Permalänk
Medlem

Ny dator! Vad göra först???

Jag är i färd med att köpa en ny laptop.

Jag är helt ny med datorer, men tänkte lära mig så mycket jag kan...

Frågan är, vad är det jag borde börja med när jag startar den nya datorn? (Anti-virus, ta bort/installera program? Osv....), o vad går jag vidare med? (Tänkte jobba med bla python, sql och linux (mint först).

Tack för hjälpen

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

1.installera drivrutiner
2.antivirus
3.Installera övriga program/spel
4.Do Whatever The FUCK You Wanna DO

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Ok...

Jag tänkte lite.... förslag på anti-virus?

Hörde också nånstans att nya datorer ofta har onödiga reklam-program. Hur vet man vilka det är? (Trist om man tar bort fel 😂)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av JJ72:

Ok...

Jag tänkte lite.... förslag på anti-virus?

Hörde också nånstans att nya datorer ofta har onödiga reklam-program. Hur vet man vilka det är? (Trist om man tar bort fel 😂)

du köper en ihopbyggd dator så slipper du sånt skit, annars så tar du bort allt som du inte behöver.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

En ihopbyggd laptop?

Permalänk
Medlem

1. ta bort all bloatware.
2. gå till ninite.com och kryssa i alla program du vill ha.
3. ladda ner ninite-installern som du skapat.
4. kör installern så får du alla program, och all reklam/bloatware väljs automatiskt bort under installationen.

som antivirus rekommenderar jag avast. den finns med i ninite.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av JJ72:

En ihopbyggd laptop?

hehe läser allt nä men ta bort skit program och skaffa program som du vill ha.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Skippa antivirus som sölar ner datorn, men om du köper en bärbar så får du med gratis adware och trial skräp så eventuellt börja med att plocka bort dom alt. installera om hela Os:et

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem

Ok. Tack.

Förslag på antivirus och webläsare?

Permalänk
Medlem

Tips är att använda exempelvis https://ninite.com/ för att installera de program du vill ha, har en bra uppsättning standardprogram

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

1. Formatera
2. Lägg in OS
3. Se Vzanos lista

Edit: Kollade på Ninite, vilket kalasprogram även om det saknar en del saker jag använder.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Schysst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På Ninite kan man ju välja bla webläsare och "säkerhet".
Några rekommendationer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JJ72:

På Ninite kan man ju välja bla webläsare och "säkerhet".
Några rekommendationer?

Skickades från m.sweclockers.com

Webbläsare:
1:a val: Firefox. Drivs av en frivillig organisation, baserad på öppen källkod. Försöker främja att alla på nätet ska använda samma standarder istället för att hitta på egna som bara funkar i deras egen webbläsare (jag tittar på er chrome och IE). Bäst reklamblockering. Får i nuläget endast youtube i 720p utan flash. Med flash får man 1080p och uppåt.
2:a val: Google chrome. Inte lika fri som firefox, man "betalar" till google genom att de sparar information om dig som surfar och säljer detta vidare till annonsörer. Mindre bra reklamblockering på tex youtube. Det som är bra är att de i nuläget stöder youtube i 1080p utan flash, detta finns ingen annan stans. Men det är på G till firefox om några månader.

Antivirus:
Detta beror på vilka erfarenheter man själv haft. Men ett säkert kort att börja med är alltid Avast. Det finns inget program som alla är överens om att det blockar 100% av alla virus. Av min erfarenhet har AVG och Microsoft Security sugit för mycket resurser för att vara acceptabla. Men du kan få andra resultat. Bara att prova sig fram. Du behöver bara ett antivirusprogram i taget. Se upp med all skit Avast skickar med vid installationen, gör en anpassad installation och bocka ur t.ex. insticksmoduler till webbläsaren. Sätt på spel-läge i inställningarna för att slippa pop-ups men ändå få varningar om virus. Du vill ha skydd, inte reklam och knappar överallt.

Övrigt:
Jag kör med spywareblaster av gammal vana, kan vara värt att kolla upp. Den skyddar mot spionprogram. Det finns även program för rensning av skräpfiler som samlas på över längre tid, så som CCleaner eller Wise disk cleaner. Kör en rensning per kvartal. Jag vill också varna för Advanced System Care, som segar ner datorn betydligt och inte gör något bättre, samtidigt som den gör pop-up rutor varje dag med reklam. För att granska hur mycket plats filer tar kan du köra Windir stat. För att se översikt och namn på alla dina datorkomponenter finns Speccy. För att se på alla tänkbara filformat och musik, kör MPC codec pack eller VLC. Jag tycker inte att CCCP codec pack:en funkar lika bra som MPC.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JJ72:

På Ninite kan man ju välja bla webläsare och "säkerhet".
Några rekommendationer?

