Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skärmen får ingen bild ''No signal''

Permalänk
Medlem

Skärmen får ingen bild ''No signal''

Hejsan, nu är det såhär att jag har köpt ett par nya delar eller princip en ny dator jag satt i alla delar med e-band o var försiktig, dubbel checkade så att jag hade satt i alla sladdar i rätt ordning och sa att dom inte satt löst. Datorn startar helt perfekt och grafikkortet lyser grönt och fläkten funkar, CPU:n fläkten funkar. och moderkortet lyser.

Men när jag ska sätta i skärm sladden så får jag ingen bild och säger bara ''No signal'' och har testat att koppla in den i moderkortets inbyggda uttag. Och jag är lite av en nybörjare och vågar inte direkt pilla på något utan att få hjälp!

https://www.komplett.se/intel-core-i5-4670k/780485
https://www.komplett.se/msi-z87-g45-gaming-socket-1150/782065
Corsair 750w
GTX 770

Tack för mig

Permalänk
Hedersmedlem

No Signal brukar bara komma upp när sladden är ur. Har du kollat så att skärmkabeln inte lossnat från skärmen?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

No Signal brukar bara komma upp när sladden är ur. Har du kollat så att skärmkabeln inte lossnat från skärmen?

Japp har dubbel checkat, funkar även på min laptop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PHEEN:

Japp har dubbel checkat, funkar även på min laptop

Något har blivit fel när du byggde. Plocka ur alla delar som inte är nödvändiga för att starta datorn. Moderkort, CPU, ett minne, ev grafikkort, tangentbord, skärm. Du kan om du vill börja med att köra med den interna grafiken, dvs ta bort grafikkortet, för att se om du kan få det att funka.

Funkar det med minimalt antal delar så fortsätter du att sätta i en efter en och ser var det tar stopp.

Funkar det inte skulle jag plocka ner datorn och montera om den. Ett vanligt fel är att man har glömt eller använt fel moderkortsdistanser. Montera bara om de delar som behövs för att få igång datorn och fortsätt därifrån.

Edit: En fråga först. Vad kopplar du in skärmen med? DVI/VGA/HDMI/DP?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Låter mer som någon inställning på skärmen, men har du undersökt dessa så är väl det bästa att undersöka kablar och sedan montera det utanför chassit.

Permalänk
Medlem

CPUn sitter inte i ordentligt, montera om CPU och se till att alla pinnar sitter i

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testade med del efter del, ska kolla med CPU:n som Jackan18 sa, dock så tror jag det är ram minnena som är pajade, för fick kortslutning i min gamla dator som jag hade samma ram i, så kan ju vara det? Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Testade ta ut processorn och in med den igen, det var inget fel för den låg som den ska. den sitter i som den ska.

Någon i Norrköping som kanske har lust att kolla på datorn?

edit: Använder DVI och testade med HDMI men ingen bild.

Permalänk

Testa ram stickorna en och en i olika "slots" och se om det ger någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Och jag har inget operativsystem, för allt är nytt, datorn startar som den ska, inga konstiga ljud eller något.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PHEEN:

Testade ta ut processorn och in med den igen, det var inget fel för den låg som den ska. den sitter i som den ska.

Någon i Norrköping som kanske har lust att kolla på datorn?

edit: Använder DVI och testade med HDMI men ingen bild.

Kollade du så att du inte hade några böjda pins när du ändå hade processorn ur?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kollade du så att du inte hade några böjda pins när du ändå hade processorn ur?

Kollade, och inget är böjt och går i som det ska. Och alla delar är nya förutom ram minnena, så man blir ju fundersam.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PHEEN:

Kollade, och inget är böjt och går i som det ska. Och alla delar är nya förutom ram minnena, så man blir ju fundersam.

Så här är det ibland. Du har fått bra tips. Bara att sätta igång med felsökningen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Så här är det ibland. Du har fått bra tips. Bara att sätta igång med felsökningen.

Jo tack för alla svar, ska försöka hitta felet

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte hittat felet, har försökt med 1 ram i varje slot, ska ta och lämna in datorn hos en tekniker som kan hitta felet, tack för att ni iallafall försökte hjälpa till +1

Permalänk
Medlem

Och jag har inga distanser har jag märkt nu, fick inte med några i mitt chassi, vart får jag tag på dessa?

Permalänk
Medlem

Sno från din gamla? Eller hos Kjell & CO 39:90

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av PHEEN:

Och jag har inga distanser har jag märkt nu, fick inte med några i mitt chassi, vart får jag tag på dessa?

Ojdå, har du otur kan du har kortslutit moderkortet... vilket kan leda till massa problem/saker har gått sönder.

Men har inte aldrig sätt att man kan köpa lösa, dock kan du ju köpa ett sådant HÄR som innehåller 10 moderkortsdistanser

EDIT: såg att någon innan länkande ett billigare paket med skruv ^^

Visa signatur

GPU: -MSI GeForce GTX 770 CPU: -Intel i5 4670K RAM:-Kingston HyperX Fury 8gb
Mobo: -Gigabyte GA z97x SLI PSU: -Corsair CS750M HDD:-Samsung SSD Evo 840 Series 120gb, Seagate desktop HDD 1tb
Case: -Fractal Design R4 OS: -Windows 7 Ultimate 64bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHEEN:

Och jag har inga distanser har jag märkt nu, fick inte med några i mitt chassi, vart får jag tag på dessa?

Är du helt säker på detta?
Vad är det för chassi du köpt, ofta så finns det en låda inuti chassi som innehåller alla sådana saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobblish:

Är du helt säker på detta?
Vad är det för chassi du köpt, ofta så finns det en låda inuti chassi som innehåller alla sådana saker.

Det var bara 4 i chassit, men hittade en hel påse med skruvar o sånt i moderkorts paketet. Så skruvade in så många som det gick och nu rör inte moderkortet chassit.. förlåt är en rookie

Och jag har en https://www.komplett.se/antec-dark-fleet-df-85-big-tower-svar...

ska ta min dator till en tekniker så dom får ta och kolla på vad felet är, och om något har blivit kortslutet får jag la ta och beställa hem nytt med garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHEEN:

Hejsan, nu är det såhär att jag har köpt ett par nya delar eller princip en ny dator jag satt i alla delar med e-band o var försiktig, dubbel checkade så att jag hade satt i alla sladdar i rätt ordning och sa att dom inte satt löst. Datorn startar helt perfekt och grafikkortet lyser grönt och fläkten funkar, CPU:n fläkten funkar. och moderkortet lyser.

Men när jag ska sätta i skärm sladden så får jag ingen bild och säger bara ''No signal'' och har testat att koppla in den i moderkortets inbyggda uttag. Och jag är lite av en nybörjare och vågar inte direkt pilla på något utan att få hjälp!

https://www.komplett.se/intel-core-i5-4670k/780485
https://www.komplett.se/msi-z87-g45-gaming-socket-1150/782065
Corsair 750w
GTX 770

Tack för mig

Jag fick samma problem som du med min Z87 G43 gaming.
Lösningen var att ta ur grafikkortet och starta upp den med integrerade grafiken.
Och sedan stänga av datorn och starta med grafikkortet isatt igen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHEEN:

Det var bara 4 i chassit, men hittade en hel påse med skruvar o sånt i moderkorts paketet. Så skruvade in så många som det gick och nu rör inte moderkortet chassit.. förlåt är en rookie

Och jag har en https://www.komplett.se/antec-dark-fleet-df-85-big-tower-svar...

ska ta min dator till en tekniker så dom får ta och kolla på vad felet är, och om något har blivit kortslutet får jag la ta och beställa hem nytt med garanti.

Bra se bara till att du inte sätter i allt för många, du vill nämligen bara ha distanser där du har hål på moderkortet.
Ibland kan det finnas stöd för andra konfigurationer som ser annorlunda ut mot vad du själv har.
(du kanske fortfarande kortsluter moderkortet mot en distans som du egentligen inte skulle ha skruvat i)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort trollförklaring och svar. Har man inget bättre att skriva är det bättre att låta bli tangentbordet.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberduck:

Ojdå, har du otur kan du har kortslutit moderkortet... vilket kan leda till massa problem/saker har gått sönder.

Men har inte aldrig sätt att man kan köpa lösa, dock kan du ju köpa ett sådant HÄR som innehåller 10 moderkortsdistanser

EDIT: såg att någon innan länkande ett billigare paket med skruv ^^

Jag hittade ett paket med massa skruv och distanser men tack ändå.

Men hur kan det vara kortslutit om datorn går som den ska? Jag tror att ramen är pajad, för fick kortslutning i min gamla dator och då funkade det inte ens att starta datorn, så det kan vara ramen.. men ska lämna in datorn imorgon, för alla delar är nya förutom ramen så allt går på garantin, tack för alla svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobblish:

Bra se bara till att du inte sätter i allt för många, du vill nämligen bara ha distanser där du har hål på moderkortet.
Ibland kan det finnas stöd för andra konfigurationer som ser annorlunda ut mot vad du själv har.
(du kanske fortfarande kortsluter moderkortet mot en distans som du egentligen inte skulle ha skruvat i)

Satt bara i distanser där moderkortet hade hål, innan så nuddaded en del av moderkortet chassit, men nu är det ifrån det. Tack för svaret

Permalänk
Medlem

Jag märkte att CPU socketsen pins är böjda nu! Vad gör man då? skickar tillbaka och beställer ett nytt? kom ihåg att jag hade en fel processor och försökte sätta in den innan jag fick min nya processor, kan CPUn göra så att det inte blir någon bild? Och är det normalt att DVD spelaren och varken mus o tagentbord funkar när man inte har windows installerat? för antar det installeras när man har windows?

Permalänk
Medlem

Allvarligt, det börjar låta som om du behöver hjälp att montera den där datorn.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Allvarligt, det börjar låta som om du behöver hjälp att montera den där datorn.

Mjo kanske bäst att jag beställer om ett nytt moderkort och låter en tekniker göra jobbet :S

Permalänk
Medlem

Knas, jo det gäller att vara på sin vakt när man monterar cpu, du var alltså fullt medveten om att den inte var kompatiblel med ditt moderkort men ändå monterade du in den? och garanti/rma kan du bara glömma om du har orsakat böjda pinnar, rätta mig gärna om jag har fel men du kommer bli nekad att få nytt moderkort eftersom det är du själv som har orsakat problemet (böjda pinnar genom att montera en cpu som INTE är kompatibel med din socket)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexan92:

Knas, jo det gäller att vara på sin vakt när man monterar cpu, du var alltså fullt medveten om att den inte var kompatiblel med ditt moderkort men ändå monterade du in den? och garanti/rma kan du bara glömma om du har orsakat böjda pinnar, rätta mig gärna om jag har fel men du kommer bli nekad att få nytt moderkort eftersom det är du själv som har orsakat problemet (böjda pinnar genom att montera en cpu som INTE är kompatibel med din socket)

Jag har aldrig vart med om att cpu pinsen böjs så vart en liten shock, men man lär ju av sina misstag som sagt. Vi får se vad som händer, ska försöka få ett nytt. Nej det märkte jag, det är för litet för att böja tillbaka... ska aldrig mer mecka med datorer när jag köper delar, så amatöriskt av mig.