Hur får ni utlopp för era datorbyggardrömmar utan att ruineras?

Permalänk
Medlem

Hur får ni utlopp för era datorbyggardrömmar utan att ruineras?

Jag har satt ihop kanske 5-6 datorer i mina dagar, inga svåra saker och med ganska stort tidsmellanrum så jag hamnar alltid lite efter i "det senaste" vid varje bygge, något som jag gärna tar igen genom olika forum osv.

Problemet med att bygga datorer är ju att det kostar pengar att köpa dem och när de väl är färdigkittade är man ...ja...färdig.

Jag skulle vilja ägna mer tid åt datormeckandet men har svårt att komma på roliga utmaningar osv som inte behöver kosta så mycket pengar, som man kan få tag på gamla delar och fixa med själv till en billig peng?

Tar gärna emot något förslag från nån som sysslat med detta under längre tid utan att ruinerat sig hehe.

Permalänk
Medlem

Jag brukar spara delar vid uppgraderingar, till slut har man nästan en komplett dator som endast behöver en låda eller liknande. Sen är det bara och mecka mecka mecka
Min första HTPC blev en NAS
Min förra speldator blev en DAW
Min NAS (som var HTPC innan) blev en vanlig windowsburk osv

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Modda/göra egna chassin är ju ett alternativ som inte kostar så mycket men gör väldigt mycket för utséendet.

Sedan kan man ju alltid börja leka med riktig vattenkylning, alltså inte slutna system utan riktiga system. Du kan ju komma hyfsat billigt undan om du hittar begagnade saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frankz55:

Jag har satt ihop kanske 5-6 datorer i mina dagar, inga svåra saker och med ganska stort tidsmellanrum så jag hamnar alltid lite efter i "det senaste" vid varje bygge, något som jag gärna tar igen genom olika forum osv.

Problemet med att bygga datorer är ju att det kostar pengar att köpa dem och när de väl är färdigkittade är man ...ja...färdig.

Jag skulle vilja ägna mer tid åt datormeckandet men har svårt att komma på roliga utmaningar osv som inte behöver kosta så mycket pengar, som man kan få tag på gamla delar och fixa med själv till en billig peng?

Tar gärna emot något förslag från nån som sysslat med detta under längre tid utan att ruinerat sig hehe.

För att svara på trådrubriken:
Jag har ett fast jobb och rätt så rejäl disponibel inkomst.
Sen är datorer är heller särskilt dyrt, om man jämför med andra "materialhobbyer" (tänker typ foto, golf, ljud/bild), även om man bygger överdrivna monsterburkar.

Krävs inte mycket för att ha råd att bygga datorer ofta...det viktigaste är väl att ha ett jobb, helt enkelt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frankz55:

Jag har satt ihop kanske 5-6 datorer i mina dagar, inga svåra saker och med ganska stort tidsmellanrum så jag hamnar alltid lite efter i "det senaste" vid varje bygge, något som jag gärna tar igen genom olika forum osv.

Problemet med att bygga datorer är ju att det kostar pengar att köpa dem och när de väl är färdigkittade är man ...ja...färdig.

Jag skulle vilja ägna mer tid åt datormeckandet men har svårt att komma på roliga utmaningar osv som inte behöver kosta så mycket pengar, som man kan få tag på gamla delar och fixa med själv till en billig peng?

Tar gärna emot något förslag från nån som sysslat med detta under längre tid utan att ruinerat sig hehe.

Det man kan göra i från början är att köpa sådant som håller garanterat en lång tid som t ex ett bra chassi ett bra nätagg och i viss mån en bra mängd med minne 8+ GB, då kan man utgå från detta och sedan köpa de resterande delarna efterhand.

Ett bra moderkort kan vara av vikt också men då det är lite svårare med tanke på förändringar på socklar (läs INTEL) så är det sällan görbart dock. Har man gamla detaljer kan man ju använda dem i den nya burken också som t ex ljudkort, DVD-läsare och fläktkontroller.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag brukar sälja av delar som jag byter ut mot nya gärna mot begagnade delar på swec.
Nuvarande burk finansierades med att sälja ett mitx system men jag behöll cpu och grafikkort och satte in en klenare version i5 samt gpu.