Skickades från m.sweclockers.com

Firefox och avast funkar bra, du har inte fått med något AV från din operatör? Får nämligen F-Secure "gratis" från Telia.

Chrome är lite snabbare, men google spårar allt du gör så den bemärkelsen är FF lite bättre- Kolla även in Waterfox, är firefox fast med 64 bitars stöd och sen ska du använda DuckDuckGo som standard sökmotor och installera tilläggen adblock, ghostey och httptohtttps då är det lite säkrare.

Permalänk
Testpilot

1. Uppdatera alla drivers till senaste, om du känner dig manad kan du uppdatera BIOS med.
2. Ta bort alla program som tex. "Dell Speedbooster" och "Dell Update Center" (vet inte vad du har för märke, så använde Dell som exempel). Ta inte bort ljud, bild och touchpad drivers bara
3. Gå till Ninite och välj vilka program du vill ha.
a) Val av antivirus; Rekommenderar Avast som gratis program, det är resurssnålt och spammar inte dig med massa skit som AVG eller andra kan göra (pop-ups med reklam för billigare pro version och dylikt).
b) När det kommer till webbläsare är det upp för debatt. Själv använder jag Chrome då jag är "fast" i Google's ekosystem med Android, Google Calender/Keep/etc. Om du inte har behov av att synka allt hela tiden mellan alla dina enheter så rekommenderar jag Firefox istället, bör noteras att Chrome är den snabbaste av alla läsare - dock på kostnad av en del av din personliga information som Google samlar in.
4. Ladda ner 'CCleaner' , 'Speccy' och 'Recuva' från Piriform - Alla är gratis.
CCleaner - Bra program att rensa datorn med i mellan åt, håller system trimmat och fint.
Speccy - Ser exakt vilken hårdvara du har, kollar även temps och dylikt. Allmänt bra-att-ha program.
Recuva - Kan återskapa filer som du tagit bort. Säg att du råkar ta bort ett par foton, då kan recuva återskapa bilderna, förutsatt att ny data inte har skrivits över på platsen bilderna låg (på den fysiska disken bilderna låg på, inte mappen i Windows).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Wow.

Jättebra tips! Hoppas på att kunna köpa ny laptop i helgen. Ska åka till en större stad för att se om jag fysiskt kan få pilla lite på olika datorer. Annars får det väl bli grisen i säcken över nätet......

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JJ72:

Wow.

Jättebra tips! Hoppas på att kunna köpa ny laptop i helgen. Ska åka till en större stad för att se om jag fysiskt kan få pilla lite på olika datorer. Annars får det väl bli grisen i säcken över nätet......

Skickades från m.sweclockers.com

Grisen i säcken är väl att ta i. I många fall är det billigare på nätet för att de inte har stora butikslokaler etc att betala för. Med andra ord, vet du stora drag vad du vill ha (och med lite hjälp från Sweclockers kanske) kan du komma över en riktigt bra dator på nätet. I de flesta fysiska butiker har de bara de flashigaste datorerna som i många fall är "sämre" i min mening, har svårt att tänka mig att de har bra datorer utan Touchscreen men jag kan ha fel och touchscreen vill du nog inte ha i Linux Mint.

Ska du installera Linux Mint det första du gör eller ska du tuta ett tag med Windows8?

Permalänk

Håller med f@boy. När jag själv köpt en ny dator blåser jag hårddisken direkt, samt tar bort alla skitpartitioner. (Jag bryr mej inte ens att installera medföljande operativsystem.) Sen delar jag hårddisken som jag vill + installation av W7 Ultimate, drivrutiner, program osv.

Edit: Att jag gör så här beror på att en sprillans ny dator ALLTID är slö. Även fast man avinstallerar allt skit den kommer med så blir det aldrig bra.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Jag tänkte nog försöka börja med Linux Mint så snabbt som möjligt.

Jag hade gärna gjort allt det där Herr A.Anka, men än så länge är jag löjligt dålig på datorer, så jag har helt ärligt inte ens en aning om var jag skulle börja.

