Akuthjälp! Datorn har gått från top-notch till skitdator över en kväll?

Permalänk

Akuthjälp! Datorn har gått från top-notch till skitdator över en kväll?

Tjena, jag har lite problem med min dator, sen idag. Spelade CS:GO igår och låg då som vanligt på runt 280 fps hela tiden, inga problem att spela, men idag
flyttade jag över datorn för att lana hos en polare. När jag drog igång datorn sen så var det katastrof. Pumpar runt 40-50 fps, inte bara i CS det är skitdåligt, utan klara knappt av att starta DayZ, då det laggar extremt mycket redan i menyn. Har provat systemåterställning på datorn till för några dagar sen, men får bara felmeddelande efter att jag startat om datorn. Har laddat ned flertalet program för att försöka benchmarka datorn, men märker inget ovanligt i dem, de säger att allt funkar bra. Inga värmeproblem heller, CPU:n ligger på runt 30-35 grader, och när jag öser på går den väl upp i runt 70 grader, och GPU:n är inte varmare den. Har öppnat och sett så allting sitter fast som det ska, det är inga sladdar som inte är i ordentligt, har ingen aning vad det kan vara.

Operativsystem: Windows 7 64-bitars och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 4770K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: Gigabyte GA-Z87MX-D3H
Minne: 2x 4 GB Kingston DDR3 HyperX Beast
Grafikkort: MSI Geforce GTX 770 2gb
Hårddisk: WD Desktop Blue 1TB (7200 RPM)
Nätaggregat: XFX ProSeries Core Edition 850W PSU
Övrig kylning: 1x120mm utblås.

Tack på Förhand!

Permalänk

Hur fraktade du datorn?

Permalänk

I bil! så bar inte den värst långt

Permalänk

Hmm, låter konstigt. Datorn kanske har skadats under bilfärden, ser du några sprickor på dina komponenter eller skador på moderkorts socketar? Hur lång var bilfärden och åkte du på dålig väg?

Permalänk

Åkte ungefär 1km, vanlig asfaltsväg inga konstigheter. Har kollat i datorn men inte hittat någonting som varit sönder, vad jag sett iallafall.

Permalänk

Hmm, okej, kanske lite svårt att kolla men tror du att hårddisken har kommit till skada? Använder du dig av SSD eller en vanlig HDD?

Permalänk

Tjena, Drog en Benchmark på min Hårddisk, och fick detta resultat: http://gyazo.com/0c19c42f42c6c13c07fc56e301e68767
Efter att jag kikat runt lite på nätet verkar det som att detta inte är ett bra resultat, undrar om någon här har erfarenhet av programmet eller kan tolka resultatet?

Permalänk
Skrivet av JonathanGothberg:

Tjena, Drog en Benchmark på min Hårddisk, och fick detta resultat: http://gyazo.com/0c19c42f42c6c13c07fc56e301e68767
Efter att jag kikat runt lite på nätet verkar det som att detta inte är ett bra resultat, undrar om någon här har erfarenhet av programmet eller kan tolka resultatet?

Tror det är på fliken Health du ska kolla på om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Prova att montera om grafikkortet, kan ha hoppat ur en bit. Prova även att montera om ramminnet. Använder du samma port för kabeln på grafikkortet och på mus / tangentbord? Kan påverka då det ger ny irq för musen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Kan inte så mycket om hårddiskar, kanske någon annan här kan mer? Men 0,8 MB/s verkar väldigt lågt, och att den doppar ner sådär hela tiden kan väl tyda på att något är fel.

Permalänk
Skrivet av linuscool2:

Tror det är på fliken Health du ska kolla på om jag inte minns fel.

Enligt "Health" fliken är hårddisken i OK skick.

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Prova att montera om grafikkortet, kan ha hoppat ur en bit. Prova även att montera om ramminnet. Använder du samma port för kabeln på grafikkortet och på mus / tangentbord? Kan påverka då det ger ny irq för musen.

Har provat montera om ramminnen, men ska kika på grafikkortet, och nu när du säger det så kom jag på att jag har mus och tangentbord i portar jag inte brukar använda. Återkommer med resultat strax!

Permalänk
Medlem

Den bilden av hårddisken tyder snarare på att disken skulle ha en hög fragmentering, annars skulle du ha upplevt frysningar och blåskärmar och andra konstiga fel. Eftersom du endast specificerar en disk antar jag att ditt os ligger på din 1TB disk. Dessutom hade du garanterat fått blåskärmar när du kört benchmark på en skadad disk.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Här är mina resultat med samma hårdisk. Även jag ser ut att ha drops men är stabilare överlag

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Jag kollade manualen till ditt moderkort, ramminnen ska monteras enligt följande för bästa resultat, kolla det så du får Dual Channel:

[CPU] [ ][X][ ][X] [ATX24]

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Kör nån runda i unigine heaven eller valley och posta resultatet här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Jag kollade manualen till ditt moderkort, ramminnen ska monteras enligt följande för bästa resultat, kolla det så du får Dual Channel:

[CPU] [ ][X][ ][X] [ATX24]

Monterade nyss om Grafikkortet, OCH DET FUNKADE! Trodde ärligt talat inte att det skulle fungera när jag gjorde, tänkte mest att jag skulle göra det så har jag det gjort, men men, ligger nu återigen och maxar grafiken utan lagg! tackar för tipset!

Permalänk

Hallå, nu är jag här igen! Tog idag hem datorn efter lanet, och till min stora förvåning, så var problemet tillbaka. Precis samma sak, och har provat att ta ut grafikkortet och ramminnen flertal gånger men ingenting hjälper. Funderar på om socketen som grafikkortet sitter i glappar som fan. Tog väck grafikkortet och satte i en annan socket men då får jag ingen bild på skärmen, står bara att den inte får någon signal. Hur ska jag göra för att kunna få bild när jag kopplar in kortet i en annan socket?

Permalänk
Medlem

Prova gå in i BIOS och ställ in vilken port grafikkortet sitter i eller ställ de på auto om möjligt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Dåligt byggda datorer bruka glappa när del flyttats.

I värsta fall får du riva ut allt. Du måste ta loss för det räcker inte att bara stirra och känna. Speciellt moderkortet och processorn. Kolla om du i kontakter och hållare ser böjda pinnar, skador mm innan du sätter ihop dom ordentligt. Va noga med att sätta fast processor kylaren ordentligt innan du sätter in moderkortet i chassit.

När du transporterar datorer är det bäst lägga den med moderkortet i botten så att inget händer med tex stora tunga processor kylare, grafikkort mm.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Prova gå in i BIOS och ställ in vilken port grafikkortet sitter i eller ställ de på auto om möjligt.

Skall prova detta! Återkommer efter jag käkat; )

Skrivet av panpo98:

Dåligt byggda datorer bruka glappa när del flyttats.

I värsta fall får du riva ut allt. Du måste ta loss för det räcker inte att bara stirra och känna. Speciellt moderkortet och processorn. Kolla om du i kontakter och hållare ser böjda pinnar, skador mm innan du sätter ihop dom ordentligt. Va noga med att sätta fast processor kylaren ordentligt innan du sätter in moderkortet i chassit.

När du transporterar datorer är det bäst lägga den med moderkortet i botten så att inget händer med tex stora tynga processor kylare, grafikkort mm.

Får bli att plocka isär hela datorn om det inte fungerar att bara byta port på grafikkortet:/

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Prova gå in i BIOS och ställ in vilken port grafikkortet sitter i eller ställ de på auto om möjligt.

Hittar ingen sådan inställning, kan ändra vilken port den ska använda under POST, men hittar ingen inställning för att välja vilken den ska använda sedan.

Permalänk

Ja, nu funkar datorn igen iallafall. Har ingen aningen varför men det gör den iallafall.

Permalänk
Medlem

Mina resultat på HD Tune med en Seagate Barracuda 2TB

Alla verkar ha drops och så men 0.8 lät lite väl lågt. Vet inte om du hittat någon lösning på dina problem än dock. (Läste inte hela tråden o.O)

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |