Nybyggd speldator kraschar hela tiden med Blue screen (BSOD)

Permalänk
Medlem

Nybyggd speldator kraschar hela tiden med Blue screen (BSOD)

Hej,

Köpt helt nya delar (från Komplett.se) och byggt ihop min nya speldator:
Moderkort: MSI X99S SLI PLUS
CPU: i7-5820K, socket LGA2011-3
Minnen: Crucial DDR4 Ballistix Sport 2x 4Gb

Jag får BSOD under installationen av Windows 7, och efter att jag lyckats (tillslut) att installera Win7 efter många försök och också lyckats installera de senaste drivers så får jag också BSOD hela tiden.

Varje gång jag får en BSOD så är det vid olika ställen/tillfällen och felkoderna är också olika.

Jag har provat:
- Provkört med både Win 8.1 och Ubuntu: Båda hänger sig också vid olika tillfällen
- Provat med ett annat äldre fungerande grafikkort, ingen skillnad
- Provat med en annan HDD, ingen skillnad
- Provat med att köra varje minneskort för sig, ingen skillnad
- Provat med memtestx86+, inga fel
- Provat att sänka hastigheten på minnena i BIOS, ingen skillnad
- Provat att uppdatera BIOS till senaste, ingen skillnad

Jag har kontrollerat att alla delar ska vara kompatibla med varandra, och de finns med som kombinationsval på Kompletts dator-köp-sida.

Känns som det måste vara antingen Nätagget (otroligt?), CPU (otroligt?), Moderkort eller minnena ? Men hur ska jag veta vilken del. Jag har inga andra delar som jag kan prova med.

Hjälp.

Permalänk
Medlem

Ladda ner Bluescreenreview, då kan du se exakt vilken fil som fick det att krascha. Jag märkte att det var mina drivrutiner till WLAN tex.

Permalänk
Medlem

Det har jag också provat, men varje krasch kommer vid olika tillfällen, och det är olika filer som anges som orsak varje gång, och felkoden är också olika.

Ibland är det en fil som orsakat kraschen
Ibland är det IRQ-fel
Ibland är det paged memory error
osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThC69:

Det har jag också provat, men varje krasch kommer vid olika tillfällen, och det är olika filer som anges som orsak varje gång, och felkoden är också olika.

Ibland är det en fil som orsakat kraschen
Ibland är det IRQ-fel
Ibland är det paged memory error
osv...

Jag hade plockat ut alla minnes modulerna och testat en i taget i alla sockets, först. Efter som att de rätt ofta kan fela, samt är lätta att testa

Edit: Ladda ner något program för att testa minnena, typ memtest86, om man nu kan köra det i os

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

Det verkar (står i manualen också) att man måste installera första minnesmodulen i sockel 1 (av 8 totalt).
Jag har provat att sätta en modul i en annan sockel, men då vill den inte ens visa BIOS startup-bilden.
memtest86+ är kört i flera timmar, utan något fel alls.
Detta är mycket förvirrande.
Känns som (för mig) att det är moderkortet. Chansen borde vara liten att det är fel på båda levererade minnes-modulerna.

Permalänk
Hedersmedlem

Kontrollerat sockelpinnarna till CPU?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nej. Sockelpinnarna? Hur kontrollerar jag dom ?
Jag stoppade ner CPUn, kollade så att den låg rätt och stängde hållaren.

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Du har rätt. Jag hittade på MSIs hemsida att man också kan sätta en minnes modul i socket 3 (istället för 1).
Provar det nu......

Permalänk
Medlem

Provade att sätta en minneskapsel i socket 3 och installera Win 7 SP1 (från USB), men den krashar vid upppackning av filerna:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Så det verkar inte hjälpa att flytta minnena till en annan socket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThC69:

Provade att sätta en minneskapsel i socket 3 och installera Win 7 SP1 (från USB), men den krashar vid upppackning av filerna:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Så det verkar inte hjälpa att flytta minnena till en annan socket.

Vet inte om detta kommer hjälpa, men värt att testa? http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-1653275/fix-irql-equal-e...

Ett tips är att citera dom personer du svarar så att dom vet att du svarat och hittar tillbaka

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThC69:

Provade att sätta en minneskapsel i socket 3 och installera Win 7 SP1 (från USB), men den krashar vid upppackning av filerna:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Så det verkar inte hjälpa att flytta minnena till en annan socket.

Vilken BIOS version använder du?

Detta felmeddelande ges stundtals när CPU ej får tillräckligt med ström, pröva att gå in i BIOS, kontrollera vad Vcore har för värde, likaså Vrin.

Om du ej har manipulerat dessa tidigare så är värdena du ser standardvärdena som moderkortets BIOS ger, pröva att manuellt höja dessa.

EX om din vcore är = 1,100 . höj den med 0,050 dvs till 1,150.
EX om din vrin är = 1,800 (standard) höj den med 0,050, dvs till 1,850.

Detta kan lösa dina problem.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vilken BIOS version använder du?

Detta felmeddelande ges stundtals när CPU ej får tillräckligt med ström, pröva att gå in i BIOS, kontrollera vad Vcore har för värde, likaså Vrin.

Om du ej har manipulerat dessa tidigare så är värdena du ser standardvärdena som moderkortets BIOS ger, pröva att manuellt höja dessa.

EX om din vcore är = 1,100 . höj den med 0,050 dvs till 1,150.
EX om din vrin är = 1,800 (standard) höj den med 0,050, dvs till 1,850.

Detta kan lösa dina problem.

MVH

Jag använder den senaste från MSI's hemsida (v117).

Jag provade att höja dessa värden, men ingen skillnad tyvärr.
Vcore var auto-satt till 0.987.
Vågar inte höja dem mer heller. Ska väl inte behövas om man inte överklockar ?

Permalänk
Medlem

För klent nätagg?
Eller att kylaren inte kyler som den ska?

Väldigt trist när man har nya (dyra) grejer som man vill ska fungera, men inte gör det

Permalänk
Medlem

Låter som drivrutinsproblem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Drivrutiner lär det knappast vara, det är antingen BIOS eller nätdelen. Pröva att höja Vcore till 1,080v.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Nu har jag varit och köpt ett nytt moderkort. Ett exakt lika dant, och bytt ut det gamla....
Och det blir exakt samma symptom. Blue-screens vid olika tillfällen........SUCK !

Vad finns det kvar ? Det finns ju bara CPUn och Nätagget kvar (om man bortser från risken att båda minnesmodulerna skulle vara dåliga).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThC69:

Nu har jag varit och köpt ett nytt moderkort. Ett exakt lika dant, och bytt ut det gamla....
Och det blir exakt samma symptom. Blue-screens vid olika tillfällen........SUCK !

Vad finns det kvar ? Det finns ju bara CPUn och Nätagget kvar (om man bortser från risken att båda minnesmodulerna skulle vara dåliga).

Dum fråga kanske, men har du provat med en annan sata-kabel till hdd/dvdrom?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag ser att du bara har 2 stycken 4GB simmar. Kolla manualen så att det inte finns speciella regler för att just köra 2 simmar, typ att de måste sitta på ett specifikt sätt i de olika slottarna.

Jag såg att du skrev att delarna du köpte skulle vara kompatibla enligt Kompletts "kombinationsval" på hemsidan, men är de kompatibla med moderkortet enligt MSI? Brukar också stå i manualen.

Nu vet jag att detta är något du redan kollat förmodligen, men om inte..

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThC69:

Hej igen,

Du har rätt. Jag hittade på MSIs hemsida att man också kan sätta en minnes modul i socket 3 (istället för 1).
Provar det nu......

Läser du inte i manualen?
Där står ju 1:a minneskapseln alltid i DIMM1 och därefter en kapsel i DIMM5 vid Dual Channel mode
DIMM1 och DIMM5 är längst bort från CPU-sloten (en på varje sida)

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundburgaren:

Dum fråga kanske, men har du provat med en annan sata-kabel till hdd/dvdrom?

Ja, jag har bytt till SATA-kablar som satti en fungerande äldre dator, utan skillnad.

Skrivet av sgtprobe:

Jag ser att du bara har 2 stycken 4GB simmar. Kolla manualen så att det inte finns speciella regler för att just köra 2 simmar, typ att de måste sitta på ett specifikt sätt i de olika slottarna.

Jag såg att du skrev att delarna du köpte skulle vara kompatibla enligt Kompletts "kombinationsval" på hemsidan, men är de kompatibla med moderkortet enligt MSI? Brukar också stå i manualen.

Nu vet jag att detta är något du redan kollat förmodligen, men om inte..

Ja, det står i manualen hur de ska sitta om man bara har två moduler, och vi har satt dem så. Och på MSI's hemsida står vilken slot som ska användas om man bara kör med en modul också.

Vi kollade på MSI's hemsida för kompatibiliteten, och där finns minnena, grafikkortet och cpu'n med.

Skrivet av Uslingen:

Läser du inte i manualen?
Där står ju 1:a minneskapseln alltid i DIMM1 och därefter en kapsel i DIMM5 vid Dual Channel mode
DIMM1 och DIMM5 är längst bort från CPU-sloten (en på varje sida)

Jo, vi har lusläst den. Minnet sitter i DIMM1. Vi gjorde ett test med DIMM3 också, för det står på MSI's hemsida att man även kan ha första modulen där, men att de rekomenderar DIMM1.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för nätdel?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Vad har du för nätdel?