Jag försöker hitta en ny laptop (har även lagt upp en tråd om detta), som ska fungera bra till vanligt kontorsarbete, kompatibel med Linux och kunna arbeta med lättare programmering (försöker lära mig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JJ72:

Jag tänkte nog försöka börja med Linux Mint så snabbt som möjligt.

Jag hade gärna gjort allt det där Herr A.Anka, men än så länge är jag löjligt dålig på datorer, så jag har helt ärligt inte ens en aning om var jag skulle börja.

Jag försöker hitta en ny laptop (har även lagt upp en tråd om detta), som ska fungera bra till vanligt kontorsarbete, kompatibel med Linux och kunna arbeta med lättare programmering (försöker lära mig).

Att installera Linux fungerar likadant som att installera Windows. Bara att slå upp "how to install windows" på google. En partition är en reserverad del av en hårddisk. Genom att partitionera upp en disk kan man ha en bit till OS, en bit till allt annat, i windows får man med endast en disk partitionerad i två delar både en C: drive och en D: drive. Men både drive:s ligger på samma fysiska disk. Det är inte alls svårt. Men eftersom jag redan skrivit en guide till en bekant om hur man gör får du den direkt nedan.

På datorn du använder i nuläget:
0. Stoppa i USB-minne i datorn, minst 4GB. Säkrast med USB version 2.0 (inte blå kontakt).
1. Fixa .iso-fil med Windows 7. Rippa från DVD eller ladda ner från Microsoft.
2. Ladda ner och installera Windows 7 usb tool: http://wudt.codeplex.com/
3. Starta programmet från steg 2.
4. Välj .iso-fil från steg 1.
5. Välj USB-stickan du vill installera på. Viktigt att du väljer rätt! Borde endast listas USB-stickor men kolla noga att du väljer rätt.
6. Låt det kopiera färdigt.

Om allt gick bra, gå vidare till nästa punktlista. Om något går fel, se sweclockers guide, längre ner på sidan står hur man gör. Då är det MYCKET viktigt att du väljer rätt disk. Väljer du fel kan du ta bort allt från din dators hårddisk. Titta på mängden minne som listas, det borde gå att se vilken disk som motsvarar USB-minnet eftersom det är på t.ex. 4GB, medan datorns interna hårddiskar är på hundratals GB.

USB-minnet är nu redo att användas.

Att göra på datorn du vill installera om:
Innan du börjar, ta reda på vad moderkortet i datorn heter. För att enkelt ta reda på det, ladda ner programmet speccy till datorn du vill installera om och starta det. Det borde stå vad moderkortet heter i summary. Ladda ner manualen för moderkortet till din laptop för att du ska kunna läsa om dator du installerar inte funkar. Genom att googla på namnet på moderkortet bör du hitta manualen som pdf. I manualen kan det också stå vilken knapp man ska trycka på för att välja boot device.

Installera om Windows med usb-sticka:
1. Stäng av datorn.
2. Stoppa i USB-stickan med Windows på i valfri USB-port. För att vara säker på att inget krånglar tar du en port på moderkortets baksida. Starta datorn.
3. Tryck på knappen för val av boot device. Det dyker upp en text kort när datorn startar som talar om vilka tangenter man kan trycka på. Brukar vara en F-knapp (ex F2), delete eller escape. Om inget val för boot device finns, välj att gå in i BIOS istället och leta upp boot device priority eller liknande. Detta står nog i manualen annars. Om datorskärmen inte hinner starta innan texten dyker upp, starta den själv genom att trycka på strömknappen på skärmen.
4. När datorn bootat på USB-stickan dyker Windows-loggan upp som vanligt, men sen kommer man till installationsprogrammet för Windows. Det borde gå att förstå instruktionerna fram tills då man ska välja hårddisk. Om datorn har fler än två partitioner, välj att installera på C: . Allt på C: kommer försvinna, eftersom disken formateras. Installera inte på D: . Det finns en 100MB system reserved ibland, den ska du inte installera på. Finns bara en partition (alltså bara C: plus eventuell system reserved) kommer allt försvinna från disken om du inte partitionerar upp disken själv i C: och D: . Detta kan göras med kontrollerna nedanför listan med diskar.
5. När du valt en disk att installera på kommer installationen börja. Tar ca 20min. Datorn kan startas om. När den gör det ska installationsprogrammet inte komma upp igen. Om det gör det bootar du fortfarande från USB-stickan, och ska istället boota från hårddisken.
6. När det nya tomma skrivbordet syns är det färdigt!

