Permalänk

Flytta Hdd

Tjena! Vet inte vart jag ska posta rikitgt..Ska flytta över min hårddisk till en annan dator eftersom det är nya grejjor och har inge behov av en ny hdd (än?). Den nuvarande datorn har intel processor osv. Men den nya har amd processor och passande moderkort då. Behöver jag bara installera om windows eller vad mer krävs? beskriv gärna steg för steg Tack!:)

Permalänk
Medlem

Chansen är väldigt stor att Windows inte kommer boota.
Och du bör absolut göra backup på allt du vill ha kvar innan du testar.
Men byter du alla komponenter så även om det skulle fungera att boota så finns det en stor chans att du får småkrångel ändå.

Permalänk

Prövade smacka in hårddisken som den var å det gick ju inte. men om jag sätter in det å sätter in ny windows skiva, tex uppgraderar till windows 8. och startar från bios osv. är det möjligt då? eller måste jag tömma hela skiten totalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wesstlingg:

Prövade smacka in hårddisken som den var å det gick ju inte. men om jag sätter in det å sätter in ny windows skiva, tex uppgraderar till windows 8. och startar från bios osv. är det möjligt då? eller måste jag tömma hela skiten totalt?

Hoppas att du gjort backup !
Och jag skulle definitivt gjort en ren installation.
Har man kört samma installation i ett par år så brukar en "storstädning" behövas

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Hoppas att du gjort backup !
Och jag skulle definitivt gjort en ren installation.
Har man kört samma installation i ett par år så brukar en "storstädning" behövas

Hände ingenting direkt med hddn, starta upp tills den dog, sen va det inge mer. Okej vad kan man tänkas spara isf? Och hur ska jag ren installera den? aldrig gjort det

Permalänk
Medlem

Ok är du osäker på vad du vill spara så kanske det är bäst om du helt enkelt sparar allt på Windows partitionen.
Installera om är inte svårt, men det kan vara bra om du har tillgång till någon annan dator med Internet ifall det strular

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha hjälp med.
Vill du installera Windows på en en annan dator med en HDD som redan har en existerande Windows installation så gör du följande:
1. Backa upp dina personliga filer (om du vill/behöver)
2. Stoppa in HDD:n i dator #2.
3. Stoppa in Windows skivan
4. Följ guiden och radera alla partitioner och innehåll innan du installerar Windows rent.
5. Installera drivrutiner för nya komponenter.
6. Ez skins ez life

Permalänk
Skrivet av qaaka:

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha hjälp med.
Vill du installera Windows på en en annan dator med en HDD som redan har en existerande Windows installation så gör du följande:
1. Backa upp dina personliga filer (om du vill/behöver)
2. Stoppa in HDD:n i dator #2.
3. Stoppa in Windows skivan
4. Följ guiden och radera alla partitioner och innehåll innan du installerar Windows rent.
5. Installera drivrutiner för nya komponenter.
6. Ez skins ez life

Haha ser väldigt logiskt ut när du skriver det. Varit vaken ett dygn å tänker säkert i omvägar..

Tack för all hjälp:)

Permalänk
Medlem

Ja du väljer ju att installera om och normalt sett så formaterar man disken/partitionen så i din fråga återställning nja snarare en ny installation du kommer med andra ord att rensa disken på allt gammalt innehåll och sen installera den på nytt det du bör göra är att kopiera av det du skall ha kvar precis som alla andra redan säger...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Boota på Linux installationsskiva, och använd "live" läget för att radera windows & program-mapparna. Döp om users och / eller documents and settings, och stäng av. Installera windows utan att partitionera / formatera om. När installationen är färdig finns dina gamla filer i mapparna du bytte namn på. Det finns en massa annat skit i dem med, så jag rekomenderar att man går igenom mapparna och sparar det man vill behålla.

Det finns andra alternativ än att kopiera bort allt från disken. Men det är kanske lika bra att kopiera bort grejerna i alla fall, man ska ju ha gott om backupper.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.