Permalänk
Medlem

Fel på skärmen eller grafikkortet?

Tror att jag lade denna tråd på rätt plats, annars får ni gärna flytta den! Hur som helst, jag funderar lite på dessa två alternativen:

1. Angående min nuvarande skärm så är det en Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" (60Hz skärm) som jag spelar på just nu. Problemet med denna skärmen är att jag får screen tearing när jag kör med vsync av, vilket jag trivs bäst med. Jag vet att jag kan köra med antingen vsync på eller adaptiv vsync vilket jag inte tycker om därför att musen blir väldigt seg då och så får jag några eventuella fps drops på t.ex. BF3 när fpsen är lockad på 60. Jag har dock testat att kapa fpsen på 60 utan vsync men då får jag också screen tearing vilket är väldigt konstigt då min skärm är 60Hz? När jag däremot kör spel utan vsync och utan att kapa fpsen så ligger min fps väldigt stabil förutom att jag får denna förbannade screentearingen. Denna anledning är just varför jag vill byta skärm om det inte finns någon annan lösning.

2. En till grej som jag verkligen vill att ni svarar på, är att när jag spelar spel så blir bilden väldigt ostabil både med vsync av och på, det känns som om bilden "hackar", att det inte är smooth, bilden hänger inte med riktigt i svängarna. Men däremot om jag använder vsync på och sedan använder en framelimiter på 60 eller lockar fpsen på 60 i consolen i spelen så försvinner denna typ av hackande bild. Detta uppstår när jag både springer runt och rör med musen, alltså om jag t.ex. kör BF3 och drar musen åt vänster och höger så kan man se att alla saker hackar. Vi kan säga såhär: Om jag står framför ett hörn på BF3 och drar musen till höger och vänster så kan jag se att hörnet följer med, alltså att det rör sig, det flyttas/hackas som om det vore någon konstig stutter. Denna grej påverkar som sagt inte fpsen och det är just därför jag undrar om detta problem uppstår av skärmen eller grafikkortet.

Till min fråga på alternativ 2: Vad är detta för någonting? Kan det vara fel på grafikkortet/skärmen? Bör jag köpa 120Hz skärm/nytt grafikkort?

Om ni verkligen inte förstår vad jag menar så kan jag lägga upp en video på hur det ser ut om ni vill det, men det kanske ändå finns ett antal kunniga personer här på SweClockers (hoppas jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frippe1337:

Tror att jag lade denna tråd på rätt plats, annars får ni gärna flytta den! Hur som helst, jag funderar lite på dessa två alternativen:

1. Angående min nuvarande skärm så är det en Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" (60Hz skärm) som jag spelar på just nu. Problemet med denna skärmen är att jag får screen tearing när jag kör med vsync av, vilket jag trivs bäst med. Jag vet att jag kan köra med antingen vsync på eller adaptiv vsync vilket jag inte tycker om därför att musen blir väldigt seg då och så får jag några eventuella fps drops på t.ex. BF3 när fpsen är lockad på 60. Jag har dock testat att kapa fpsen på 60 utan vsync men då får jag också screen tearing vilket är väldigt konstigt då min skärm är 60Hz? När jag däremot kör spel utan vsync och utan att kapa fpsen så ligger min fps väldigt stabil förutom att jag får denna förbannade screentearingen. Denna anledning är just varför jag vill byta skärm om det inte finns någon annan lösning.

2. En till grej som jag verkligen vill att ni svarar på, är att när jag spelar spel så blir bilden väldigt ostabil både med vsync av och på, det känns som om bilden "hackar", att det inte är smooth, bilden hänger inte med riktigt i svängarna. Men däremot om jag använder vsync på och sedan använder en framelimiter på 60 eller lockar fpsen på 60 i consolen i spelen så försvinner denna typ av hackande bild. Detta uppstår när jag både springer runt och rör med musen, alltså om jag t.ex. kör BF3 och drar musen åt vänster och höger så kan man se att alla saker hackar. Vi kan säga såhär: Om jag står framför ett hörn på BF3 och drar musen till höger och vänster så kan jag se att hörnet följer med, alltså att det rör sig, det flyttas/hackas som om det vore någon konstig stutter. Denna grej påverkar som sagt inte fpsen och det är just därför jag undrar om detta problem uppstår av skärmen eller grafikkortet.

Till min fråga på alternativ 2: Vad är detta för någonting? Kan det vara fel på grafikkortet/skärmen? Bör jag köpa 120Hz skärm/nytt grafikkort?

Om ni verkligen inte förstår vad jag menar så kan jag lägga upp en video på hur det ser ut om ni vill det, men det kanske ändå finns ett antal kunniga personer här på SweClockers (hoppas jag)

Anar att du använder VGA kabel från monitor till gpu, i såna fall! Byt till DVI Kabel!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Anar att du använder VGA kabel från monitor till gpu, i såna fall! Byt till DVI Kabel!

Använder redan DVI-D kabel (Single link). Kan det vara värt att testa DVI-D (Dual link)?

