Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Mystery monitor - horisontella linjer på skärmen

Permalänk

Mystery monitor - horisontella linjer på skärmen

Vad tusan är det här för något? Det kommer uteslutande när jag startat upp datorn: varar i 10-20 sekunder, försvinner sen, och allt fungerar därefter normalt.
Det här fanns inte från början, utan började vid uppstart för ett par dar sen. Horisontella linjer som vandrar över skärmen lite, och sen försvinner.

Uppträder uteslutande på den centrala skärmen: en UHD-monitor från Acer: XB280HK, medan de andra två skärmarna är helt normala: 2 st samsung HD

Några idéer? Grafikdrivrutin? Kabel? Ond demon bosatt i grafikkortet?

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk

Har undersökt fenomenet lite mer:

1) problemet uppträder lite till och från: ena stunden helt OK; nästa flimrar det som 17
2) Det uppträder bara när SLI är inkopplat
3) Det har inget att göra med om G-sync är aktivt eller inte.
4) Har reverterat tillbaka till en äldre nvidia-drivrutin: 377.88, från maj 2014; ingen effekt.
5) De två sidoskärmarna fungera hela tiden perfekt, oavsett inställningar.

Att flimret försvinner när SLI kopplas ur tyder på att det inte är monitor eller kabel det är fel på - testade också med annan kabel; samma problem.

Läget verkar förbättras avsevärt när jag sätter videokablarna i grafikkort nr 2, och har SLI inkopplat: då försvinner det - nästan - helt.

Förklaringar? Återstår *Burr* grafikkort, eller drivrutin som havererat, eller andra obskyra saker i windows som strular. Får väl försöka nyinstallation av Windows innan jag går och handlar nya grafikkort.

Om inte någon på Swec har stött på det här innan och vet vad som behöver göras?

[fotnot] kan en moderator flytta den här tråden till Grafikkort >> nVidia istället? det tycks ju vara där det hör hemma, snarare än i monitoravdelningen?

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"