Ett litet problem med ny dator. (Låser sig)

Permalänk
Medlem

Ett litet problem med ny dator. (Låser sig)

Hejhej! Så här är det. När jag bara sitter och surfar så har datorn hängt sig 2 gånger. Det riktigt skumma är att tangentbordet slutar lysa, fast musen lyser. Fast ingen av dem funkar. Skärmsläckaren går dock igång eftersom jag inte "rört" datorn på 2 minuter.

Jag testade byta usb till ett annat med tangentbordet, då började den fungera efter ett tag. Fast musen gick inte. Hm. Har ny skärm, vet inte om det har med det att göra. För innan så fastnade datorn en kort kort stund innan den körde igen. Det är denna skärm om det har någon betydelse http://www.siba.se/product/9382115/samsung-s24b750v?ref=secti...

Det är denna dator http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10711

Skulle vara tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluben:

Hejhej! Så här är det. När jag bara sitter och surfar så har datorn hängt sig 2 gånger. Det riktigt skumma är att tangentbordet slutar lysa, fast musen lyser. Fast ingen av dem funkar. Skärmsläckaren går dock igång eftersom jag inte "rört" datorn på 2 minuter.

Jag testade byta usb till ett annat med tangentbordet, då började den fungera efter ett tag. Fast musen gick inte. Hm. Har ny skärm, vet inte om det har med det att göra. För innan så fastnade datorn en kort kort stund innan den körde igen. Det är denna skärm om det har någon betydelse http://www.siba.se/product/9382115/samsung-s24b750v?ref=secti...

Det är denna dator http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10711

Skulle vara tacksam för hjälp.

Har du testat stänga så din dator ej gå in i ett hibernat lägge samt att stäng av så skärmen ej slocknar på 2 min.
För när tangent bord la av eller mus för mig , så hade jag fel drivers installerade i usb och musen och tangentbordet.
Skulle testa ominstallera dina USB drivers från moderkortets hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyB91:

Har du testat stänga så din dator ej gå in i ett hibernat lägge samt att stäng av så skärmen ej slocknar på 2 min.
För när tangent bord la av eller mus för mig , så hade jag fel drivers installerade i usb och musen och tangentbordet.
Skulle testa ominstallera dina USB drivers från moderkortets hemsida.

Nej datorn går inte in det, det har jag redan stängt av.

Jag vet dock inte vad jag ska ladda ner, är inte direkt kunnig på drivers i allmänhet.

*EDIT* Har installerat mus drivrutiner. Dock är jag osäker på vilka drivrutiner man ska fixa till usb portarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluben:

Nej datorn går inte in det, det har jag redan stängt av.

Jag vet dock inte vad jag ska ladda ner, är inte direkt kunnig på drivers i allmänhet.

*EDIT* Har installerat mus drivrutiner. Dock är jag osäker på vilka drivrutiner man ska fixa till usb portarna.

http://www.msi.com/product/mb/Z77A-G43.html#/?div=Driver&os=W...

Tja du hade de varit jag så hade jag uppdaterat drivers de man alltid ska göra.
Men kolla och se dom du har installerad i din dator med
Inte så kunnig om MSI )=

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyB91:

http://www.msi.com/product/mb/Z77A-G43.html#/?div=Driver&os=W...

Tja du hade de varit jag så hade jag uppdaterat drivers de man alltid ska göra.
Men kolla och se dom du har installerad i din dator med
Inte så kunnig om MSI )=

När jag uppdaterar igenom enhetshanterar säger den att jag har senaste redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluben:

När jag uppdaterar igenom enhetshanterar säger den att jag har senaste redan.

Okey ingen aning då vad som kan vara fel , hoppas nån annan här på swec vet då

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyB91:

Okey ingen aning då vad som kan vara fel , hoppas nån annan här på swec vet då

Jag använde usb portarna som är där bak på datorn. låste sig igen precis. Men när jag flyttade både musen och tangentbordet till USB portarna som jag har mitt på datorn, så funkade det direkt. Sen satte jag i min externa hårddisk där bak, se om den funkar. Och det gör den.

Jag förstår ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluben:

Jag använde usb portarna som är där bak på datorn. låste sig igen precis. Men när jag flyttade både musen och tangentbordet till USB portarna som jag har mitt på datorn, så funkade det direkt. Sen satte jag i min externa hårddisk där bak, se om den funkar. Och det gör den.

Jag förstår ingenting.

Har ingen anning helt ärligt.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen iallafall! Någon annan som har någons som helst aning? Just nu är det ju inget stort problem, men jag vill gärna veta varför den gör som den gör.

Permalänk

Polare hade samma fel utan att der frös, men han lämnade in datorn till inet då det var något knas med bios(??) ev Intel 3.0 usb driver eller vad han jiddrade om, värt att testa? annars kan du ju gå tbx till senast fungerande tidpunk med återställning?

//stavning

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluben:

Tack för hjälpen iallafall! Någon annan som har någons som helst aning? Just nu är det ju inget stort problem, men jag vill gärna veta varför den gör som den gör.

Skrivet av Sneaky_rhino:

Polare hade samma fel utan att der frös, men han lämnade in datorn till inet då det var något knas med bios(??) ev Intel 3.0 usb driver eller vad han jiddrade om, värt att testa? annars kan du ju gå tbx till senast fungerande tidpunk med återställning?

//stavning

Fan ja där kan ligga i de Sneaky säger om du har nån nära kompis som är grym på att flasha bios , så hade jag bet dem hjälpa dig att flasha din bios till senaste, de kan nog hjälpa dig

Permalänk
Medlem

Vad har du för mus`? Hade ett liknande problem, det jag gjorde då var att byta ut både musen och tangentbordet. Och då funkade det. Så det var antingen mus eller tangentbordet som spökade och satte mina usb portar till ''sleepmode''.
Min mus var MX518 och jag har från andra med samma mus som hade detta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelwa:

Vad har du för mus`? Hade ett liknande problem, det jag gjorde då var att byta ut både musen och tangentbordet. Och då funkade det. Så det var antingen mus eller tangentbordet som spökade och satte mina usb portar till ''sleepmode''.
Min mus var MX518 och jag har från andra med samma mus som hade detta problem.

Jag har en gammal mx518 haft i flera år, samt ett gammalt microsoft tangentbord. Kan ligga i det du säger. För allt annat funkar som jag stoppar in i portarna, så ja, det blir att byta och testa. Tack.