Permalänk
Medlem

Om du låser framerate, lås då på 59, inte 60.

Sen ska du ju givetvis köra med DisplayPort, inte DVI eller VGA eller annat tjafs från 1900-talet.

Lekte du med kottar eller lego när du var liten? Kom med i matchen nu! DISPLAAAAYPOOOORRRRTTTT!

Hoppas det går bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Om du låser framerate, lås då på 59, inte 60.

Sen ska du ju givetvis köra med DisplayPort, inte DVI eller VGA eller annat tjafs från 1900-talet.

Lekte du med kottar eller lego när du var liten? Kom med i matchen nu! DISPLAAAAYPOOOORRRRTTTT!

Hoppas det går bra!

Förstår dock inte om alternativ 2 orsakas av grafikkortet eller skärmen. Liksom skärmen är väl minst lika viktig som en dator? Kan det vara skärmen som spökar eftersom den är 60Hz och har 5-6 ms responstid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frippe1337:

Förstår dock inte om alternativ 2 orsakas av grafikkortet eller skärmen. Liksom skärmen är väl minst lika viktig som en dator? Kan det vara skärmen som spökar eftersom den är 60Hz och har 5-6 ms responstid?

Min AoC skärm är på 60hz 5 ms och upplever ej detta. Dock med vga kabel!

Mitt advice är att köra 59hz med fps limiter(som nämdes tidigare i tråden), och adaptive vsync om dessa problem kvarstår ändå, testa att installera en äldre drivrutin till GPU se om detta kanske hjälper.

mvh
sebbe

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frippe1337:

Förstår dock inte om alternativ 2 orsakas av grafikkortet eller skärmen. Liksom skärmen är väl minst lika viktig som en dator? Kan det vara skärmen som spökar eftersom den är 60Hz och har 5-6 ms responstid?

Inte en aning. De flesta av oss använder ju 60hz och 5-6ms responstid är ju väldigt snabbt och knappast något du märker. Responstid har mest varit något man försöker lura konsumenter med under de senaste 10 åren, och vi konsumenter hjälper till genom att tjata om 10 år gamla problem som inte finns längre.

Det skall till otroligt mycket om en modern skärm skall ha en responstid som någon någonsin kan märka (utan att ha en annan skärm bredvid som speglar).

Dock kan ju din skärm vara trasig, det är ju inte omöjligt, men det har jag ingen aning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Min AoC skärm är på 60hz 5 ms och upplever ej detta. Dock med vga kabel!

Mitt advice är att köra 59hz med fps limiter(som nämdes tidigare i tråden), och adaptive vsync om dessa problem kvarstår ändå, testa att installera en äldre drivrutin till GPU se om detta kanske hjälper.

mvh
sebbe

Hm. mystiskt att du får detta med vga kabel och jag med dvi (single) kabel.. Ska nog köpa en dual och prova om problemet har försvunnit. Annars är det väl att börja införskaffa sig en ny skärm vilket är tråkigt.

Menar du att jag ställer in skärmen på 59Hz i skärminställningarna istället för 60Hz (som jag har nu) och en fps limiter på 59? Kan vara värt att testa detta också. Återkommer med svar, tack för hjälpen och om det är något mer du/ni kommer på så skriv då här.

Mvh frippe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Dual link kommer inte göra någon skillnad alls, då single link är tillräckligt för upp till 1920*1200 i 60hz.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Tearing har väll med skärmen att göra? min CRT är tearing fri medans min 22" samsung skärm på 2MS ger tearing som satan

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Dual link kommer inte göra någon skillnad alls, då single link är tillräckligt för upp till 1920*1200 i 60hz.

Kanske värt att prova i vilket fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Tearing har väll med skärmen att göra? min CRT är tearing fri medans min 22" samsung skärm på 2MS ger tearing som satan

Yes, alltså på alternativ 1 så kan jag ju fixa detta genom att köpa en 120/144Hz skärm men alternativ 2 är jag dock osäker på, om det är pga skärmen också eller grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Frippe1337:

Kanske värt att prova i vilket fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Så vitt jag känner till har skärmar med så "låg" upplösning inte ens stöd för dual link då det är onödigt.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Men nu ska du väl inte köpa en dual-dvi, du ska ju köpa en displayport om du ska köpa någonting alls. Att använda DVI när man kan använda DP är ju jättekonstigt? DVI-kabeln är ju tjockare och tar större plats och är jobbigare att ta loss/sätta dit, samt att anslutningen rent tekniskt och objektivt också är sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Men nu ska du väl inte köpa en dual-dvi, du ska ju köpa en displayport om du ska köpa någonting alls. Att använda DVI när man kan använda DP är ju jättekonstigt? DVI-kabeln är ju tjockare och tar större plats och är jobbigare att ta loss/sätta dit, samt att anslutningen rent tekniskt och objektivt också är sämre?

Fast grejen är ju att jag vill få mina problem fixade, så du tror att det kommer fixa sig med DP?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frippe1337:

Fast grejen är ju att jag vill få mina problem fixade, så du tror att det kommer fixa sig med DP?

