Permalänk

Ny byggd dator startar ej...

Tjenare tjenare, har precis byggt ihop min nya dator och var jäkligt spänd för att trycka på startknappen, men självklart startar den ju inte !!!!
( den ger inte ström till någonting ) misstänker att det är mitt "EVEGA SUPERNOVA PLATINUM 1000W" som inte fungerar då jag vid tidigare tillfälle vid fyllning av min vatten loop tvingades att köra pumpen på nättagget till min gamla dator. Trodde att 1000W nätagget inte fungerade då pga kopplingen från grön till svart pin på 24pins kontakten...

Nu hoppas jag innerligt att detta är felet då jag då bara behöver meddela Evega om att det inte funkar, men ifall nu det ej inte är fallet är det någon som har den minsta aning om hur jag kan felsöka och leta mig fram till felet ?

Delarna i datorn är:
- P9X79:E WS
- Intel core i7 4930K
- "Evega Supernove Platinum 1000W"
- Corsair vengence 32gb
- AMD Radeaon 290X (2st)
- Samsung 500gb evo ssd
- 3Tb green

( + vattenkylning med en massa delar, radiatorer, resevoar block till grafikorten cpu;n) <-- "vet dock att det inte är fel på detta då jag körde den på mitt gamla 550w nätagg"

Uppskattar verkligen all hjälp, och om det är någon som har en aning om ungefär vad felet är eller brukar vara så skriv gärna om inte ännu bättre kom förbi om du bor i Halland eller nära.... Riktigt surt när det rör sig om soppas mycket pengar...

Mvh CJ

Permalänk

Så det händer inget om du tjuvkopplar ditt Evga nätagg = sten dött.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Händer absolut ingenting, totalt stendött... ( första gången jag startade det för test så startade fläkten i kanske 3 sek men efter det så har det varit dött, även när jag bara kör pumpen )

Permalänk
Medlem

Säker på att nätagget är på? Finns en knapp på baksidan. Om det redan är på så tror jag nätagget är defekt. Har du gammal nätagg hemma du kan prova?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

finns bara 0 samt 1 (av/på) så är 110 på att den varit på alla gånger då jag testat.. ska testa med en kompis nätagg imon då inget av mina gamla klarar av att driva systemet, och vad menar du med defekt ?

// jag kollade in sladdarna ifall det skulle vart något synligt fel med dessa, såg att inne i 24pins hålen så vart det någon som saknade sin respektiva metall / koppar hylsa som sitter inuti, har ingen aning om det e så det ska vara? men såg lite märkligt ut..
lika bra att skriva det med hur korkat det än lät, men tänkte att det e lika bra att inte hålla inne det minsta lilla som verkar konstigt då jag verkligen vill att detta ska funka...

Permalänk

Om du har tjuvkopplat agget och testat att driva tex en fläkt. Och den inte startar så är det fel på agget. Går det att få en bild på 24 pins kontakten där det såg konstigt ut så kan jag jämnföra med min 24 pins kontakt för jag har samma agg som dig.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Surt, tur att det bara var nätagget som är trasigt nu.
Detta är varför man ALLTID ska testa sina nya komponenter innan man börjar montera allt i chassit, speciellt om man ska vattenkyla, inte så kul att behöva tömma loopen och montera stockkylare på ett grafikkort för att man inte funktionstestade det först!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Surt, tur att det bara var nätagget som är trasigt nu.
Detta är varför man ALLTID ska testa sina nya komponenter innan man börjar montera allt i chassit, speciellt om man ska vattenkyla, inte så kul att behöva tömma loopen och montera stockkylare på ett grafikkort för att man inte funktionstestade det först!

Skickades från m.sweclockers.com

Så sant, var jäkligt taggad för att bygga den direkt när jag fick de sista delarna då jag väntat i 2 månader på få allt, men japp skulle definetivt testat allt innan

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Om du har tjuvkopplat agget och testat att driva tex en fläkt. Och den inte startar så är det fel på agget. Går det att få en bild på 24 pins kontakten där det såg konstigt ut så kan jag jämnföra med min 24 pins kontakt för jag har samma agg som dig.

Ska ta ett kort och skicka så fort jag kommer hem