Hur "Konfigurerar" Jag En Spel-Server Laptop?

Permalänk
Medlem

Hur "Konfigurerar" Jag En Spel-Server Laptop?

Hej!

Jag undrar hur man får sin laptop att lägga 100% på en spel server. Låt mig föklara lite kort.

Jag har precis byggt ihop min nya stationära dator och jag tänkte att hosta lite olika typer av spel servar på min gammla dator. Jag hade tänkt att hosta servar till spel som Minecraft, Counter-strike osv. Jag hade inte tänkt att ha almäna servar, bara privata med mina kompisar. Och då är frågan hur jag får laptopen att lägga all energi på just serven/Servana.

Lite spec:s på laptopen.
Windows 7 64 bit, 2.10 ghz dual core Athlon, 3 gb RAM, Radeon HD 5470, 250 gb HDD.

Är tacksam för hjälp!

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem

Vill du ha så mycket prestanda kvar som möjligt till spelen, så kör en nerskalad linux dist som server. De flesta spelen har linux servers man kan köra.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Vill du ha så mycket prestanda kvar som möjligt till spelen, så kör en nerskalad linux dist som server. De flesta spelen har linux servers man kan köra.

Okej, var får jag tag på det? Och hur använder jag det? Har aldrig kört Linux i hela mitt liv.

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powaz:

Okej, var får jag tag på det? Och hur använder jag det? Har aldrig kört Linux i hela mitt liv.

Vet du inte det och inte kan ta reda på det själv så skippa linux...
Det du kan göra är att höja prioriteten för programen i aktivitets hanteraren och sänka för annat. Inte för du behöver de och det kommer troligtvis inte göra någon skillnad men men. Du kan ju även skala ner windows lite men jag det skulle inte göra någon skillnad i ditt fall.

Server programvaran får den uppmärksamhet det finns tillgängligt / Behöver / Kan utnyttja precis som all annan mjukvara. Inget du behöver göra mer än att dra igång.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Vet du inte det och inte kan ta reda på det själv så skippa linux...
Det du kan göra är att höja prioriteten för programen i aktivitets hanteraren och sänka för annat. Inte för du behöver de och det kommer troligtvis inte göra någon skillnad men men. Du kan ju även skala ner windows lite men jag det skulle inte göra någon skillnad i ditt fall.

Server programvaran får den uppmärksamhet det finns tillgängligt / Behöver / Kan utnyttja precis som all annan mjukvara. Inget du behöver göra mer än att dra igång.

Okej, tack!

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.