Permalänk

Drivrutiner - vilka?

Jag håller på och samlar ihop alla drivrutiner som behövs för ominstallation av Windows 7. Jag är inte på min moderkortstillverkares hemsida och kollar, men jag är osäker på om de drivrutiner som listas där är de nyaste (dom är rätt gamla enligt datumen på sidan).

Ska man satsa på de som listas på hemsidan, eller ska man leta sig till tillverkarna av de olika komponenterna (Intel, Realtek mm) på moderkortet för att få det nyaste?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag håller på och samlar ihop alla drivrutiner som behövs för ominstallation av Windows 7. Jag är inte på min moderkortstillverkares hemsida och kollar, men jag är osäker på om de drivrutiner som listas där är de nyaste (dom är rätt gamla enligt datumen på sidan).

Ska man satsa på de som listas på hemsidan, eller ska man leta sig till tillverkarna av de olika komponenterna (Intel, Realtek mm) på moderkortet för att få det nyaste?

ta till nätverket wifi eller WAN beroende på uppkoppling sen brukar resten gå göra genom Windows update

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

ta till nätverket wifi eller WAN beroende på uppkoppling sen brukar resten gå göra genom Windows update

Så pass alltså! Gäller detta även för Windows 7 och mitt gamla Ivy Bridge-moderkort?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av heffaklumpmamma:

Så pass alltså! Gäller detta även för Windows 7 och mitt gamla Ivy Bridge-moderkort?

har funkat på många datorer som ja jobbat med där tillverkarens hemsida säger att dator-modellen inte existerar.

annars finns ju program som tar både backup av drivrutiner & gör uppdateringar. dock inte alltid dessa funkar inte har helt smärtfritt.
eller tycker att deras äldre ska skriva över "nyare versioner"
men ibland har man en "Unknown device" då kan det ibland funka hitta vad för del det är.

testa kör på inte direkt att du förstör datorn. köp ett usb-wifi kort och ha deras drivrutiner på ett usb-minne.
då slipper du koppla upp dig till nätverkskortet i datorn som inte funkar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

iobits driverbooster brukar hitta det mesta även på äldre datorer

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av fermia:

iobits driverbooster brukar hitta det mesta även på äldre datorer

Bestämde mig för att testa Driverbooster 2 innan ominstallation och den scannade datorns drivrutiner. Resultatet? "Extremely bad" på samtliga drivrutiner. Alla var utdaterade. Tyckte det var lite roligt.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av heffaklumpmamma:

Bestämde mig för att testa Driverbooster 2 innan ominstallation och den scannade datorns drivrutiner. Resultatet? "Extremely bad" på samtliga drivrutiner. Alla var utdaterade. Tyckte det var lite roligt.

kolla om det finns fler
über bad.
ultra bad.
1337 bad.
Yo mama this is bad.
pewdiepie bad.
angry video game nerd bad.
throw the floor bad.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Funderade lite på drivrutiner via Windows Update.

Hittar och installerar den drivrutiner endast om det inte finns några innan? Med tanke på att det finns så mycket nya drivrutiner enligt Driver Booster verkar det ju som att Windows Update inte letar nyare om det redan finns befintliga drivrutiner. Stämmer det?

Om det inte finns några drivrutiner för vissa saker, installerar WUpdate de nyaste då? Eller ska jag börja med att installera Driver Booster efter ominstallation och låta den sköta allt?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av heffaklumpmamma:

Funderade lite på drivrutiner via Windows Update.

Hittar och installerar den drivrutiner endast om det inte finns några innan? Med tanke på att det finns så mycket nya drivrutiner enligt Driver Booster verkar det ju som att Windows Update inte letar nyare om det redan finns befintliga drivrutiner. Stämmer det?

Om det inte finns några drivrutiner för vissa saker, installerar WUpdate de nyaste då? Eller ska jag börja med att installera Driver Booster efter ominstallation och låta den sköta allt?

varken Windows update eller Driver booster klarar av installera nyaste hela tiden men dom kan vara nära.

version av X 10.9.44 eller 10.8.36 av nånting.. men du kan sen ladda ner från tillverkaren..
om det nu skulle vara Realtech, intel, nvidia, amd osv. då kan du se om det blir skillnad.

sen kan du tänka på att bara för att numret är högre så behöver det inte vara så markant stor skillnad att det är lönt jaga nya hela tiden. det är om du får problem som du kan leta mer noggrant.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

sen kan du tänka på att bara för att numret är högre så behöver det inte vara så markant stor skillnad att det är lönt jaga nya hela tiden. det är om du får problem som du kan leta mer noggrant.

Jag har egentligen inte märkt något även om mina drivrutiner är "Extremely super-bad", jag nöjer mig med förhållandevis nya drivrutiner. De drivrutiner driver booster hittade var i de flesta fall minst ett år nyare än de på moderkortstillverkarens hemsida.

Min plan är att hitta den nyaste drivrutinen för LAN, sedan låta driver booster sköta alla andra drivrutiner automatiskt (förutom grafikkortets). Finns det någon speciell ordning man bör installera drivrutinerna eller är det bara att köra på automatiskt i driver booster via "install all"?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag har egentligen inte märkt något även om mina drivrutiner är "Extremely super-bad", jag nöjer mig med förhållandevis nya drivrutiner. De drivrutiner driver booster hittade var i de flesta fall minst ett år nyare än de på moderkortstillverkarens hemsida.

Min plan är att hitta den nyaste drivrutinen för LAN, sedan låta driver booster sköta alla andra drivrutiner automatiskt (förutom grafikkortets). Finns det någon speciell ordning man bör installera drivrutinerna eller är det bara att köra på automatiskt i driver booster via "install all"?

nja ska finnas "chipset" som ska installeras först. dom gånger det bråkat med mig är när ja just tagit install all.
fast det är runt 4-5ggr på flera år där nånting har krockat och man måste göra ominstallation igen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644