Cooler Master G750M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThC69:

Cooler Master G750M

Kör du grejorna i ett begagnat chassi? Provat köra allt utanför, på moderkortskartongen? Med så få komponenter som möjligt ikopplade?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Detta är väl en "longshot", men när du uppdaterade Bioset, laddade du de nya "default" inställningarna och sen sparade innan du gick ur Bios? Vet inte hur allvarligt "måste" detta är nu för tiden, men något jag alltid gjort!

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Detta är väl en "longshot", men när du uppdaterade Bioset, laddade du de nya "default" inställningarna och sen sparade innan du gick ur Bios? Vet inte hur allvarligt "måste" detta är nu för tiden, men något jag alltid gjort!

Ja, det gjorde jag.

Idag har jag fått låna ett garanterat fungerande nätagg (Seasonic, 600W) av en jobbarkompis. Ska prova i kväll om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Hur gick det, fick du någon ordning på dina grejor? Förjäkla surt att behöva krångla så här när man precis byggt ny dator. Jag får intrycket att du har en del datorvana, har du byggt datorer själv innan?

Hur som helst, det är mycket märkligt, spontant så kändes det antingen som problem med dina minnen eller att det är konstiga inställningar i Bios med tanke på felkoder du har fått. Men varför 2 olika moderkort skulle vara på det viset finner jag väldigt osannolikt.

Du får meddela vidare hur det går och vad du gjort/gör, så får vi hålla tummarna på att vi kan lösa det.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

På kvällen samma dag så provade jag nätagget som jag lånat av en jobbarkompis, och till min besvikelse så blev det inte något positivt resultat. Det hade ju varit en enkel och bra lösning om det hade varit det, men icke....

Så då ringde jag Komplett och fick prata med en från Kundtjänst. Jag förklarade problemet och han skulle prata med sina service-tekniker och återkomma dagen efter.

När han ringde upp igen så hade de kommit fram till att de ville ha in moderkort, minne och cpu. De visste att det inte kunde vara moderkortet men de ville ändå prova alla de tre grejorna ihop så att de kan garantera att de hittat problemet.

Så antingen är det cpu'n eller båda minnesmodulerna.

Jag fick ett väldigt bra bemötande från dem och det känns som de kommer att lösa problemet.

Bara att vänta någon vecka.......

Återkommer med mer info när jag fått tillbaka grejorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThC69:

På kvällen samma dag så provade jag nätagget som jag lånat av en jobbarkompis, och till min besvikelse så blev det inte något positivt resultat. Det hade ju varit en enkel och bra lösning om det hade varit det, men icke....

Så då ringde jag Komplett och fick prata med en från Kundtjänst. Jag förklarade problemet och han skulle prata med sina service-tekniker och återkomma dagen efter.

När han ringde upp igen så hade de kommit fram till att de ville ha in moderkort, minne och cpu. De visste att det inte kunde vara moderkortet men de ville ändå prova alla de tre grejorna ihop så att de kan garantera att de hittat problemet.

Så antingen är det cpu'n eller båda minnesmodulerna.

Jag fick ett väldigt bra bemötande från dem och det känns som de kommer att lösa problemet.

Bara att vänta någon vecka.......

Återkommer med mer info när jag fått tillbaka grejorna.

Jag har för mig att på vissa X99, måste alla ram platserna fyllas.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D Black Case, ASUS ROG VIII Extreme/Assembley Z170, Intel® Core™ i7-6700K, Hydro Series™ H115i Extreme Perfomance CPU Cooler, Corsair Link Cooling and Lighting Kit, Geforce GTX Titan X Pascal, Corsair AX1200i, OCZ RD400 1TB M.2, Corsair Venegeance LPX DDR4 3000MHz 4X16 GB, Astro Gaming A50, SoundBlaster X Katana, TrackIR5, HTC VIVE, SteelSeries Apex, Logitech G502, Thrustmaster Hotas Warthog, Thrustmaster T300 Ferrari, ASUS ROG Swift PG278Q, Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem

Ok så gammal tråd vet det men fortfarande nyfiken, vad var felet?

Har själv random bsods ibland, överclockar jag till max så kommer det oftare men kan även hända vid standard klock, kan komma när som helst under belastning el idle och allt känns helt random?
Jag lever med det för det händer så sällan om jag håller mig till 4.4GHz, så lat så orkar inte peta in och ur ram samt köra långa memtest pass där emellan just nu men skall göras inom snar framtid, men har iaf letat länge online ang felet nu och ganske chockad över hur många resultat som råkar vara Asus moderkort (ofta X99 likt min) parat med Ballistix Sport 2400MHz.
Känns sjukt överrepresenterade bland all resultat men kan vara tillfällighet, jag tror dock inte på såna tillfälligheter så...?