Problem med ljud inspelat från dators mikrofon

Permalänk
Medlem

Problem med ljud inspelat från dators mikrofon

Hej!

Byggde igår ihop lite gamla delar till en spelburk åt vänner att låna när man vill lira något tillsammans, men stöter på ett mycket skumt fel.
Uppspelat ljud från datorn låter utmärkt (nåja, givet förutsättningar i form av ett Creative Audigy 2ZS med inkopplade iPhone-lurar så är det vad man förväntar sig i alla fall ), men ljud som spelas in via mikrofonen på samma headset som sitter in i samma ljudkort låter förj*vligt rent ut sagt! När det väl fungerar så brummar, klipper och har det sig, men ofta reagerar mikrofonen inte över huvud taget i ex. testfunktionen för TS3 där man ställer in voice activation-nivå etc, ingenting spelas upp trots att man klickar i "lyssna på"-rutan under properties för mikrofoningången etc.

Fick för mig att ljudkortet kanske fått sig en känga under sina år i en esd-påse, det har trots allt varit med om 5-6 flyttar nånting, och öppnade datorn för att byta det mot ett annat. Råkade då hålla i chassiet och komma åt elementet samtidigt och fick då en skön "tickeling sensation" så att säga.. Nu är jag långt ifrån kunnig när det gäller ellära (jag vågar på sin höjd skruva på skyddet till väggkontakten), men det kändes som att det var mer än 12V i den lilla kyss jag fick mig. Återupprättade kontakten mellan chassie och element ett flertal gånger för att vara helt säker, men det avtog inte heller trots ett par längre kontakter på 4-5 sekunder.

Jag vill naturligtvis åtgärda detta och misstänker att jag i ett slag kommer att åtgärda mikrofonproblemen samtidigt, men jag har ingen aning om var jag ska börja?! Ska man montera ur alltihop och stoppa i allt från början eller finns det någon/några vanliga gemensama nämnare för fel av denna sort? Har pysslat med datorer i över 14 år och konfigurerar "internet" till vardags, men aldrig lyckats stöta på ett jordfel som ställt till det såhär illa (ja, det är rätt pinsamt.. )!

Mycket tacksam för alla tips och råd (och om du har ett par minuter över, förklara gärna hur/varför det blir som det blev)!

Bästa hälsningar
//AtreX

Edit: Förtydligande: det jag önskar få hjälp med är alltså hur man kan "leta reda" på vad det är som gör att chassiet blir strömförande

Permalänk
Medlem

Om du endast höll i chassit och inte i några komponenter så borde inte urladdningen ha påverkat komponenterna eftersom de är skyddade inuti chassit. Men man kan ju undra lite varför du gjorde om det igen flera gånger efter första gången? Finns ingen anledning att koppla samman datorn med elementet överhuvudtaget. Men då datorn var öppen och du höll på montera ljudkortet så kan det mycket väl vara en ESD-skada. Det man ska göra är att ha ESD-armband på sig som man kopplar till datorns chassi när man arbetar med komponenterna. Elkabeln ska inte vara inkopplad i datorn. Hade du då råkat komma åt elementet hade både du och datorn samtidigt fått samma potential (via ESD-armbandet till chassit) och inga skador hade kunnat uppstå eftersom det inte hade varit någon spänningsskillnad mellan det du håller i och chassit.

Men eftersom du kände något antar jag du hade något anslutet till datorn, kanske nätverkskabel eller strömsladden? Koppla alltid ur alla sladdar ur datorn och anslut ESD-armbandet till chassit så är det lugnt. Det är också bra att ha en ESD-matta man lägger komponenterna på, och den ska också vara sammankopplad med chassit. Element ska man inte koppla in sig på.

Spontant låter det som att din mikrofon kan vara trasig om det inte är ljudkortet. Har du provat att koppla in en annan mikrofon? Vill du ha någon billig att testa med så finns det exempelvis en "clip on microphone" på Biltema som kostar några tior max. Eller testa ditt headset i en annan dator för att se om mikrofonen verkligen fungerar. Vill du kolla ljudkortet så kanske du har en annan dator du kan testa det i. Det är alltid bra när man felsöker om man kan isolera felkällan, alltså testa en sak i taget, flytta runt komponenten mellan olika burkar och så vidare tills man med uteslutningsmetoden konstaterat var felet sitter.