Skickades från m.sweclockers.com

Det har jag ingen aning om, men du föreslog att du skulle köpa en dual-link DVI, när du faktiskt har displayport på grafikkort och skärm. Ville bara påpeka att det skulle vara lite knasigt, som en hjälp, från mig, till dig. Samt en kram.

Permalänk
Medlem

Nej, det kommer inte att hjälpa med att sätta dit en displayport kabel.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av olasahl:

Nej, det kommer inte att hjälpa med att sätta dit en displayport kabel.

Skrivet av Ernesto:

Det har jag ingen aning om, men du föreslog att du skulle köpa en dual-link DVI, när du faktiskt har displayport på grafikkort och skärm. Ville bara påpeka att det skulle vara lite knasigt, som en hjälp, från mig, till dig. Samt en kram.

Vad tror ni är problemet då? Vara värt att prova ny skärm eller köpa ett nytt grafikkort om det är så att det är trasigt? Är inte så kunnig inom detta, men något problem måste det ju vara

Permalänk

Ditt problem är att du har v-sync avstängt, då kommer bildrutorna oundviklingen fram med aningens ojämn timing, de kommer även fram snabbare än din skärms uppdateringsfrekvens, vilket gör att grafikkortet kan börja skicka ut delar av en ny bildruta när det bara kommit halvvägs med att rita upp den föregående.
Därav tearing.
Lösningen är v-sync och/eller drivrutiner med bättre frame pacing.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Vi gör såhär, har du WoW elr Diablo 3 på datorn?(Dessa är dem ända spelen jag kan komma på atm som har stöd för detta) Ifall du har det gå in på options sen video så ska du se något med stilen "Max foreground fps" och "Max background fps" Ställ Foreground till 60 och spara, titta sedan ifall du får screen tearing(OBS! Stäng av vsync när du gör detta) Detta är ett sätt att göra för de fungerar som en fps limter! På detta sätt slipper du krångla snabbt och enkelt! Sen vet du om det fungerar med fps limter

All lycka
Sebbe

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Ditt problem är att du har v-sync avstängt, då kommer bildrutorna oundviklingen fram med aningens ojämn timing, de kommer även fram snabbare än din skärms uppdateringsfrekvens, vilket gör att grafikkortet kan börja skicka ut delar av en ny bildruta när det bara kommit halvvägs med att rita upp den föregående.
Därav tearing.
Lösningen är v-sync och/eller drivrutiner med bättre frame pacing.

Exakt det du sa nu har jag som problem! Om jag har t.ex. 100 fps så får jag extrem screentearing, att det liksom ser ut som att det laggar fast det är inget fel på fpsen, och om jag har en framelimiter på 60 fps utan vsync så får jag ett sträck på skärmen vilket också är screentearing. Det är som du beskrev ovan att bildrutorna kommer oundvikligen fram med aningens ojämn timing och att de även kommer fram snabbare än min skärms uppdateringsfrekvens vilket gör då att det ser ut som att det laggar. Det som jag dock är orolig för är att om jag hade detta problem när jag fick datorn, jag har inget minne av att jag hade screen tearing, jag körde alltid med vsync av utan att jag märkte av detta problem. Kan screen tearing bara komma sådär helt random efter ett tag eller kan det ha varit grafikkortet som blivit skadat?

Detta problem fixar sig med v-sync som du beskrev ovan, men det känns inte smooth med vsync på, det är därför jag får detta problem på alternativ 2. För att minska detta problem på alternativ 2 så måste jag sätta en framelimiter på 60 för att det ska kännas mer smooth och det ska jag ju inte behöva göra.. Dock så kan jag få FPS drops med vsync på, att jag dippar ner några fps vilket är riktigt störande, speciellt på BF3/Crysis 3.

Permalänk

Kan vara mjukvarurelaterat, typ andra drivrutiner nu jämfört mot då.
Nåt hårdvarufel borde det inte vara, då skulle du få artefakter och crasher.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Pröva att sätta VSYNK på 96 eftersom det är samma som faktorn på upplösningen (60*1,6=96) (1920/1200=1,6)

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Pröva att sätta VSYNK på 96 eftersom det är samma som faktorn på upplösningen (60*1,6=96) (1920/1200=1,6)

Hur gör jag detta? Hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Nej nej nej.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har haft ett liknande problem dem senaste dagarna just med screentearing på båda två av mina skärmar. Testa att ändra ditt skrivbords-tema från Windows Basic till Aero-tema. Funkade för mig. Vet inte om det är fixat till 100%, men märker inte av det längre iaf. Först trodde jag att det hade att göra med de senaste uppdateringarna till min dator & grafikkort, men efter att ha avaktiverat mitt g-kort men med samma resultat så tror jag det har att göra med själva Windows. En del säger att man också kan fixa det genom att ominstallera Windows, med det har jag inte testat ännu.
(Mitt OS: W7)