Även om jag inte har några problem med att finansiera nya saker så tycker jag personligen om utmaningen att ha en så bra dator som möjligt till lägst pris. Annars tillfredställer jag min skruva abstinens genom att bygga och överklocka alla mina vänners datorer så blir mättad på det sättet.
Men i ärlighetens namn så kollar jag komponenter dagligen på alla datorsidor och försöker hitta ett skäl och giltig anledning att köpa nya saker, just nu är det kringutrustning.

Jag sneglar lite på Roccat Hiro musmatta som kostar 399:- och tydligen skall vara extremt bra samt roccat kone xtd optical.

Permalänk
Entusiast

För att svara på rubriken: Man bygger åt andra.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

som "fattig student" så blir det inte allt för många byggen. senaste (sign) var ett hopkok av mestadels begagnade delar som köptes in över en 4månaders period. Men blir man sugen så är det väl bara att fönstershoppa lite, gå in på valfri webshop, plocka ihop lite delar, sukta efter bygget och sen tömma varukorgen

Några byggen har gjorts åt andras räkning, bla ett 10tal åt en fritidsgård där jag vikarierar ibland.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Funderat på att jobba som Refurbisher? I vårt avlånga land slängs det fungerande datorer för miljoner årligen. Plus att det kostar att slänga elektronik på tippen.

Kontors företag och skolor uppgraderar hela tiden sina system och köper sällan in / slänger en dator åt gången, så när de väl slänger ett gäng, så är det förmodligen bara ett fåtal som verkligen är trasiga.

Så om någon skulle erbjuda sig att ta hand om frakt + avgiften för att slänga prylarna så är det ju bara bra för företagen. Gäller bara att övertyga dem om det. Kan också vara värt att nämna att allt de behöver göra är att ta bort / förstöra hårddsiken så kommer inte deras hemligheter ut.

Nu för tiden snackar vi ofta om 2GHz dual core system +/- 600Mhz eller liknande. Bara ett tips.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Skrivet av murzoo:

Precis som hoski säger. Fast jobb hjälper mycket. Sitter också på en väldig hög inkomst(IT-jobb betalar bra). Hittar jag något intressant så köper jag det. En hobby är en hobby, och materialhobbys brukar kosta lite. Men annars säljer folk ofta rätt billigt här på Sweclockers marknad. Sen så är det ofta inte värt att köpa det dyraste. Då prestandaskillnaderna inte är så stora längre. Ofta går det att hotta upp komponenter så den skillnaden blir ännu mindre.

Av ren nyfikenhet, vad för sorts IT-jobb?

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankz55:

Jag har satt ihop kanske 5-6 datorer i mina dagar, inga svåra saker och med ganska stort tidsmellanrum så jag hamnar alltid lite efter i "det senaste" vid varje bygge, något som jag gärna tar igen genom olika forum osv.

Problemet med att bygga datorer är ju att det kostar pengar att köpa dem och när de väl är färdigkittade är man ...ja...färdig.

Jag skulle vilja ägna mer tid åt datormeckandet men har svårt att komma på roliga utmaningar osv som inte behöver kosta så mycket pengar, som man kan få tag på gamla delar och fixa med själv till en billig peng?

Tar gärna emot något förslag från nån som sysslat med detta under längre tid utan att ruinerat sig hehe.

Skrivet av Ragin Pig:

som "fattig student" så blir det inte allt för många byggen. senaste (sign) var ett hopkok av mestadels begagnade delar som köptes in över en 4månaders period. Men blir man sugen så är det väl bara att fönstershoppa lite, gå in på valfri webshop, plocka ihop lite delar, sukta efter bygget och sen tömma varukorgen

Några byggen har gjorts åt andras räkning, bla ett 10tal åt en fritidsgård där jag vikarierar ibland.

Köp saker begagnat! Jag har precis som Ragin Pig ovan köpt saker över en längre period av tid och har fått ihoo ganska bra saker! Bla ett 6970 och en Amd phenom x6 1090t be för kanske totalt 5000 kr, och då har jag även köpt en massa "onödiga" saker så som möss och tangentbord... Nypriset för motsvarande saker idag hamnar på närmare det dubbla!
Och jag skulle ta varenda tillfälle jag fick att hålla på med gamla eller för den delen nya datorer, ett problem som högstadieelev utan någon egentlig inkomst...

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Skrivet av murzoo:

Nätverk och brandväggar, mest Cisco och Checkpoint.

Aha ok, ungefär hur mycket betalar sånt?

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

För att svara på trådrubriken:
Jag har ett fast jobb och rätt så rejäl disponibel inkomst.
Sen är datorer är heller särskilt dyrt, om man jämför med andra "materialhobbyer" (tänker typ foto, golf, ljud/bild), även om man bygger överdrivna monsterburkar.

Krävs inte mycket för att ha råd att bygga datorer ofta...det viktigaste är väl att ha ett jobb, helt enkelt.

Sen är ju inte Foto eller Ljud/Bild heller särskilt dyra.. Golf är ingen materialhobby det är en sport..

Personligen gör jag som med mina andra drömmar, låter det förbli just drömmar... För stunden såklart alla ska bli sanna!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Jag köper begagnat på swec marknad och moddar det jag har. Målar om chassin, kapar upp dem i småbitar och bygger om dem totalt, byter delar med folk och bygger åt andra.

Tips: Jag försöker endast hålla mig till ett projekt åt gången, fokusera totalt på det, blir klar, dokumentera, sälj bort, bygg nytt. På så sätt bygger jag minst en dator i månaden men jag förlorar mycket lite på det.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Se33:

Sen är ju inte Foto eller Ljud/Bild heller särskilt dyra..

Förutom mina objektiv i 10-20-tusenkronorsklassen har jag tre objektiv som kostar över 50 tusen styck, varav ett nästan 80 tusen. Lägg därtill kamerahus och allehanda andra tillbehör.
Tycker man att det inte är särskilt dyrt för hobbyverksamhet så har man då det gott ställt

Golf är en sport, men det är absolut en hobby för de allra flesta utövarna.

Ljud och bild finns det knappt nåt tak på kostnaden för heller.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Förutom mina objektiv i 10-20-tusenkronorsklassen har jag tre objektiv som kostar över 50 tusen styck, varav ett nästan 80 tusen. Lägg därtill kamerahus och allehanda andra tillbehör.
Tycker man att det inte är särskilt dyrt för hobbyverksamhet så har man då det gott ställt

Golf är en sport, men det är absolut en hobby för de allra flesta utövarna.

Ljud och bild finns det knappt nåt tak på kostnaden för heller.

Men då har du ju flertalet av dom absolut dyraste objektiven till småformatskameror.. Några saker jag skulle klassa som dyra på riktigt är kanske bilar eller varför inte konst.. Där kan man komma upp i riktigt sjuka summor...

Jag har inte råd med grejjerna du snackar om eftersom jag pluggar.. Men vem som helst med en vanlig fast lön kan spara ihop till dom objektiven du nämner. Bilar och konst går såklart att köpa för samma summor men då är det billiga alternativ och inget ovanligt..

Ljud och bild är väl dyrare men tror fortfarande att det är betydligt billigare än bilar..

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk

Jag brukar sällan köpa egna delar, för det blir för dyrt (trots man har jobb), Har köpt ljud och sånt rätt nyligen med och det var inte billigt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av murzoo:

Beror nog helt på arbetsgivare och ålder. Jag har inte fyllt 25 än och lyfter 35-40000 i månaden(före skatt). Lite olika, beror på övertid etc.

Lite nyfiken bara, vad heter ditt yrke?

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Se33:

Men då har du ju flertalet av dom absolut dyraste objektiven till småformatskameror.. Några saker jag skulle klassa som dyra på riktigt är kanske bilar eller varför inte konst.. Där kan man komma upp i riktigt sjuka summor...

Jag har inte råd med grejjerna du snackar om eftersom jag pluggar.. Men vem som helst med en vanlig fast lön kan spara ihop till dom objektiven du nämner. Bilar och konst går såklart att köpa för samma summor men då är det billiga alternativ och inget ovanligt..

Ljud och bild är väl dyrare men tror fortfarande att det är betydligt billigare än bilar..

Och flygplan är ännu dyrare än bilar.

Det finns alltid nåt som är dyrare. Poängen var att datorer inte är särskilt dyrt att hålla på med egentligen.

Visa signatur

///M4