Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp! Installed memory (RAM): 6,00 GB (1,99 GB usable)

Permalänk

Hjälp! Installed memory (RAM): 6,00 GB (1,99 GB usable)

Tjena! Jag igen. Mera problem så ni är välkommna att hjälpa mig medans jag bara blir mer och mer förbannad på den här skitdatorn jag har byggt (^o^)/

Så min förra tråd var här: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...
Det handlade om mitt PSU som luktade illa. Long story short, den paja efter jag öppna upp den, jag köpte ett nytt.
Off Topic: ÄNNU BÄTTRE, detta nya PSU jag köpte var en Cooler Master model blablabla. Jag var viktigt med att se att den hade alla kablar jag behövde och det hade den. Det STOD t.o.m. PCI-e 6+2 x 2 på paketet när jag hämtade den men den hade bara EN. Ingen kundtjänst igång så jag klippte från min gamla PSU och lappa ihop det. (Som tur vad jobbar jag med el så att jag har såna grejer ;D)

Iallafall. MAIN TOPIC.
Efter jag satte in det nya PSU och starta upp det, kom ett nytt problem upp... (Jag var varnad att inte sätta in det gamla PSU ifall det smälde jag vet blablabla)
Installed memory (RAM): 6,00 GB (1,99 GB usable) Varför jag har 6GB alltså 3x6GB med dual channel är för en paja 1 år sen. Har inte orkat ersätta.
Så, nu kör den igång med bara 2gb. ÄNNU VÄRRE, tror inte detta ska vara så, med detta RAM ska vara 1600mhz, men de är ner klockade av datorn till 800mhz för någon jävla anledning.
Så 800mhz och bara 1 RAM används.
Jag har provat sätta in dom en och en. Den startar alla gånger så det är inget fel på RAMet. (Märkte dock när jag satte in 2 så ville den inte boota upp alls, men med 3st och bytte på dual channel, då starta den. Kan vara fel på Mobo)
CPU-z hittar 6GB och i boot menu så hittar den 3 kort och det står att RAM minnerna är 1600 MEN har detta bredvid (800mhz). DERP -.-

Så OK. Jag har hitills provat ta ut CPU och sätt tillbaka den. Jag har gått in på msconfig och både checkat på och av max mem fortfarande inget.
Vafan ska jag göra. Dessa minnena har ju inte bråkat innan. ASAP hjälp för jag börjar bli riktigt förbannad på problem efter problem efter problem.

Om någon är online nu så är jag tacksam för steg för steg hjälp!

Permalänk
Medlem

Ddr=double data rate ==> 800MHz stämmer för 1600MHz minnen

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

OK. Det förklarar det.
Men till det större problemet!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qornholio:

OK. Det förklarar det.
Men till det större problemet!!!!

Jag vet att det är en sjukt klen tröst, men eftersom dina minnen verkar lite skeva kanske du skulle köpa nya. Men vad gäller ditt problem så är det bara inbyggd grafik och liknande som jag vill minnas dricker av Ram minnena på liknande sätt.
Kolla även i Aktivitetshanteraren om det är något som ligger där och super upp all din öl.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Jag ska ha 6GB och det står Total 2034 i Aktivitetshanteraren. I System står det jag har 6GB men bara 2gb som är användbart.
datorn är även mycket segare efter jag bytte min PSU. Och när jag bytte PSU så hade jag dragit ut alla delar och satt in det igen, vilket brukar vilja bråka på olika sätt...

ETT ANNAT TEST JAG GJORDE.
För att kolla ifall något minne är dåligt igen gjorde jag så här...
Minne A och B är från samma tillverkare och jag köpte 2st identiska.
Minne C är från en annan tillverkare men samma mhz o.s.v.
Dom har alla funkat tidigare och jag har haft 6GB på datorn i över 1 år.
Testet.. Jag satte Minne A och B i slot 1 och 3. (dual) Datorn starter INTE. Den bootar inte ens, den bara låter som att den försöker boota om och om igen varje sekund. Kom ihåg att dessa två är identiska RAM minnen.
Minne A och C OCH Minne B och C i samma slots. DÅ STARTAR DATORN. Så det är inte fel på något av minnerna (ska det inte vara iallafall) eftersom alla kan bootas upp men när minna A och B som är identiska bara sätts in så startar den EJ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qornholio:

Jag ska ha 6GB och det står Total 2034 i Aktivitetshanteraren. I System står det jag har 6GB men bara 2gb som är användbart.
datorn är även mycket segare efter jag bytte min PSU. Och när jag bytte PSU så hade jag dragit ut alla delar och satt in det igen, vilket brukar vilja bråka på olika sätt...