Förresten, ofta finns det integrerat ljudkort på moderkortet. Så ett alternativ kan vara att ta ur ljudkortet och ansluta till moderkortets mikrofoningång och se om det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om du endast höll i chassit och inte i några komponenter så borde inte urladdningen ha påverkat komponenterna eftersom de är skyddade inuti chassit. Men man kan ju undra lite varför du gjorde om det igen flera gånger efter första gången? Finns ingen anledning att koppla samman datorn med elementet överhuvudtaget. Men då datorn var öppen och du höll på montera ljudkortet så kan det mycket väl vara en ESD-skada. Det man ska göra är att ha ESD-armband på sig som man kopplar till datorns chassi när man arbetar med komponenterna. Elkabeln ska inte vara inkopplad i datorn. Hade du då råkat komma åt elementet hade både du och datorn samtidigt fått samma potential (via ESD-armbandet till chassit) och inga skador hade kunnat uppstå eftersom det inte hade varit någon spänningsskillnad mellan det du håller i och chassit.

Men eftersom du kände något antar jag du hade något anslutet till datorn, kanske nätverkskabel eller strömsladden? Koppla alltid ur alla sladdar ur datorn och anslut ESD-armbandet till chassit så är det lugnt. Det är också bra att ha en ESD-matta man lägger komponenterna på, och den ska också vara sammankopplad med chassit. Element ska man inte koppla in sig på.

Spontant låter det som att din mikrofon kan vara trasig om det inte är ljudkortet. Har du provat att koppla in en annan mikrofon? Vill du ha någon billig att testa med så finns det exempelvis en "clip on microphone" på Biltema som kostar några tior max. Eller testa ditt headset i en annan dator för att se om mikrofonen verkligen fungerar. Vill du kolla ljudkortet så kanske du har en annan dator du kan testa det i. Det är alltid bra när man felsöker om man kan isolera felkällan, alltså testa en sak i taget, flytta runt komponenten mellan olika burkar och så vidare tills man med uteslutningsmetoden konstaterat var felet sitter.

Förresten, ofta finns det integrerat ljudkort på moderkortet. Så ett alternativ kan vara att ta ur ljudkortet och ansluta till moderkortets mikrofoningång och se om det fungerar.

Tjena Ronny och stort tack för att du tog dig tid! Okej, till att börja med var jag uppenbarligen lite otydlig, med "koppla" syftade jag på att ta i element och chassi samtidigt fler gånger för att vara säker på att jag dels inte misstog mig och dels att det inte bara var en engångsföreteelse. Komponenterna verkar inte ha tagit någon skada vad det verkar, allting verkar åtminstone fungera utom mikrofonen, men det är ju ingen skillnad mot tidigare

Strömkabeln var visserligen inkopplad i nätagget, men huvudströmbrytaren på agget var frånslagen och jag tryckte in startknappen och lät kvarvarande ström "ladda ur" innan jag började röra något innuti, det är jag 90% säker på, men ska testa igen när jag kommer hem för säkerhets skull. Någon nätverksabel är inte ikopplad då den går på trådlöst nät. Skärmkablar och preferie var däremot inkopplade.

Jag har även provat med ett annat headset vilket gav samma resultat, och bägge headseten fungerar i ex. en telefon.

Trodde igår att det inte fanns något onboard-ljudkort, men kom på imorse att det sitter på separat insticksmodul till PCI-plats, så ska testa med det när jag kommer hem.

Nånting jag är osäker på är om uttaget datorn sitter i faktiskt är jordat (det finns "jordpinnar" i kontakten, men jag är inte helt hundra på om den faktiskt går till jord eller om den bara "är där" och inte går någonvart), finns det något sätt att kontrollera det med ex. en multimeter eller liknande verktyg?

Permalänk
Medlem

I gamla hus kan det finnas eluttag som inte är jordade men som ändå jordade stickproppar går att ansluta till. Detta är inte tillåtet längre i nyinstallationer men tanken förr i tiden var att om alla eluttagen i rummet är ojordade så kan inget farligt hända eftersom det inte kan bli någon koppling mellan fas och jord genom kroppen (man kan ju inte komma åt jorden på något sätt). Men då tänkte man nog inte på att värmeelement kan ge jordning. Eller om man satte eluttagen en bit från elementen (men det tror jag inte). Hur som helst nu för tiden är ju allting sammankopplat med förlängningskablar, nätverkskablar, ljudkablar o.s.v. så jordslingor kan uppstå lite hur som helst. Jordslingor kan också vara något som fångar upp störningar som kan ge brum från ljudingångar och liknande.

Om man ansluter datorn till ett icke jordat eluttag så försvinner hälften av säkerheten i konstruktionen. Elsäkerhetsmässigt konstruerar man så att minst två fel samtidigt ska kunna hända innan det blir farligt och för jordade apparater räknar man med att skyddsjorden kan ta hand om fel som det ena felet. Men tänker sig att om farlig spänning från fasen kommer åt höljet i apparaten så kortsluts fasen mot jord genom skyddsjorden och säkringen i proppskåpet går sönder efter en liten stund. Saknas skyddsjorden finns det dessutom skydd i form av isolationsavstånd, isolation på internt kablage med mera inuti apparaten. Alltså måste två fel inträffa, dels på det inbyggda skyddet (isolation från farlig spänning) och dels fel på skyddsjorden innan det blir farligt.

