Permalänk

Utrymmet på datorn krymper

Hej

Använder w8.1 på min asus bärbara där jag har en 128gb ssd. Jag har en känsla av att det fria utrymmet sakta men säkert krymper på hårddisken. Om jag rensar allt jag laddat samt bilder ner och dylikt har jag ca 70gb fritt. Efter att jag installerade windows hade jag ca 100gb. Jag har inte speciellt många program installerade(typ vlc, utorrent, office) så det är inga program som tar så mycket plats.
Är det rimligt? Känns som att windows växer sig större allteftersom... eller är det bara jag som inbillar mig?

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelundstrom:

Hej

Använder w8.1 på min asus bärbara där jag har en 128gb ssd. Jag har en känsla av att det fria utrymmet sakta men säkert krymper på hårddisken. Om jag rensar allt jag laddat samt bilder ner och dylikt har jag ca 70gb fritt. Efter att jag installerade windows hade jag ca 100gb. Jag har inte speciellt många program installerade(typ vlc, utorrent, office) så det är inga program som tar så mycket plats.
Är det rimligt? Känns som att windows växer sig större allteftersom... eller är det bara jag som inbillar mig?

Cache-filer samt kakor (cookies) från webbläsare tar ofta mycket utrymme, ladda ner cCleaner och kör den ett par ggr, så borde det fixa lite mer utrymme till dig! Windows borde inte "växa" sig större alls om man rensar cache och cookies samt inte installerar något eller laddar ner något!

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Skrivet av Colorful:

Cache-filer samt kakor (cookies) från webbläsare tar ofta mycket utrymme, ladda ner cCleaner och kör den ett par ggr, så borde det fixa lite mer utrymme till dig! Windows borde inte "växa" sig större alls om man rensar cache och cookies samt inte installerar något eller laddar ner något!

Tack för svar. Laddade ned cCleaner och körde det, tack för tipset.
Men hur mycket plats ska systemet ta? Tar jag bort allt nedladdat mm. så har jag ca 70gb fritt (av 128gb), kan det stämma? Jag har som sagt inte så många program installerade (och mest små program) fast de tar kanske mer plats än jag tror, haha=)

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem

Kör TreeSize Free så ser du vad det är som tar upp utrymme.
http://www.jam-software.com/freeware/

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockelundstrom:

Är det rimligt? Känns som att windows växer sig större allteftersom... eller är det bara jag som inbillar mig?

Det är helt normalt med Windows, därför man köper lite större disk än man tror att man behöver.

Permalänk
Rekordmedlem

Det sparas återställningspunkter också för varje uppdatering du gör men de raderas om utrymmet tar slut på riktigt, sedan har du page och hibernations filerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har du filhistoriken påslagen så växer även den ganska snabbt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Återställningspunkter skapas på dina windows-filer när du installerar updates och drivrutiner.

När du installerar uppdateringar för Windows tas inte de tidigare versionerna av programmen bort, detta pga att du skall kunna avinstallera senaste uppdateringen och den faller då tillbaka på näst nyaste versionen.
Detta innebär om du gjort 3 uppdateringar för internet explorer så har du alla 3 versionerna kvar på datorn.

också %TEMP% mappen kan växa väldigt mycket beroende på vilka program man använder.
Efter en färsk omstart bör allt i %TEMP% mappen kunna tas bort (gör på egen risk)
För att komma till %TEMP% så skriv %TEMP% i utforskarens adressfält och tryck enter.

Webbläsarcache tar normalt inte speciellt mycket plats i dagsläget, är ju lätt att tömma med ctrl+shift+del i valfri webbläsare.
Det enda som tar någon plats att räkna med i webbläsare är själva webbhistoriken (cookies, formulärdata osv tar nästan ingen plats)

Sen är det lite beroende på vilka program du använder, kolla
%APPDATA% där spar dina program sina inställningar och sådant som normalt man tar med sig mellan datorer (Roaming)
%LOCALAPPDATA% där spar programmen andra resurser såsom loggar, cacher, arbetskopior, normalt sådant man inte tar med sig mellan datorer (dvs Local)
%LOCALAPPDATA% kan man ofta ta bort programmets mapp men detta är inte helt säkert.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |