Mystiska problem med min dator.. snabb HJÄLP uppskattas

Permalänk
Medlem

Mystiska problem med min dator.. snabb HJÄLP uppskattas

Hej

Min setup,
Western Digital Caviar® Green 2TB
Western Digital Caviar® Blue 1TB
Gainward GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9
MSI P67A-GD65, Socket-1155
Intel Core i5 Quad Processor i5-2500K
Silver Power SP-SS620 620W PSU
Cooler Master CM 690 II Advanced Svart

Nyligen installerat
be quiet! ShadowWings SW1 140mm x2 (OBS Nyligen installerat)
Cooler Master Hyper 212 EVO (OBS Nyligen installerat)
be quiet! ShadowWings 120mm 1500rpm x2 (OBS Nyligen installerat)
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1333Mhz (OBS Nyligen installerat)

Började med att jag höll på med FU(Förebyggande underhåll) på datorn. Bytt ut fläktar och även installerat nya fläktar, byt från stock CPUfläkt till Hyper 212 evo. Laddade ner nya drivrutiner till grafikkortet(1 av problemen?), Laddade ner MSI afterburn och klockade upp grafikkortet med 50hz(1 av problemen?) efter att jag hade gjort allt de där så bestämde jag mig för att ladda hem MSI Live update och laddade ner ett nytt BIOS, flashade om med MSI Live Update 5(1 av problemen?)

Efter att jag hade flashat om så vägrade datorn att starta, den stannade vid windows flaggan. Jag testade att ladda hem 5-6 olika versioner av bios för mitt moderkort och inget verkade fungera med m-flash och sticka denna gång. Efter ett tag så kändes det inte som att det var bios som var problemet, utan mer att det var windows.

Har 2 diskar och jag kom inte ihåg vilken av dom som windows var installerat på, så jag testade att börja dra ut sata-kablar. Kom fram till vilken disk det var som windows var installerat på och då stog det att windows var korrupt eller liknande och datorn ville att jag skulle stoppa in boot media. Testade göra det, från ett USB, men inget hände, den stannade bara efter att ha laddat in filerna.

Efter ett par timmar testande och läsande på internet så testade jag att ladda in de första bioset till moderkortet som har släppts, samt att dra ut 2 av 4 ramminnen. Lyckades att komma in till windows och där var jag inne i ca 5 minuter, sen frös bilden och jag fick slå av. Efter det så startade jag upp datorn direkt och valde felsäkertläge, avinstallerade MSI afterburn(det startar upp direkt inne i windows och klockar grafikkortet(tror jag)), installerade de drivrutiner jag hade innan till grafikkortet. Startade om och startade upp windows som vanligt. Samma problem, datorn slog av sig efter 5 min.

Jag testade nu att ladda in en senare version av bioset problemen kvarstog, tar mig in i felsäkertläge utan problem om jag har 2 ramminnen(hur länge som helst), tar mig nästan in windows/tar mig in i windows med 4/2 ramminnen men bara i 5 minuter.

Jag har haft datorn klockade med MSI OC genie samt att jag har haft grafikkortet "små"-klockat.

Någon som kan hjälpa mig med att få till det här? Var ska jag börja? Hjälper det att installera om windows eller har jag pajjat någon hårdvara, typ grafikkortet, nätaggregatet?

Tacksam för hjälp

Mvh
Johan

Permalänk
Medlem

Har installerat om windows och problemen kvarstår. Vet inte riktigt vad ja ska leta efter. Hittade några fel i event loggen.

Återkommande
"The Computer Browser service depends on the Server service which failed to start because of the following error:
The dependency service or group failed to start."

"DCOM got error "1084" attempting to start the service WSearch with arguments "" in order to run the server:
{7D096C5F-AC08-4F1F-BEB7-5C22C517CE39}"

Permalänk
Medlem

Har även utropstecken i device mangaer under,

Other Devices->
-PCI Simple communications controller
-SM bus controller

Kan det vara så att ja saknar rätt drivrutiner för moderkortet eller liknande?

Permalänk
Medlem

Plocka ut alla prylarna ur chassit och kör bräda, propp, minne, graffa, disk löst och se om det lirar som det ska.
En windowsinstallation brukar vara en ganska bra sak att köra för att se om saker är defekta.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Problem löst?

Laddade hem nya drivisar,

Intel Chipset Driver
Intel Management Engine Driver

via msis hemsida. Fick skynda mig å installera innan systemet låste sig. Nu verkar det fungera.

Hoppas denna tråd kan vara till nytta för nån annan klantskalle.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av enjohan:

Har även utropstecken i device mangaer under,

Other Devices->
-PCI Simple communications controller
-SM bus controller

Kan det vara så att ja saknar rätt drivrutiner för moderkortet eller liknande?

Japp är moderkortets chipset driver.

EDIT: 2 late thou men gött du löste det.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

Japp är moderkortets chipset driver.

EDIT: 2 late thou men gött du löste det.

För nöjets skull, vad innebär det att sakna dessa drivrutiner?

Mvh

Permalänk
Medlem

Problemet kvarstår, datorn startar om sig efter ett tag. Fungerar nu i längre stunder efter att ha ominstallerat windows och uppdaterat drivrutiner till moderkortet.