Därmed inte sagt att din dator behöver vara farlig. Det sitter oftast ett filter på ingången för nätspänningen mellan fas, nolla och skyddsjord. Det filtret innehåller bland annat så kallade X och Y kondensatorer. Filtret kan vara inkopplat även om nätaggregatet är avstängt. Är det små skillnader mellan komponentvärdena och skyddsjorden inte är inkopplad kan det uppstå en spänning (genom spänningsdelning) mellan höljet på apparaten och andra jordade saker såsom ditt element. När du tar i elementet och höljet på apparaten går det en ström som kallas för läckström genom din kropp. Apparater som uppfyller elsäkerhetskraven (och som inte är trasiga på något sätt) ska vara konstruerade så att denna läckström ska vara ofarligt låg men den kan ju ändå kännas. I vissa fall kan det ändå uppstå läckströmmar, det kan exempelvis gå via nätverkskablar från andra anslutna apparater i nätverket om någon av apparaterna inte är skyddsjordade.

Som du kanske känner till finns det även apparater som saknar skyddsjord (de där platta stickpropparna). Där har man löst den dubbla säkerheten genom att ha dubbla isolationslager istället. Man kanske har ett plasthölje som inte kan bli strömförande även om någon sladd lossnar inuti apparaten. Man har alltså löst den dubbla säkerheten på ett annat sätt.

Finns det "jordpinnar" i ditt vägguttag så ska det vara skyddsjordat, annars har du fel på din elinstallation. Man kan ju exempelvis mäta spänningen med multimetern mellan fas nolla och skyddsjord. Mellan ett av hålen i uttaget och skyddsjorden ska det vara ungefär 230 V. Mellan det andra hålet och skyddsjordpinnen ska det vara 0 V. Men använd en multimeter som klarar transienterna som kan finnas på elnätet. Man ska nog inte mäta med något billigt från clas ohlson helst.

För att sammanfatta det hela så bör du alltså ansluta din dator till ett eluttag som har skyddsjord. Därmed inte sagt att problem med brum och störningar blir mindre (det kan till och med bli värre) men säkerheten blir bättre.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AtreX:

Edit: Förtydligande: det jag önskar få hjälp med är alltså hur man kan "leta reda" på vad det är som gör att chassiet blir strömförande

Det beror troligen på nätfiltret, om du ansluter datorn till ett ojordat uttag kommer det ofta att ligga halva nätspänningen i chassit genom att det blir en spänningsdelning via 2 kondensatorer, det blir ingen ström som är personfarlig men det kan kännas att det finns spänning, nätfiltren kan se ut nått som schemat nedan och i det ser du kondensatorerna som är kopplade mot jorden och saknas jorden så är de bara anslutna till lådan och då sker potentialutjämningen på nått annat sätt, tex genom en signalkabel eller genom en person som rör lådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

En hel roman ellära

Skrivet av mrqaffe:

Det beror troligen på nätfiltret, om du ansluter datorn till ett ojordat uttag kommer det ofta att ligga halva nätspänningen i chassit genom att det blir en spänningsdelning via 2 kondensatorer, det blir ingen ström som är personfarlig men det kan kännas att det finns spänning, nätfiltren kan se ut nått som schemat nedan och i det ser du kondensatorerna som är kopplade mot jorden och saknas jorden så är de bara anslutna till lådan och då sker potentialutjämningen på nått annat sätt, tex genom en signalkabel eller genom en person som rör lådan.
http://www.audiofilo.com/esp/lcaudio/images/netdia.gif

Stort tack till er båda! Historien fick ett lyckligt slut genom att jag monterade ur alltihop, hittade en lurifax till extra distans som satt och gömde sig och orsakade elak kortslutning. Dessutom visade sig att ljudkortet sannolikt är trasigt (ytterligare felsökning behöver för att säkerställa detta, men det är en gissning såhär långt i alla fall) och det tillsammans med mrqaffe:s förklaring och illustration och min hyresvärds oförmåga att göra något ordentligt (ex. se till att jorden i eluttaget faktiskt går till jord) känns som förklaring nog, framför allt som störningarna på inspelat mikrofonljud är borta (nu har vi bara den kassa mikrofonen i iphoneheadset kvar att åtgärda.. ) och att chassiet inte längre verkar vara strömförande gav mig och en god vän igår kväll en första riktigt trevlig spelkväll med Sanctum 2 tillsammans, sannolikt den första av många!

Stort tack till er bägge, både för hjälpen och nyvunnen kunskap!

Permalänk
Medlem

Jo en bild säger mer än tusen ord vilket mrqaffe visade det med tydlighet. Ja vi har väl alla någon gång gjort misstaget med någon felaktigt placerad moderkortsdistans...