ETT ANNAT TEST JAG GJORDE.
För att kolla ifall något minne är dåligt igen gjorde jag så här...
Minne A och B är från samma tillverkare och jag köpte 2st identiska.
Minne C är från en annan tillverkare men samma mhz o.s.v.
Dom har alla funkat tidigare och jag har haft 6GB på datorn i över 1 år.
Testet.. Jag satte Minne A och B i slot 1 och 3. (dual) Datorn starter INTE. Den bootar inte ens, den bara låter som att den försöker boota om och om igen varje sekund. Kom ihåg att dessa två är identiska RAM minnen.
Minne A och C OCH Minne B och C i samma slots. DÅ STARTAR DATORN. Så det är inte fel på något av minnerna (ska det inte vara iallafall) eftersom alla kan bootas upp men när minna A och B som är identiska bara sätts in så startar den EJ.

Kör bara memory-test för att vara säker, man vet aldrig.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Gjorde Memory-test. Hittade inga problem.

Permalänk
Medlem

Du råkar inte köra 32-bitars OS då?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpishCat:

Du råkar inte köra 32-bitars OS då?

Där sade du något. Det använder ju bara 2GB om jag inte minns fel.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Dax att pillra ur CPU'n och ta en nogrann titt i sockeln.

Permalänk

Nej... Jag har inte 32bitars annars hade ju inte 6GB funkat från början....

Pillra ur CPU'n och ta en nogrann titt i sockeln?
Jag tog ut den och satte in den igen innan. Men jag fattar inte vad CPU'n har och göra med RAMet. Så djupt insatt är jag tyvärr inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Där sade du något. Det använder ju bara 2GB om jag inte minns fel.

Är nog närmare 3.5GB som används. Körde 4GB RAM på 32-bit bra länge, pga lathet och inte allt för stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qornholio:

Nej... Jag har inte 32bitars annars hade ju inte 6GB funkat från början....

Pillra ur CPU'n och ta en nogrann titt i sockeln?
Jag tog ut den och satte in den igen innan. Men jag fattar inte vad CPU'n har och göra med RAMet. Så djupt insatt är jag tyvärr inte

Utan CPU´n kommer du inte så långt.:D Det är den som direkt kommunicerar med Ramstickorna. Är pins böjda eller ur funktion, och dessa står för kommunikationen med dina RAM-stickor, kommer RAM-et ej fungera. I bästa fall kanske bara en sticka får kontakt med CPU´n.

Skrivet av Greven.:

Är nog närmare 3.5GB som används. Körde 4GB RAM på 32-bit bra länge, pga lathet och inte allt för stor skillnad.

Då var det 4GB. Ah du ser det är inte lätt att komma ihåg något man lämnade bakom sig år 2006.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Utan CPU´n kommer du inte så långt.:D Det är den som direkt kommunicerar med Ramstickorna. Är pins böjda eller ur funktion, och dessa står för kommunikationen med dina RAM-stickor, kommer RAM-et ej fungera. I bästa fall kanske bara en sticka får kontakt med CPU´n.

Då var det 4GB. Ah du ser det är inte lätt att komma ihåg något man lämnade bakom sig år 2006.

Hur vet jag då om det är CPU'n eller RAM stickan/stickorna.

Jag gjorde ännu fler tester nu. Det verkar som att datorn vill bara boota när minst 1 sticka sitter i DIMM 2.
Och t.ex.. Sticka A funkar alltid. Sticka B funkar ibland. Och sticka C funkar aldrig. När det gäller att boota upp på DIMM 2.
Hur vet jag nu om det är CPU'n eller RAM stickorna?
MEN, kopplar jag in alla, så hittar den alla 3 och visar 6GB. Men det kanske inte betyder dom funkar helt, eller? xD
Jag tog ut CPUn och kollar på piggarna, visst några var puuuuutte lite böjda men lixom ingen var ju helt böjt in, det hade du ju blivit när jag trycker in den. Den åker in rätt lätt med putte lite hjälp.

Jag får spader. 2GB funkar knappt till att använda datorn. Den är extremt seg och spel går ju verkligen inte.

Permalänk
Skrivet av Qornholio:

Hur vet jag då om det är CPU'n eller RAM stickan/stickorna.

