Datorn fryser och får BSOD efter installation av Nvidia drivrutiner

Permalänk
Medlem

Datorn fryser och får BSOD efter installation av Nvidia drivrutiner

Hej!

Jag har en ASUS N750JK med ett Nvidia GTX850m grafikkort i sig.

När jag installerar drivrutinerna till grafikkortet så hänger sig datorn direkt efter omstarten.

Jag har prövat de fyra senaste WHQL drivrutinerna med samma resultat på alla.

Först var det Win 8.1 så jag prövade att köra in Win 7 för att se om de blev någon skillnad, vilket det inte blev.
Jag har senaste drivrutinen till chipsetet också.

Någon som har några tankar och idéer innan jag vänder mig till butiken och försöker få den utbytt.

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem

japp, ett par saker.

Om du backar till innan drivrutinsinstallationen och ser både i loggboken och enhetshanteraren så att datorn är så att säga tiptop innan du drar på drivisarna. Det kan vara värt att se över så alla grejer på moderkortet osv är hittade och installerade korrekt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Utan drivrutinen installerad ser det ut såhär i enhetshanteraren

I loggboken (event viewer?) så vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter, finns ett gäng errors av olika slag och några critical som är från när jag har forcerat av datorn genom att hålla inte av/på knappen.

EDIT: Installerade drivrutinerna igen och datorn låste sig osv.
Kollade igenom loggen efter och där visas dessa koder

Illegal_opcode
invalid_ab_dist_invalid_pagepool
invalid_ab_dist_max_warps
invalid_ab_dist_max_lods
invalid_ab_dist_max_output
ESR 0x406018=0x80001111
ESR 0x404490=0x80000004
0ff1(2b18) 850121ba 7f7effa9

Sourcen är nvlddmkm och event ID är 13 eller 14

Google ger inte så mycket hjälp på dessa meddelanden tyvärr..

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem

www.eventid.net är väldigt bra sida för att komma tillrätta med fel man hittar i logboken, har nog löst 99% av alla möjliga fel (klienter + servrar) genom antingen reda fixar eller till ledtrådar vart man ska börja leta via den sidan.

Fick ju inte en enda träff på koderna, annorlunda...

Sen så hittade jag lite tips här:
http://www.instructables.com/id/How-to-Fix-the-Nvlddmkm-Error...

Sen kanske du skulle ge det en chans att ta ASUS drivrutiner.
http://www.asus.com/se/Notebooks_Ultrabooks/N750JK/HelpDesk_D...
Finns två varianter där ser det ut som, prova v9 först kanske.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T