Kan det vara så att disken är påväg att gå sönder. Ser detta felmeddelande i Event loggen,

The file system structure on the disk is corrupt and unusable. Please run the chkdsk utility on the volume \Device\HarddiskVolume3.

- System

- Provider

[ Name] Ntfs

- EventID 55

[ Qualifiers] 49156

Level 2

Task 2

Keywords 0x80000000000000

- TimeCreated

[ SystemTime] 2013-11-03T15:15:12.933276200Z

EventRecordID 1339

Channel System

Computer KONTOR

Security

- EventData

\Device\HarddiskVolume3
00000C000200380002000000370004C000000000020100C040000000000000000000000000000000B50314009931010000000200

--------------------------------------------------------------------------------

Binary data:

In Words

0000: 000C0000 00380002 00000002 C0040037
0008: 00000000 C0000102 00000040 00000000
0010: 00000000 00000000 001403B5 00013199
0018: 00020000

In Bytes

0000: 00 00 0C 00 02 00 38 00 ......8.
0008: 02 00 00 00 37 00 04 C0 ....7..À
0010: 00 00 00 00 02 01 00 C0 .......À
0018: 40 00 00 00 00 00 00 00 @.......
0020: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0028: B5 03 14 00 99 31 01 00 µ...™1..
0030: 00 00 02 00 ....

Permalänk
Medlem

Update:

Tror inte att det är hårddisken. Efter ett par chkdsk och lite software som fått kolla igenom diskarna, framförallt C:\ så verkar det inte vara något problem.

Då återstår,

Moderkortet(problem pga den avbrutna flashningen)
Grafikkort (På väg att gå sönder, rent allmänt)
Minnen(Underligt att det ska vara problem med dom för att jag använder 1 vecka gamla)
Nätagg(Mycke troligt, det är inget höjdarmärke jag använder)
Processor(Mindre troligt)

Permalänk
Medlem

Har du kört memtest för att säkra att det inte är minnena? Även nya kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockarn:

Har du kört memtest för att säkra att det inte är minnena? Även nya kan ha fel.

Pratade precis med några på mitt jobb som trodde att de kan vara fel på en del i dom nya minnena och när datorn läser in det så pajjar allt.

Har inte kört memtest på minnena, bara kört nån test i bios. Har inte ens provat byta och endast köra de gamla minnena. Ska testa med det, annars är jag beredd att lämna in skiten till någon kunnigare och betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enjohan:

Pratade precis med några på mitt jobb som trodde att de kan vara fel på en del i dom nya minnena och när datorn läser in det så pajjar allt.

Har inte kört memtest på minnena, bara kört nån test i bios. Har inte ens provat byta och endast köra de gamla minnena. Ska testa med det, annars är jag beredd att lämna in skiten till någon kunnigare och betala.

Precis. Om dina nya minnen har något fel är det troligt att allt du installerat efteråt kan ha "trasiga" filer. Ladda hem Ultimate Boot CD http://www.ultimatebootcd.com/ och kör memtest86+.

Permalänk
Medlem

Ingen som nämnt något om temperaturer, har du kollat dem (i BIOS)? Om datorn startar om efter 5 minuter bör det ju vara felmonterad CPU-kylare, sedan att den kan vara på längre i felsäkert é väl för att den helt enkelt inte blir lika varm då. Sedan kan man ju fråga om du kollat så att ram-minnes-tajmingen är rätt-inställd, så det inte är något gammalt fel där (typ att de är manuellt felinställda).

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockarn:

Precis. Om dina nya minnen har något fel är det troligt att allt du installerat efteråt kan ha "trasiga" filer. Ladda hem Ultimate Boot CD http://www.ultimatebootcd.com/ och kör memtest86+.

Tack, jag ska ladda hem och testa det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSir:

Ingen som nämnt något om temperaturer, har du kollat dem (i BIOS)? Om datorn startar om efter 5 minuter bör det ju vara felmonterad CPU-kylare, sedan att den kan vara på längre i felsäkert é väl för att den helt enkelt inte blir lika varm då. Sedan kan man ju fråga om du kollat så att ram-minnes-tajmingen är rätt-inställd, så det inte är något gammalt fel där (typ att de är manuellt felinställda).

Tack för svar, cpun ligger mellan 35-40 grader i bios. Kan ju vara problem med kylaren, den har legat mellan 29-60 grader beroende på load, medans datorn fungerade korrekt. Kan inte ladda realtemp i felsäkertläge, har dock testat realtemp den lilla stund jag varit inloggad i windowsnormal mode, och vad jag har sett så är det inga konstigheter.

Ram-minnes-tajmingen borde ju vara auto eftersom att jag har flashat om bios, men det kan ju vara en sak att kolla upp, tack för de!

Permalänk
Medlem

Lånade ett minne av dataadministratören på jobbet och stoppade in det. Nu har datorn gått i 15minuter utan problem.

Verkar som att något av mina 2 nya minnen är skadade, inte helt skadat men typ som att när datorn ropar på mer kraft från minnet så kan inte minnet ge det och då fryser datorn.

Nu återstår det att ta reda på vilket minne som är skadat och skicka tillbaka det till inet eller kan man skicka tillbaka båda två och säga, dom är kaput? Hur fungerar det?

Mvh