Jag gjorde ännu fler tester nu. Det verkar som att datorn vill bara boota när minst 1 sticka sitter i DIMM 2.
Och t.ex.. Sticka A funkar alltid. Sticka B funkar ibland. Och sticka C funkar aldrig. När det gäller att boota upp på DIMM 2.
Hur vet jag nu om det är CPU'n eller RAM stickorna?
MEN, kopplar jag in alla, så hittar den alla 3 och visar 6GB. Men det kanske inte betyder dom funkar helt, eller? xD
Jag tog ut CPUn och kollar på piggarna, visst några var puuuuutte lite böjda men lixom ingen var ju helt böjt in, det hade du ju blivit när jag trycker in den. Den åker in rätt lätt med putte lite hjälp.

Jag får spader. 2GB funkar knappt till att använda datorn. Den är extremt seg och spel går ju verkligen inte.

Vad händer om du bara har RAM i slot 2 och 4? Moderkortet kanske inte utnyttjar slot 1 och 3 om inte 2 och 4 är fyllda först.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qornholio:

Hur vet jag då om det är CPU'n eller RAM stickan/stickorna.

Jag gjorde ännu fler tester nu. Det verkar som att datorn vill bara boota när minst 1 sticka sitter i DIMM 2.
Och t.ex.. Sticka A funkar alltid. Sticka B funkar ibland. Och sticka C funkar aldrig. När det gäller att boota upp på DIMM 2.
Hur vet jag nu om det är CPU'n eller RAM stickorna?
MEN, kopplar jag in alla, så hittar den alla 3 och visar 6GB. Men det kanske inte betyder dom funkar helt, eller? xD
Jag tog ut CPUn och kollar på piggarna, visst några var puuuuutte lite böjda men lixom ingen var ju helt böjt in, det hade du ju blivit när jag trycker in den. Den åker in rätt lätt med putte lite hjälp.

Jag får spader. 2GB funkar knappt till att använda datorn. Den är extremt seg och spel går ju verkligen inte.

Det känns som om detta kan bli en kostsam felsökning för dig polarn. Det värsta är att om jag skall läsa av vad du sitter på för komponenter, så är inte din ekonomi något som bär upp Kina direkt.

Men RAM stickorna verkar vara okej, då datorn hittar dessa, CPU´ns pinnar är hela (alltså inte avbrutna)
Så detta är ju sjukt märkligt. Jag menar, om nu dina RAM-slots vore pajjade, så skulle ju datorn inte hitta RAMstickorna över huvudtaget.
Så jag börjar misstänka Windows. Men samtidigt tycker jag inte att det skulle vara det som kärvade.
Fasen detta blev ju en huvudvärkshistoria.
Jag kommer in i morgon igen och ser hur saker och ting ter sig.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Qornholio:

Jag ska ha 6GB och det står Total 2034 i Aktivitetshanteraren. I System står det jag har 6GB men bara 2gb som är användbart.
datorn är även mycket segare efter jag bytte min PSU. Och när jag bytte PSU så hade jag dragit ut alla delar och satt in det igen, vilket brukar vilja bråka på olika sätt...

ETT ANNAT TEST JAG GJORDE.
För att kolla ifall något minne är dåligt igen gjorde jag så här...
Minne A och B är från samma tillverkare och jag köpte 2st identiska.
Minne C är från en annan tillverkare men samma mhz o.s.v.
Dom har alla funkat tidigare och jag har haft 6GB på datorn i över 1 år.
Testet.. Jag satte Minne A och B i slot 1 och 3. (dual) Datorn starter INTE. Den bootar inte ens, den bara låter som att den försöker boota om och om igen varje sekund. Kom ihåg att dessa två är identiska RAM minnen.
Minne A och C OCH Minne B och C i samma slots. DÅ STARTAR DATORN. Så det är inte fel på något av minnerna (ska det inte vara iallafall) eftersom alla kan bootas upp men när minna A och B som är identiska bara sätts in så startar den EJ.

Jag skulle säga att du har lösningen här. Det som har hänt när det står att du har 6GB installerat och 1,99GB som kan användas är att Windows har hittat trasigt minne som den maskar bort.

Det som händer när du har paret i B och C är att Windows börjar fylla minnet i A-slotten, vilket går bra, för det minnet funkar. Efter en stund hittar den ett trasigt minne och då maskar den bort det. Eventuellt slutar den sedan att kolla.

