrutiner... men har inte massa saker liggandes att testa byta med. Finns det någon diagnos-verktyg (program) man kan använda?

EDIT: Har inte klockat eller ändrat något sen jag fick den, mer än att sätta i grafikkortet och ladda ner senaste drivarna till det. Testade nyss att klocka med CCC lite bara och då frös bilden typ var 5e sekund vid spel så återställde till defult.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av Killeak:

Hej!

Jag köpte en massa komponenter på inet som de skruva ihop åt mig. Grafikkortet var slut så jag köpte det på cdon istället för att vänta. Nu har jag problem med datorn och på inet säger de att de tar typ 700kr för å felsöka den om det råkar vara grafikkortet, eftersom den komponenten inte är köpt där. Dessutom är det rätt drygt att skicka det här monstret och vara utan datorn den tid det tar. Så nu tänkte jag försöka lösa det själv (eller med hjälp av er).

Felet är att grafiken låser sig ibland när jag spelar. Bilden fryser en stund sen blir det svart och sen kommer jag tillbaka till spelet och kan forsätta spela (har oftast hunnit dö). Spelar tre spel just nu och detta händer i COD MW3 och World of tanks. Det 3e spelet är APB: Reloaded och där crashar spelet till skrivbordet istället.

Även webläsaren har hängt sig ibland och då brukar det komma ett meddelande om att nått minne inte svarar. Om det refererar till ram minne eller minne på grafikkortet vet jag inte.

Jag har även fått blue screen 6-7 ggr på de 4 veckor jag haft datorn (när jag spelat). Jag använder den dagligen.

Här är komponenterna från inet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1602201/2012-03-17

Och här är grafikkortet från cdon (Sapphire HD7950) http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_hd7950_3gb_pci-e_ddr5%2...

Frågan är nu hur jag ska kunna ta reda på vilken komponent som är problemet, eller om det är mjukvara? Mina funderingar går kring grafikkortet, ram minnen eller kanske drivrutiner... men har inte massa saker liggandes att testa byta med. Finns det någon diagnos-verktyg (program) man kan använda?

EDIT: Har inte klockat eller ändrat något sen jag fick den, mer än att sätta i grafikkortet och ladda ner senaste drivarna till det. Testade nyss att klocka med CCC lite bara och då frös bilden typ var 5e sekund vid spel så återställde till defult.

Skulle jag varit du, skulle jag skickat tillbaka grafikkortet, fint paketerat i sin låda. Byta till nvida kort eller nån äldre historia av amds kort. Eller så vänta ut till amd har fixat sina drivrutiner efter ett antal 100 försök.

Edit: Har du nån schysst polare, så testa köra grafikkortet i hans/hennes dator och vips ser du om det var problemet eller ej.
Testa också köra sånt där ram minnes test.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

hmm är dit windows lagligt eller har du ett "lånad"
polaren testade ett windows till sin dator för några veckor sedan och ficka liknade problem, efter installation av laglig kopia fungerade det bra ( det var nog inte själva windows utan mer sättet att göra den laglig)

har du kollat så du har rätt drivrutiner till moderkort och grafikkort?

/aragon

Jo det är lagligt, ligger till å med i komponentlistan jag länkade

Ja, det är rätt drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Nu sist när ett spel krasha hann jag se ett windows meddelande som förvsvann lika fort. Det stod "Grafikkortsdrivrutinen slutade att svara och återställdes..." Sen han jag inte läsa mer innan det försvann.

Så betyder det att det är drivrutinerna till mitt 7950 som är boven? Eller kan det ändå vara hårdvaran?

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna kanske bråkar med något annat i Windows. I värsta fall får du ta bort och installera om Windows osv. Det är enda sättet att utesluta alla Windows relaterade problem.

Om man Uppdatera/ominstallera tex drivrutinerna, program spel osv ovanpå de nuvarande så bruka visa saker bli kvar. Därför måste man ofta först avinstallera. Sen leta upp och ta bort kvarglömda mappar. Sen startar du om datorn. Nu kan du uppdatera/ominstallera. Så här gör man även med andra saker i Windows man råka misstänka.

Permalänk
Medlem

Jag har nvidia physX på datorn såg jag.... Fast jag har ett AMD kort?

Ska det vara så?