Permalänk
Medlem

Avstängande och läkt elektrolyt?

Hallåj alla Sweclockare!

Igår när jag suttit och spelat, var jag ute och browsade Youtube då dator plötsligt frös, musen var död, skärmen såg ut som att tiden stannat, ingen bluescreen, inga mystiska ljud. Jag bestämde mig för att stänga av den på knappen och starta igen, och det såg ut att gå bra, men jag noterade att min främre CPU fläkt stod still. Aja, bara att starta om igen, tänker jag (fläkten är ändå undervoltad med en sån adapter som kom med) startar om igen, och fläkten går igång, men ser inget på skärmen, inte ens BIOS loggan visas...

Efter detta beteende så började den reagera som en kortsluten dator jag skruvat i tidigare (inga moderkortsdistanser) då datorn gick i 5-6 sek sedan stannade den upp ungefär lika länge, om och om igen. Efter detta stänge jag datorn för kvällen, hoppas på att saker fungerar bättre nästa dag.

Nästa dag startar datorn felfritt, och fungerar nu likaså bra, har testat att spela på den, och den fungerar, men så plötsligt såg jag DETTA:

*Bilder*

- Yes, det är leekspin.com man ser på den sista bilden -

Dold text

- Ursäkta den lila tonen på bilden, verkar vara något problem med min HTC One, kom efter nån uppdatering, nån lösning på det vore uppskattat med,men det är en mindre katastrofal händelse -
*Om det är svårt att se, så verkar det ha läkt ut elektrolyt? (ser ut som batterisyra) på mitt grafikkorts bakplåt

Det fick mig att spåra ur litegrann, då jag inte har jättelång tid kvar på garantin, och det vore ju typiskt om den skulle hinna gå ut
Min första tanke var att det skulle vara torkad vätska ifrån min vattenkylare, men isåfall skulle det nog vara mer, och inte lämna ett sådant spår, sen tänkte jag att det ser ut att komma ifrån ram minnena, men de har väl inte ens kapacitorer som kan läka elektrolyter?
På moderkortet ser jag inga trasiga kapacitorer och jag har svårt att se hur det skulle hamna på grafikkortet...
Min sista tanke var att grafikkortet måste ha läkt ut syran, men HUR kan den då ha hamnat ovanpå bakplåten på kortet? Recistorerna sitter ju under, så de borde inte synas såvida man inte skruvar loss plåten, såvida de inte poppat som popcorn, men då känns det ändå som det skulle synas mer, och dessutom skulle jag väl ha hört det? Jag satt med en hörlur på örat och den andra 'fri' och då det är ganska mycket smörja på grafikkortet lär det komma ifrån flera...

Så, min fråga lyder ungefär, om det är någon som har någon aning om vad som kan ha orsakat dessa läkage, och om jag bör försöka byta in dom innan garantin ryker, jag har dessutom aldrig överklockat någon komponent i datorn, utom att köra "Gaming mode" i ASUS GPU Tweak" men, då den är förprogrammerad så bör jag ha mitt på det torra där.
Bör jag rengöra kortet, eller kanske absolut låta bli? - Jag är verkligen helt nollställd då detta ALDRIG hänt mig tidigare, och har aldrig hört om någon med samma problem.
Bör jag undvika att ens ha datorn igång?

Alla svar uppskattas, då jag som sagt är minst sagt ställd...
Tack å hej!

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Avstängd

två saker...
1 - Plocka isär datorn och undersök komponenterna ordentligt, och om du postar bilder, lys inte in i kameran.
Tänd ordentligt i rummet, och fota utan blixt.

2. det är rätt mycket vätska... visa foto från hela lådan, ur olika vinklar...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem

Tror ditt spår gällande läckage vattenkylningen är det hetaste tipset på möjlig orsak.
Ser inte ut att röra sig om en en läckande elektrolytkondensator och du borde lätt se det om du skulle ha ett läckage av den digniteten.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

två saker...
1 - Plocka isär datorn och undersök komponenterna ordentligt, och om du postar bilder, lys inte in i kameran.
Tänd ordentligt i rummet, och fota utan blixt.

2. det är rätt mycket vätska... visa foto från hela lådan, ur olika vinklar...

1. - Will do när det finns tid, anledningen till den FRUKTANSVÄRDA bilden var att det var för sent att börja stöka på och ta loss sidpanelen, (för då måste jag nog flytta datorn) och därför tog jag en bild genom sidorutan, min inre fotograf ursäktar!

