Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nätagg, processor eller moderkort som kastat in handuken?

Permalänk

Nätagg, processor eller moderkort som kastat in handuken?

Hej,

Första gången jag skriver på forumet så det saknas säkert en del i min formulering av problemet.
Men, efter trogen tjänst i över 4 år ville min burk inte va med längre en dag.
Det är ett hemmabygge med ett Gigabyte ep35c mk, intel 2 quad 6600, 8800gt och zalman 600 nätdel.

När jag startar åbäket så kommer ingen bild och inget vanligt pip som det brukar, fläktarna surrar för fullt, men både pwr och reset swtchn lyser.
Efter att tagit bort cpu fläkten känner jag ingen värme från processorn. Vilket först fick mig att tro att den hade gått. Men när jag kopplade dit (12v) ström från ett föråldrat gammalt agg blev den varm. Så innan jag börjar spendera på en massa uppgraderingar eller utbyten av fungerande komponenter tänkte jag höra med riktiga experter först.

Funkat ok tills nu, och frågorna efter att i dagar kämpat med en lösning är;

1. Kan ett nätagg vara delvis sönder, alltså att exempelvis kabeln som förser processorn med ström inte matar, medan andra delar av maskinen får sitt?
2. Finns det något sätt att felsöka/undersöka mk, cpu, agg om man inte har tillgång till motsvarande sockets maskiner, har bara äldre burkar och bärbara grejer?
3. Till saken hör kanske att strömmen är dålig i huset, lampor går onormalt ofta, kan en ev spike ha bränt processor/mk utan synbara skador och utan att i så fall först förstöra agget?

PS. Har verkligen sökt runt i tidigare trådar men inte hittat lösningen på problemet så en tanke om vad som är det troligaste felet från en erfaren användare hade verkligen uppskattats, fö så höll burken hyfsat stånd i dagens online spel men har verkligen hört den kämpa stenhårt på senare tid. I övrigt så har den aldrig klockats men däremot vanvårdats och det mesta var tätt omlindat av damm när jag öppnade den.

Tacksam för all input, ha de bra!