ljudproblem snälla hjälp !!! ):( windows xp sp3

Permalänk

ljudproblem snälla hjälp !!! ):( windows xp sp3

hej, jag har problem med ljudet :S jag vet ej riktigt vad som kan vara fel men tror jag saknar någon drivrutin. jag har byggt min dator själv för ca 1 år sedan då allt fungerade perfect ända tills den krasha. för ca 2 månader sedan installerade jag om operativsystemet och allt fungerade perfect men för ungefär 2 veckor sedan slutade mitt ljud fungera och jag tycker inte att det finns någon logik i det eftersom när jag hade installerat operativsystemet så kom alltid en ny maskinvara lapp upp i uppstarten men sen när jag gick igenom den så kunde den inte hitta drivrutinerna till(Intern High Definition Audio-buss). när jag går in på enhetshanteraren så står det "Andra Enheter" med ett gult ?framför och så finns det ett +tecken och när man trycker på det så står det "ljudenhet på high definition audio-buss" med ett gult ?tecken framför och ett litet svart !tecken i ?tecknet. när jag dubbelklickar på "ljudenhet på High Definition Audio-buss" så kommer en lapp upp. allra högst upp i det blå fälltet så står det "egenskaper för ljudenhet på high definition audio-b..." sen under det finns det 3 flikar som det står "allmänt" "drivrutin" "information" på och under allmänt står det " ljudenhet på high definition audio-buss" under det " enhetstyp: andra enheter" under det "tillverkare: okänd" under det "plats: Plats 65535 (Intern High Definition Audio-buss)" och under det "enhetsstatus" och under det i en ruta " Den här enhetens drivrutiner är inte installerade. (Kod 28)

Klicka på Installera om drivrutin om du vill installera om drivrutiner för den här enheten." och när jag försöker installera drivrutinen står det "den här maskinvaran kan inte installeras" och under drivrutin fliken så står det okänd, inte tillgängligt osv på allt. och under information fliken står det "enhetsinstans-ID" och under det i en ruta "HDAUDIO\FUNK_01&VEN_1002&DEV_AA01&SUBSYS_00AA0100&REV_1001\5&28F59E48&0&0001"
och sen står det inge mer om det.

dessa delar finns i min data:
Operativsystem: Windows XP SP3
Systemkort(Moderkort):ASUS P5Q-E
Processor:Intel core 2 duo Pocessor E8500
Processorkylare: Ultra-120 eXtreme 775 Heatsink
Nätaggregat:Corsair TX 650W Powersupply
Grafikkort: Radeon HD 4890

och som sagt kan jag inte få något ljud alls ur min data

tack på förhand MWH Daniel e-mail ifall det behövs : Danne_950800@hotmail.com

JAg har läst om ett liknande problem men är osäker om det är samma. veldigt ledsen om jga gjort något fel :S

Visa signatur

Danne/cod mod 2 nisse :)

Permalänk
Medlem

http://asus.com/product.aspx?P_ID=ogZlrSeVzUh9MKLO# ditt moderkort antar jag?

om det är det så gå till download tabben på sidan -> hitta "AUDIO" -> klicka dig in -> ladda hem första filen "Beta Version X.10.X.6480WHQL" -> följ instruktionerna och ladda hem den som vanligt bara. antar det är en exe fil isf är det bara köra den som vanligt. är det inte det utan nått rar/zip liknande så återkom så guidar jag dig igenom det då

och för allmän information: dom gula trianglarna med ett ! i, i enhetshanteraren visa på sånna saker som inte har några drivrutiner installerade.

Permalänk

ahh det är den tack jag ska prova

Visa signatur

Danne/cod mod 2 nisse :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fryguy
http://asus.com/product.aspx?P_ID=ogZlrSeVzUh9MKLO# ditt moderkort antar jag?

om det är det så gå till download tabben på sidan -> hitta "AUDIO" -> klicka dig in -> ladda hem första filen "Beta Version X.10.X.6480WHQL" -> följ instruktionerna och ladda hem den som vanligt bara. antar det är en exe fil isf är det bara köra den som vanligt. är det inte det utan nått rar/zip liknande så återkom så guidar jag dig igenom det då

och för allmän information: dom gula trianglarna med ett ! i, i enhetshanteraren visa på sånna saker som inte har några drivrutiner installerade.

ööhm tack men jag installerade det programmet och då började en lapp som hette "AudioESP" komma upp när jag startade datan. lappen visade vilken kontakt jag tryckt in var och jag fick välja om det var mic, surround högtalare o.s.v, jag valde typ främre hörlurar (V/H)/bakre hörlurar och då sa den att enheten hade typ installerats tror jag det stog. men då laggade allt upp sig förutom muspekaren det gick inte heller att trycka ctrl+alt+delete. om du vet lösningen till det skulle jag bli VÄLDIGT glad )) tack på förhand

Visa signatur

Danne/cod mod 2 nisse :)

Permalänk
Medlem

aldrig ägd ett asus kort men isf var det iaf en exe fil. du kan ju ladda hem den sista av dom 3 drivrutinerna som var listade och installera den. finns det nån sån "custom installation" välj det och klicka ur allt utom drivrutinerna i sig.

hm hm, som sagt jag vet inte riktigt hur just den där installationsgrejjen ser ut. kom dock just på att du fick säkert med en drivrutins skiva med moderkortet när du köpte det. hitta den och tryck in den skivan och använd lite tankekraft och se vad som kommer ur typ. installera drivrutinerna etc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fryguy
aldrig ägd ett asus kort men isf var det iaf en exe fil. du kan ju ladda hem den sista av dom 3 drivrutinerna som var listade och installera den. finns det nån sån "custom installation" välj det och klicka ur allt utom drivrutinerna i sig.

hm hm, som sagt jag vet inte riktigt hur just den där installationsgrejjen ser ut. kom dock just på att du fick säkert med en drivrutins skiva med moderkortet när du köpte det. hitta den och tryck in den skivan och använd lite tankekraft och se vad som kommer ur typ. installera drivrutinerna etc

tack ska prova

Visa signatur

Danne/cod mod 2 nisse :)

Permalänk

mitt internet pajja därför av inget svar på länge :S men tack så jätte mycket det fungerade och mitt ljud fungerar fint nu ))))

Visa signatur

Danne/cod mod 2 nisse :)