Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem med nätaggregat — proppen gick, och sedan går det inte längre igång

Permalänk

Problem med nätaggregat — proppen gick, och sedan går det inte längre igång

Hej, jag har köpt ett nytt nätaggregat, Cooler Master B500 när jag hade kopplat in allt så funkade det för en stund, men sen gick proppen. När jag hade bytt proppen och kopplade in datorn igen så vägrar aggregatet att gå igång. Uttaget funkar med lampor och så. Är det proppen som har för lite kraft eller är aggregatet sönder? Det står att det behöver 230Vac, vad är det? Svara snarast tack!

Rubrik ändrad; bort med caps lock och en omgång utropstecken, och förtydliga frågan. Se §3.1 i reglerna.
Permalänk
Medlem

Låter som nätagget är trasigt, kontakta butiken.

Eventuellt testa att koppla in ditt gamla nätagg och se om datorn startar med det.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Lämna in nätagget hos återförsäljaren så de får testa det! Det alltid finns risker att ett trasigt nätagg drar med sig fler komponenter ner i avgrunden om du testar själv.

Skrivet av DopeGamer18:

Det står att det behöver 230Vac

230 V växelström, det vill säga det som finns i uttag i Sverige.

Permalänk
Skrivet av DopeGamer18:

Hej, jag har köpt ett nytt nätaggregat, Cooler Master B500 när jag hade kopplat in allt så funkade det för en stund, men sen gick proppen. När jag hade bytt proppen och kopplade in datorn igen så vägrar aggregatet att gå igång. Uttaget funkar med lampor och så. Är det proppen som har för lite kraft eller är aggregatet sönder? Det står att det behöver 230Vac, vad är det? Svara snarast tack!

kanske inte ta billigaste nätagget ? det är ju skillnad på insidan på olika märken/modeller.

denna
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av DopeGamer18:

Hej, jag har köpt ett nytt nätaggregat, Cooler Master B500 när jag hade kopplat in allt så funkade det för en stund, men sen gick proppen. När jag hade bytt proppen och kopplade in datorn igen så vägrar aggregatet att gå igång. Uttaget funkar med lampor och så. Är det proppen som har för lite kraft eller är aggregatet sönder? Det står att det behöver 230Vac, vad är det? Svara snarast tack!

Vad körde du i datorn? Typ av CPU/GPU och hur många? OC?

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Caps lock uppfattas lätt som att man skriker på nätet, och folk lyssnar inte mer ju fler utropstecken man använder. Det gör bara forumet mer svårnavigerat för andra. Det bästa sättet att få uppmärksamhet i ett teknikforum är att låta rubriken beskriva problemet så bra som möjligt i stället. Se § 3.1 i reglerna som existerar av denna anledning.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Caps lock uppfattas lätt som att man skriker på nätet

Nja, finns undantag.
Som att CPU inte uppfattas som skrik, snarare en förkortning.

Skulle vara kul i vissa meningar om man skrek ut sådant:
Jag använder en CPU!!! från Intel med RAM!!! på 8GB!!!

Det är mest tänkt som en kul parentes. Håller med dig i övrigt.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Du har säkerligen en säkring på nätagget som också blåst, börja med att lokalisera den, det kan röra sig om en knapp bara som ska peta in igen (autosäkring) eller glassäkring inuti själva nätagget.

en blåst säkring betyder att datorn har momentant förbrukat slurpat i sig mer ström än den borde för att få ut en given effekt, troligen har du haft en dipp på spänningssidan i ditt hus när aggregatet var hårt belastat. vad driver du för dator med det där nätaggregatet?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av DopeGamer18:

Hej, jag har köpt ett nytt nätaggregat, Cooler Master B500 när jag hade kopplat in allt så funkade det för en stund, men sen gick proppen. När jag hade bytt proppen och kopplade in datorn igen så vägrar aggregatet att gå igång. Uttaget funkar med lampor och så. Är det proppen som har för lite kraft eller är aggregatet sönder? Det står att det behöver 230Vac, vad är det? Svara snarast tack!

Så är det när man är dumsnål, agget är troligen defekt, skulle köpt ett med bättre kvalité. som en tidigare länka (XFX550) reklamera agget och fråga om du får byta mot det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Så är det när man är dumsnål, agget är troligen defekt, skulle köpt ett med bättre kvalité. som en tidigare länka (XFX550) reklamera agget och fråga om du får byta mot det.

Fast vänta hur är jag snål? Agget jag köpte kostade bara 50 spänn mindre och det är ett bra märke.

Permalänk
Skrivet av DopeGamer18:

Fast vänta hur är jag snål? Agget jag köpte kostade bara 50 spänn mindre och det är ett bra märke.

Märket säger inget om kvalitén. Då var du bara dumsnål om du "bara" spara 50 kr.

Du ska mer gå efter serien av agg inte märket. För det görs av flera oem. bara cooler master som sätter sin klisterlapp på agget. Även saknar 80+ märkning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av DopeGamer18:

Fast vänta hur är jag snål? Agget jag köpte kostade bara 50 spänn mindre och det är ett bra märke.

bra märke till göra chassin & cpu kylare men har inte så mycket med nätagg att göra.. CM B500 är verkligen budget likaså Corsair CX/CS

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av ksw:

Du har säkerligen en säkring på nätagget som också blåst, börja med att lokalisera den, det kan röra sig om en knapp bara som ska peta in igen (autosäkring) eller glassäkring inuti själva nätagget.

en blåst säkring betyder att datorn har momentant förbrukat slurpat i sig mer ström än den borde för att få ut en given effekt, troligen har du haft en dipp på spänningssidan i ditt hus när aggregatet var hårt belastat. vad driver du för dator med det där nätaggregatet?

Nätaggregat till datorer använder varken auto- eller glassäkringar, det sitter betydligt mer avancerad teknik där.

Oavsett så måste nätagget tas ur bruk omedelbart. Det är inte dugligt att använda. Att det faktiskt fick proppen att gå är ett mycket allvarligt (och ovanligt) fel. Brandrisk, minst.

Permalänk
Hedersmedlem

Cooler Master B-serien = skitkvalitet, undvik.
Cooler Master Vanguard-serien = bland de absolut bästa.

Enbart märket säger oftast mycket lite om hur insidan är gjord. Allt beror på OEM och vilken komponentkvalitet samt konstruktion de valt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

när plockade du ner ett nätagg sist? okej, jag erkänner att det var ~5 år sedan sist men nog jävla satt det en glasäkring däri.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.