Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Underpresterar?

Halloj alla!

Jag känner att datorn jag just nu har underpresterar, och det är inte med några små marginaler heller. Ibland (och oftast) känns det som att den presterar som den ska, men ibland så känns det som om jag lika gärna skulle kunnat sitta på mitt gamla 560Ti.

Här kommer specs så ni får en uppfattning över det hela:
ASUS Z87-Deluxe
Intel i7 4770K @ 3.8GHz
Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz
ASUS GTX 760 DirectCU II OC 2GB 1215MHz
BeQuiet Straight Power 680W
Obsidian 750D

Som ni ser så borde de här grejerna kunna klara av det mesta, och tack vare 750D så har jag gott om luftflöde i burken.
Ett exempel på underprestation kan jag ta från en nyligen spelsession i Battlefield 4, där jag körde en 64-man Conquest på Pearl Market. När jag just kom in så var mina fps på cirka 90-100fps (och jag hade allting på lägsta), men under matchens gång så skönt den siffran sakta men säkert. Under de sista minuterna av matchen så sprang jag runt på 25-30fps utan att det behövde hända något explosionsartat i min närhet, observera att allt är på lägsta möjliga inställningar på 1680x1050! Tidigare så vet jag att jag har kunnat köra Battlefield 4 på minst medium och kunna få en spelbar upplevelse på minst 60fps. Jag har inte kört Dragons Teeth expansionen speciellt mycket för att veta om Pearl Market har prestandaproblem, men jag är väldigt säker på att det inte borde vara så hemska problem så mitt 760 inte ens kan hålla sig över 30fps på lägsta!
Ända sedan jag byggde ihop datorn i april så tyckte jag att det kändes som att den möjligen underpresterade en smula, jag har försökt att hitta lösningar genom att klocka processorn till nuvarande 3.8GHz och grafikkortet till 1215MHz, utan större resultat. Jag märker att jag får mer prestanda de dagarna då datorn vill samsas, med underprestationen kvarstår. Både CPU och GPU ligger på strax under 70 grader under speltid. Nu har jag slut på idéer och vänder mig till er och hoppas att någon har någon vettig lösning på problemet!

Tack för er tid och hoppas ni kan komma med förslag!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Josaf:

Både CPU och GPU ligger på strax under 70 grader under speltid. Nu har jag slut på idéer och vänder mig till er och hoppas att någon har någon vettig lösning på problemet!

Tack vare GPU Boost 2.0 kommer grafikkortet klocka ner sig för att hålla temperaturen, så att det ligger på runt 70 grader säger ingenting.
Vad ligger kortet på för klockfrekvens när du får framedrops, och vad ligger GPU- och CPU-load på vid de tillfällena?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

BF4 och många andra spel är inte riktigt klockrent kodade. WOW, BF4 är 2 bra exempel där man kan ha en monster dator och tycker att man "Borde" få bra flyt etc men dom bara käkar upp resurser. Gör lite riktiga grafiktester om du är orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Tack vare GPU Boost 2.0 kommer grafikkortet klocka ner sig för att hålla temperaturen, så att det ligger på runt 70 grader säger ingenting.
Vad ligger kortet på för klockfrekvens när du får framedrops, och vad ligger GPU- och CPU-load på vid de tillfällena?

Grafikkortet ligger alltid på 1215MHz medans GPU load är ca 95%, men det droppas relativt ofta ner till ungefär 70%, ibland kan det förekomma att det kommer ända ner till 20%! Och CPU load ligger på ca 50-60%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganksta:

BF4 och många andra spel är inte riktigt klockrent kodade. WOW, BF4 är 2 bra exempel där man kan ha en monster dator och tycker att man "Borde" få bra flyt etc men dom bara käkar upp resurser. Gör lite riktiga grafiktester om du är orolig.

Phew, det var ju lite lättande, men jag känner ändå att jag kan ha problem med andra spel också, tog upp just BF4 för det är ju ganska många som är bekanta med det.