Bra grejer att stänga av och fixa:
1. Klicka på start, skriv uac, klicka på resultatet som dyker upp. Dra slidern ner till botten. Hindrar jobbiga frågor om installation av program.
2. Installera avast free. Tacka nej till alla erbjudanden och annat skit det försöker pracka på dig.
3. Installera Firefox.
4. Installera CCleaner.
5. Installera Smart autodefrag.
4. Kolla i utforskaren att de två diskarna C: och D: syns. Program som webbläsare, ordbehandling m.m. installerar du på C:. Man sparar sina grejer på D: så man kan installera om datorn i framtiden utan att tappa bort filerna på D: .

Lycka till!

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Oj!

Tack. Jag blir svettig bara av att läsa allt det där. Antar att när jag väl sitter med nya datorn, får ta ett steg i taget. Brukar ju vara lättare att hänga med om man samtidigt ser vad som händer.

Detta var inte Linux Mint.... eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

1. ta bort all bloatware.
2. gå till ninite.com och kryssa i alla program du vill ha.
3. ladda ner ninite-installern som du skapat.
4. kör installern så får du alla program, och all reklam/bloatware väljs automatiskt bort under installationen.

som antivirus rekommenderar jag avast. den finns med i ninite.

Tack för den sidan. Kommer underlätta.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JJ72:

Oj!

Tack. Jag blir svettig bara av att läsa allt det där. Antar att när jag väl sitter med nya datorn, får ta ett steg i taget. Brukar ju vara lättare att hänga med om man samtidigt ser vad som händer.

Detta var inte Linux Mint.... eller?

Guiden är skriven för Windows 7 specifikt. Men det mesta gäller alla OS, iallafall delen om partitioner. Jag har aldrig haft problem med att installera Windows, bara Linux (CentOS). Linux Mint/Ubuntu är i princip samma sak och är de mest nybörjarvänliga Linux-distarna enligt många. Bara du vet vad partitioner är så löser det sig ska du se. I vissa Linuxdistar kan man köra en enklare installation än Windows, då man helt slipper hålla på med partitioner om du verkligen inte vill/orkar det.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Äh. Jag ska ju lära mig
Jag uppskattar verkligen hjälpen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så....
Ny dator kom idag
Jag gick in på ninite.com, valde lite där och tryckte på att det skulle laddas..... inget händer. Bla bockade jag för Avast. McAffee finns ju förinstallerat på den här datorn. Måste jag ändra någon inställning innan jag kan få det att fungera?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av JJ72:

Så....
Ny dator kom idag
Jag gick in på ninite.com, valde lite där och tryckte på att det skulle laddas..... inget händer. Bla bockade jag för Avast. McAffee finns ju förinstallerat på den här datorn. Måste jag ändra någon inställning innan jag kan få det att fungera?

Du lär ta bort McAfee innan du installerar något annat anti-virus

Väl inne på Ninite.com lär du välja alla program du vill ha, sedan trycka på "Get installer", sedan köra ninite.exe som du laddat hem (om du laddar via Internet Explorer så kommer det komma upp en liten pop-up nere i mitten: Run, Save och Discard tror jag - Välj run, då startar den Ninite automatiskt och tar sedan bort installern när den är klar).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Hmm.... det är ju det som inte händer. Det händer faktiskt ingenting.
Jag laddade ned firefox för sig självt, o det gick bra. Att ladda ned python gick inte :-/
Är det någon brandvägg eller liknande i McAffee som kan störa? Borde jag avinstallera detta helt, o sen försöka med ninite.com igen?
Ledsen om jag ställer dumma frågor här, men jag är helt ny på detta.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av JJ72:

Hmm.... det är ju det som inte händer. Det händer faktiskt ingenting.
Jag laddade ned firefox för sig självt, o det gick bra. Att ladda ned python gick inte :-/
Är det någon brandvägg eller liknande i McAffee som kan störa? Borde jag avinstallera detta helt, o sen försöka med ninite.com igen?
Ledsen om jag ställer dumma frågor här, men jag är helt ny på detta.

Ta bort McAfee helt, i mitt tycke helt värdelöst program.. Har gett det flera chanser när man fått med tex. 1 år gratis vid köp av laptop o.s.v. men alltid gått tillbaka till MSE, Avast eller Kaspersky.

Så testa att ta bort det och återkom efter!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >