Datorn låser sig och sedan kraschar konstant.

Permalänk
Medlem

Datorn låser sig och sedan kraschar konstant.

Tjena! Idag har datorn börjat krångla ordentligt för första gången. Det började med att datorn förlorade anslutning till internet, flera program började låsa sig och sedan kom den alltid fascinerande BSODn fram.

Denna pattern har hänt tre gånger i rad nu (med runt 3 timmars mellanrum). Tyvärr är jag inte alls kunnig inom datorer och vet inte alls vad problemet ligger.
Det som förvånade mig mest är att BSODn (som den alltid gör) gav mig inte något felmeddelande.
Typ TEXT_CAUSE i början av BSOD meddelandet. Oftast tar jag den lilla meningen och googlar och försöker hitta felet men eftersom jag inte får något sådant nu så hindrar det mig att försöka lösa det själv.

Jag inkluderar krasch-loggen om någon kan gå igenom den och läsa vad som är problemet. Vore väldigt hjälpsamt.

Datorns delar finns nedanför. Själv antar jag att det är PSUn som håller på att dö eftersom internet först försvinner och sedan dör allt annat.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

- System

- Provider

[ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power
[ Guid] {331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}

EventID 41

Version 2

Level 1

Task 63

Opcode 0

Keywords 0x8000000000000002

- TimeCreated

[ SystemTime] 2014-07-30T16:44:06.634007200Z

EventRecordID 279482

Correlation

- Execution

[ ProcessID] 4
[ ThreadID] 8

Channel System

Computer X-Dator

- Security

[ UserID] S-1-5-18

- EventData

BugcheckCode 0
BugcheckParameter1 0x0
BugcheckParameter2 0x0
BugcheckParameter3 0x0
BugcheckParameter4 0x0
SleepInProgress false
PowerButtonTimestamp 0

Dold text
Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Edit: Var ej kontrollen som spökade, krascherna fortsatte dagen efter.

Permalänk
Medlem

Krascherna är fortfarande närvarande och testade El_Raspberrys rådgivning under natten men hittade inga fel. Städade datorn rent av all damm och såg till att allt satt som det skulle men krascherna gick inte bort.

Har tyvärr ingen extra PSU heller så kan inte testa om det är PSUn som håller på att dö. Nuvarande PSUn är cirka 2 år gammal.

Krascherna uppstår närsomhelst och är allt från idle till heavy load.

Running out of ideas.

Permalänk
Medlem

Tiderna mellan krascherna har minskat, nu kraschar den vid cirka 1h 30m~ uptime.

Som sagt, antar att det är en drivrutin från Wii U Pro Controllern som spökar eftersom kraschandet började dagen efter att jag anslöt kontrollen till datorn (har varit felfritt sen dess under två år). Kan också vara att nätagget håller också att dö, men jag chansar på det första (plus att SDDn spökar pga det).

- Att återställa datorn dagar innan jag kopplade in kontrollen och drivrutinerna installerades funkade inte.

Nu har jag ett annat problem; bestämde mig för att ominstallera Windows 7 (har OEM DVD) men helt plötsligt så vill inte BIOS hitta optical drive. Visas inte upp i boot-menyn heller. Dock hittar datorn Windows DVDn när jag är väl inne i Windows.

Hann också ta en bild på BSODn om det hjälper något.

Permalänk
Medlem

Klarade tillslut av att formatera om SDDn och installerade om Windows 7. Inga problem där.

När jag kom till desktop och klickade på start-knappen så låste sig datorn. Ingen blåskärm på 10 minuter (kunde röra runt på musen men kunde ej göra något i Windows). Gav upp i slutändan och hard-resetade datorn.

Datorn startades om och skulle boota in till Windows 7, men innan W7 loggan och "Starting Windows" visades upp så blev det bara svartskärm.

Inget hände på flera minuter och datorn stängdes av blixtsnabbt så fort jag klickade på stäng-av knappen på chassit.

Ser väl ut som att det inte var kontrollen drivrutiner som skapade konflikt med SDDn, utan att det är något av komponenterna som håller på att dö.

Om det är nätagget eller SSDn vet jag inte. Har inget nätagg att testa datorn med och kanske kan testa SSDn med att koppla ur den och installera W7 på en hårddisk.

Några förslag?

Permalänk
Medlem

Kolla här: http://www.faultwire.com/solutions-fatal_error/A-process-or-t...

Kan vara nåt med SSD:en eller kablarna till den.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av synapz:

Kolla här: http://www.faultwire.com/solutions-fatal_error/A-process-or-t...

Kan vara nåt med SSD:en eller kablarna till den.

Det var som du sa. Drog ut SSDn och installerade Windows 7 på en av mina väldigt gamla HDDs.

Funkar som det ska nu, har inte låst sig eller blå skärmat....ännu.

Har installerat alla drivers som jag behöver, tillsammans med Google Chrome. Sitter och idlar och väntar på BSOD om det nu kommer.

Men som sagt, med SSDn så låste datorn sig direkt vid första start-up med en fresh installaton av W7. Verkar vara SSDn men får hålla ut tills några timmar eller till och med dagar med idle och se om något händer.

Men det är otroligt skumt att SSDn bestämde sig för att dö (2½ år gammal) någon dag efter att Wii U pro controllers drivrutiner installerades.

Antingen är det en väldigt stor slump eller så hör det ihop. Men kan verkligen en liten drivrutin förstöra en SSD? Knappast....

Tack för ditt svar synapz!