Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

kdbsync.exe - system error

Får detta errormeddelande när jag startar datorn efter att ha uppdaterat grafikkortsdrivisarna

kdbsync.exe - system error

The program can't start because OpenCL.dll is missing from your computer. Try reinstalling the program to fix this problem.

Har laddat ner OpenCL.dll och lagt i System32 mappen men detta hjälpte inte.

Permalänk

Fick samma problem för några dagar sedan. Kan det vara ATIs nya drivrutin? Bytte min för några dagar sedan

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunvald89:

Fick samma problem för några dagar sedan. Kan det vara ATIs nya drivrutin? Bytte min för några dagar sedan

Verkar vara så.
Man ser en hel del av detta rapporteras i olika forum.
Detta kanske kan vara till nytta (källa: easylife.site90.com):

Citat:

It seems that while installing the AMD ATI Catalyst drivers in Custom mode, you didn’t select the AMD APP SDK to be installed, or some of the other components.
Reinstall the drivers with all the functions enabled. This should install the OpenCL.dll, which is a cool feature for many applications.
If this doesn’t help, perhaps your video card does not support OpenCL. Use any GPU information utility to check that out.

Jag installerade nyligen de nya drivrutinerna till mitt ATI- (numera AMD-) baserade grafikkort (som har stöd för OpenCL).
Jag följde instruktionerna noggrant och har hittills inte haft några problem (bortsett från att min brandvägg helt plötsligt slutade fungera - efter uppdateringen av grafikkortet - och inte gick att komma åt ens manuellt via "services.exe", men som efter en vanlig omstart fungerar som den skall [inga virus hittades]).
I samband med detta såg jag att en tidigare okänd startprocess kördes vid varje ny uppstart av systemet (Win7x64), och hur den blinkade till med en ikon i aktivitetsfältet och försvann blixtsanbbt, vilket gjorde mig tillräckligt nyfiken för att vilja ta reda på vad det var som hände.
Vid nästa uppstart hann jag högerklicka på ikonen i aktivitetsfältet och ta en snabb skärmdump och kunde då konstatera att det var just kdbsync.exe som kördes och den hör enligt allt att döma just samman med de nya drivrutinerna för OpenCL.

För dem som vill veta mer kan tilläggas:
kdbsync.exe verkar ha kommit till någon gång i början av april och är belägen i "C:\Program Files (x86)\AMD AVT\bin\" (enligt: freefixxer.com).

Du finner även en del bra info på formums.techarena.com i post #7 (bland annat denna informativa pdf från AMD) som kanske kan ge en del ytterligare information som kan vara till nytta i denna och liknande situationer.

Visa signatur

ICIT

Permalänk

Hei!
Du er den forste svensk laaseren for siten min.
Domain er down, saa her er nytt link:
http://easylife-en.tk/aml-device-install-kdbsync-exe-error/

Permalänk
Skrivet av Amenvafaan:

Får detta errormeddelande när jag startar datorn efter att ha uppdaterat grafikkortsdrivisarna

kdbsync.exe - system error

The program can't start because OpenCL.dll is missing from your computer. Try reinstalling the program to fix this problem.

Har laddat ner OpenCL.dll och lagt i System32 mappen men detta hjälpte inte.

Ladda hem OpenCL.dll här först http://www.dllme.com/dll/files/opencl_dll.html . Placera den sedan här C:\Program Files (x86)\AMD AVT\bin
Funkade hos mig. Berätta gärna hur det gick för er .