2. -Vätskemängden har dessutom ökat då jag (uppenbarligen dumt nog) haft min dator igång, har även sett att stora delar av mitt moderkort har fläckar här och där, OCH min Corsair Hydro H80i har vätska på en av fästningsskruvarna, suspekt! (nyligen drogs flera modeller in pga. läckage, kanske blir å reklamera efter en noggrann titt)

Skrivet av havoc:

Tror ditt spår gällande läckage vattenkylningen är det hetaste tipset på möjlig orsak.
Ser inte ut att röra sig om en en läckande elektrolytkondensator och du borde lätt se det om du skulle ha ett läckage av den digniteten.

det verkar för tillfället som att du har rätt, nån felsöknings idé på kylaren? (säkerställa om det är den)

- Tack för de snabba svaren, ursäkta min sena respons

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Tror ditt spår gällande läckage vattenkylningen är det hetaste tipset på möjlig orsak.
Ser inte ut att röra sig om en en läckande elektrolytkondensator och du borde lätt se det om du skulle ha ett läckage av den digniteten.

Okay, nu vet jag säkert att det är vattenkylarn som läker, såg det komma vatten ur fästet vid moderkortet

- Fun fact, innehållet är Grönt, när det torkar blir det vitt, ser då ut som torkad syra

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk

Klä allt känsligt med papper och ta ut kylaren fort som attans då.

Jag tycker det är intressant hur pass många som har problem med att dessa slutna system läcker. Såklart är det få med tanke på hur många som använder dom, men om man jämför med vanliga luftkylare och deras potential att förstöra andra delar av datorn...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bildoor:

Okay, nu vet jag säkert att det är vattenkylarn som läker, såg det komma vatten ur fästet vid moderkortet

- Fun fact, innehållet är Grönt, när det torkar blir det vitt, ser då ut som torkad syra

Då vet du att det inte är rent vatten i den utan förmodligen nån ohälsosam smörja från Kina så låt bli att vara i kontakt med vad det nu är och använd inte datorn alls innan problemet är löst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Klä allt känsligt med papper och ta ut kylaren fort som attans då.

Jag tycker det är intressant hur pass många som har problem med att dessa slutna system läcker. Såklart är det få med tanke på hur många som använder dom, men om man jämför med vanliga luftkylare och deras potential att förstöra andra delar av datorn...

Får bli så, får köra standardkylare tills vidare då :/
Jao, det verkar vara en del, men då jag inte är pro nog att bygga eget vattenkylningssystem så körde jag på denna, gissar det är därför de används.

Skrivet av mrqaffe:

Då vet du att det inte är rent vatten i den utan förmodligen nån ohälsosam smörja från Kina så låt bli att vara i kontakt med vad det nu är och använd inte datorn alls innan problemet är löst.

Jag ska ha det i åtanke, tackar för tipset!

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Då vet du att det inte är rent vatten i den utan förmodligen nån ohälsosam smörja från Kina så låt bli att vara i kontakt med vad det nu är och använd inte datorn alls innan problemet är löst.

Den smörjan är till för att vätskan inte ska bli ännu grönare och grumlig (läs alger).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jalle64:

Den smörjan är till för att vätskan inte ska bli ännu grönare och grumlig (läs alger).

Ja och alla antialgmedel brukar vara rätt giftiga, det är förresten väldigt konstigt att man inte har tvång på att deklarera ingående kemikalier i kylarna, det är förmodligen ett "missat" område i lagstiftnnigen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja och alla antialgmedel brukar vara rätt giftiga, det är förresten väldigt konstigt att man inte har tvång på att deklarera ingående kemikalier i kylarna, det är förmodligen ett "missat" område i lagstiftnnigen.

Ja men du bör även ha det i egna vattenlösningar till kylare.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jalle64:

Ja men du bör även ha det i egna vattenlösningar till kylare.

Jo men då skaffar man förhoppningsvis tillsatserna på ett sätt så att man vet vad det är för något, tex genom märkta flaskor, jag litar inte rktigt på kineserna när det gäller kemikalier eftersom de ofta verkar försöka återanvända "sopor" för att spara pengar, vem vet vilket industriavfall de tillsätter för att döda alger.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Detta var anledningen till att jag bytte ut min H80 mot en noctua dh14

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo men då skaffar man förhoppningsvis tillsatserna på ett sätt så att man vet vad det är för något, tex genom märkta flaskor, jag litar inte rktigt på kineserna när det gäller kemikalier eftersom de ofta verkar försöka återanvända "sopor" för att spara pengar, vem vet vilket industriavfall de tillsätter för att döda alger.

Ja, det är ju inte så lätt, men vi här i sverige är inte automagiskt bäst på detta även när vi "har koll"

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Klä allt känsligt med papper och ta ut kylaren fort som attans då.

Jag tycker det är intressant hur pass många som har problem med att dessa slutna system läcker. Såklart är det få med tanke på hur många som använder dom, men om man jämför med vanliga luftkylare och deras potential att förstöra andra delar av datorn...

Är mycket tveksam till dessa produkter, jag har tex reklamerat en aldrig monterad Corsair HS60 som gick sönder när den låg i originalemballaget.
Skulle jag köra vattenkylt så skulle jag inte välja ett färdigt slutet system.

Visa signatur

/havoc