Antingen funkar inte ett av stickorna i minnesparet eller båda. Prova att sätta dem ett och ett i A-slotten och starta datorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det jag börjar tänka på är att någon bana från ram-modulerna till cpu kan vara trasig. Med tanke på att du hade en skum PSU så är det inte helt långsökt om du fått någon kraftig överspänning som har skadat något på moderkortet.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk

Jag testade alla ett och ett och som jag sa.. RAM A funkade alltid. RAM B funkade ibland och ibland inte. RAM C ville inte start ensam alls.
Så RAM'n är ju inte helt OK egentligen. Och det fanns ett fjärde RAM som gick sönder för 1 år sen.
Det underliga är nu, efter jag lät den vara avstängd en stund, så sitter Ett RAM på DIMM 1. Och dom andra två på DIMM 2 och 4. Och nu säger den: Installed Memory (RAM) 6GB (3,22GB usable)

Detta är så knasigt.. Bästa hade väl varit om jag kunde testa 2 helt nya ram minnen och se om det blir någon skillnad. Tyvärr kan jag inte det xD

CPU'n hade inte några brytna eller böja pinnar.
I manualen står det att jag ska sätta mina första RAM minnen i slots 2 och 4. VIlket det sitter nu. Och sista sitter i slot 1. Och nu visar den 6GB men bara 3,22GB är användbart. Konstigt...

Jo det måste väl vara så att de har blivit en skada på antingen moderkortet, eller RAM minnerna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Qornholio:

Jag testade alla ett och ett och som jag sa.. RAM A funkade alltid. RAM B funkade ibland och ibland inte. RAM C ville inte start ensam alls.
Så RAM'n är ju inte helt OK egentligen. Och det fanns ett fjärde RAM som gick sönder för 1 år sen.
Det underliga är nu, efter jag lät den vara avstängd en stund, så sitter Ett RAM på DIMM 1. Och dom andra två på DIMM 2 och 4. Och nu säger den: Installed Memory (RAM) 6GB (3,22GB usable)

Detta är så knasigt.. Bästa hade väl varit om jag kunde testa 2 helt nya ram minnen och se om det blir någon skillnad. Tyvärr kan jag inte det xD

CPU'n hade inte några brytna eller böja pinnar.
I manualen står det att jag ska sätta mina första RAM minnen i slots 2 och 4. VIlket det sitter nu. Och sista sitter i slot 1. Och nu visar den 6GB men bara 3,22GB är användbart. Konstigt...

Jo det måste väl vara så att de har blivit en skada på antingen moderkortet, eller RAM minnerna.

Låter inte som att det är ditt moderkort om vissa stickor funkar och andra inte i samma slot. Släng de två minnena som inte funkar hela tiden och köp nya när det passar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Så jag måste uppdatera er alla vad som har hänt...

För någon anledning så fick jag 3,22 GB av 6 GB användbart.
Till min frustration, så tänkte jag felsöka mitt moderkort med hjälp av att använda mitt gamla moderkort som fortfarande fungerar.
Efter jag kopplat in allt, så ville inte datorn boota. Jag kollade på CPU'n och märkte en Pin var väldigt sned. När jag försökte böja tillbaka den upp så gick den av.
Satta in den igen och startade. Det är exakt samma på mitt gamla moderkort. 3,22 GB av 6 GB. Fast det är väl rätt uppenbart nu att det var CPU'n hela tiden.
Så jag byte tillbaka allt till mitt vanliga moderkort. Jag råkade hitta mitt "söndriga" RAM bland mina grejer, och jag tänkte "varför inte testa sätta in den? xD" Och till en mycket STOR förvåning, så har datorn startat och hittat 8 GB.
(Min gamla felsökning över 1 år sen trodde jag det var moderkortet det var fel på, för någon anledning starta inte datorn med alla ramstickorna och fick fram att denna inte funka. Och nu funkar den. Konstigt..)

Så nu har jag 5,97 GB användbart utav 8 GB.
Uppenbarligen får inte DIMM slotsen och RAM stickorna då inte lika mycket kraft för att kunna ge mig det fulla RAM'et pga av att en pinne fattades på CPU'n. Finns det någon tempoär överklockning jag kan göra för att jämna ut det? Eller ska jag direkt laga den här pinnen på CPU'n? Är det väldigt dåligt när det fattas en?

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju börja med att läsa och ta till dig tidigare inlägg i tråden.

Jag vet inte hur du skulle göra för att laga din CPU. Jag gissar att det är en AMD i och med att du pratar om pinnar på CPU'n. Köp en ny CPU istället. Den brutna pinnen kan ha med ditt minne att göra, men kan också vara något helt annat som du inte märkt ännu.

Gå sedan igenom ditt minne och ersätt stickor som inte funkar med nya. Även om datorn startar och allt verkar ok så kan du få problem på grund av trasigt minne. Korrupta filer, blåskärmar osv. Många minnestillverkare har långa garantier, så det kan hända att du kan få de trasiga stickorna bytta för portokostnaden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!