Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Problem med seghet

Tjenare sweclockare!
Formaterade datorn för ett litet tag sedan för jag tyckte att jag hade så mycket skit på den. När det var klart installerade jag alla bios och drivrutiner men fick ofta freeze lags och hangups i spel och system. Tanken slog mig att jag kanske inte hade fortmaterat "Resererat för windows" och kanske då hade dubbla windows filer etc. Jag gjorde om allt fortmatera båda hårddiskar inkl reserverat av windows och installera alla bios och drivrutiner. I dagsläget är den allmänt seg och tar himla lång tid att få upp program. Det ska ju gå skit snabbt med nyfortmaterad dator, gjorde de iallfall när man fortmaterade förr.
Mjna tankar är att det är hårddisken som spökar? Har inga jätte gammal dator och vet inget som flaskhalsar.
Tack på förhand!

Visa signatur

Less is more

Permalänk

Köp en SSD så blir allt mkt snabbare

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Vad har du för dator? Något som överhettar?
Kolla hårddisken hälsostatus med programmet crystal diskinfo.

Permalänk

Yes men grabbar tror inte att det är SSD som behövs, när jag formaterade förut så gick allt skit snabbt, nu har jag laggat i Skype. Har kollat med veteran diskonto, bra hälso status och 30grader inget fel där.

Visa signatur

Less is more

Permalänk
Medlem

Om du har raderat all data i HDD:n ordentligt dvs när du är inne i windows installationen tryckt DELETE på alla partitioner och det enda som återstår är unallocated disk space så har du gjort en KORREKT installation av windows .

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Vad har du för dator? Något som överhettar?
Kolla hårddisken hälsostatus med programmet crystal diskinfo.

Mina specs är
Xfx Radeon 6960 2gb
Asus M5A78L-M LX
Fractal design 750w
Amd fx 4130 eller vad den heter. Ej klockad
Western digital 750gb

Visa signatur

Less is more

Permalänk
Skrivet av Stefan93:

Om du har raderat all data i HDD:n ordentligt dvs när du är inne i windows installationen tryckt DELETE på alla partitioner och det enda som återstår är unallocated disk space så har du gjort en KORREKT installation av windows .

Så jag gjorde allt var formaterat!

Visa signatur

Less is more

Permalänk

Håller på med Windows sök efter fel i HDD atm

Visa signatur

Less is more

Permalänk
Medlem

säker på att du kör på AHCI och inte IDE i bios för dina S-ata portar?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Ska kolla det, har aldrig ändrat något.

Visa signatur

Less is more

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

säker på att du kör på AHCI och inte IDE i bios för dina S-ata portar?

När jag ändrade till AHCI från IDÉ var jag tvungen att installera om Windows men kunde inte välja min hårddisk då "Windows kan inte skapa en ny partion" fick ändra till IDE nu. Vad beror detta på??

Visa signatur

Less is more

Permalänk
Medlem

http://www.sevenforums.com/attachments/tutorials/45437d126255...

Gör följande Välj AHCI i Bios

Sedan starta windows installationen

tryck på ALLA dina partitioner och ta Delete (som du ser i bilden) tills du har bara 1 där det står unallocated disk space och det inte går att trycka på Delete knappen längre.

Därefter så bör det går att installera.

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Skrivet av Stefan93:

http://www.sevenforums.com/attachments/tutorials/45437d126255...

Gör följande Välj AHCI i Bios

Sedan starta windows installationen

tryck på ALLA dina partitioner och ta Delete (som du ser i bilden) tills du har bara 1 där det står unallocated disk space och det inte går att trycka på Delete knappen längre.

Därefter så bör det går att installera.

Gick ej, läste dock att man måste in i regedit och ändra sen är till ACHI i bios. Men att ändra till ACHI skulle väl inte lösa mina problem? Har läst att det bara fixar så att man kan göra vissa speciella saker? Sant?

Visa signatur

Less is more

Permalänk
Medlem

Om du INTE har något i Hårddisken hur kan du gå in i windows och installera? låt mig gissa du försöker installera windows i windows? du måste nog bränna en windows 7 skiva och gå utanför operativsystem och köra installationen via din Cd läsare alt ett USB minne.

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Skrivet av Stefan93:

Om du INTE har något i Hårddisken hur kan du gå in i windows och installera? låt mig gissa du försöker installera windows i windows? du måste nog bränna en windows 7 skiva och gå utanför operativsystem och köra installationen via din Cd läsare alt ett USB minne.

Nej, jag använder mig självklart av en äkta Windows 7 skiva, bootar från den direkt från bios.

Visa signatur

Less is more

Permalänk
Medlem

Tror inte det är ahci-läget som är problemet. Men kan ge någon liten procent prestanda i vissa fall.
Man behöver inte installera om Windows. Det är bara slöseri med tid.
Brukar följa https://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-m...

Kolla temperaturen på komponenterna med hwinfo. Du kan prova belasta datorn och se om processorn går upp i de hastigheter den är specade för med samma program.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Tror inte det är ahci-läget som är problemet. Men kan ge någon liten procent prestanda i vissa fall.
Man behöver inte installera om Windows. Det är bara slöseri med tid.
Brukar följa https://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-m...

Kolla temperaturen på komponenterna med hwinfo. Du kan prova belasta datorn och se om processorn går upp i de hastigheter den är specade för med samma program.

Yes följde han också men kunde inte byta! Ska kolla temps tack för hjälpen!

Visa signatur

Less is more

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Tror inte det är ahci-läget som är problemet. Men kan ge någon liten procent prestanda i vissa fall.
Man behöver inte installera om Windows. Det är bara slöseri med tid.
Brukar följa https://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-m...

Kolla temperaturen på komponenterna med hwinfo. Du kan prova belasta datorn och se om processorn går upp i de hastigheter den är specade för med samma program.

Gjorde ett stress test för ett tag sedan efter första ominstallationen av windows 7 hade inga problem då och bra temps

Visa signatur

Less is more

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Tror inte det är ahci-läget som är problemet. Men kan ge någon liten procent prestanda i vissa fall.
Man behöver inte installera om Windows. Det är bara slöseri med tid.
Brukar följa https://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-m...

Kolla temperaturen på komponenterna med hwinfo. Du kan prova belasta datorn och se om processorn går upp i de hastigheter den är specade för med samma program.

Inga problem mer CPU än sålänge! Vad kan de ligga då?

Visa signatur

Less is more

Permalänk
Medlem

Start->Sök->Msconfig->Autostart->Inaktivera Alla -> Tjänster-> Inaktivera alla som inte är tillverkade av Microsoft .

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Skrivet av Stefan93:

Start->Sök->Msconfig->Autostart->Inaktivera Alla -> Tjänster-> Inaktivera alla som inte är tillverkade av Microsoft .

Har ju knappt några program installerade ens tömt hela den listan sen innan. Tar lång tid för datorn att registrera saker känns det som!

Visa signatur

Less is more