Installera om Windows 7- på Acer utan dvd-läsare

Permalänk
Medlem

Installera om Windows 7- på Acer utan dvd-läsare

Hej! Jag behöver installera om windows 7 på min acer dator då windows crashade för ett tag sedan. Garantin hade gått ut och jag ringde acer supporten.
Dem sände mig windows 7 Cd,n MEN min dator har inte dvd-spelare :/ Jag ringde tillbaks om detta men supportern visste inte hur jag ska göra :/

Vad jag förstått kan man då skapa en Iso fil och lägga i ett usb och installera om på det sättet, jag har fått 5 cd,n. 4 cd,n är windovs 7 och heter typ cd 1/4, 2/4 osv plus en cd med språk. Ska jag då skap Iso bilder av alla 5 cd,n och lägga på usb,n?

Jag har bootad usb,n med programmet rufus så den är redo. Och jag har läst nånstans att man ska ladda ner ett "windows 7 usb" verktyp för att lägga Iso på usb'n.

Hoppas någon kunnig kan guida mig

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Förmodligen har du bara fått återställningsskivor, du bör kunna starta återställningspartitionen direkt om du inte tagit bort den. På Acer brukar det vara ALT + F10. Har du en annan dator med optisk läsare så kan du kopiera över skivan till ett USB-minne. Skapa ISO plus kopiera till USB med Rufus bör fungera på den första. De andra är säkert bara att kopiera över. Det är inte nödvändigtvis så praktiskt i detta fall. Sen är det 4 st DVD. Alternativt kör du en extern DVD-spelare.

Pröva först att starta till återställningspartitionen som är inbyggd i datorn.

Permalänk
Medlem

Hej tack för ditt svar Ska jag inte bränna iso filer från dessa 5 cd,n jag har då? och bara lägga in ison du länkar till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förmodligen har du bara fått återställningsskivor, du bör kunna starta återställningspartitionen direkt om du inte tagit bort den. På Acer brukar det vara ALT + F10. Har du en annan dator med optisk läsare så kan du kopiera över skivan till ett USB-minne. Skapa ISO plus kopiera till USB med Rufus bör fungera på den första. De andra är säkert bara att kopiera över. Det är inte nödvändigtvis så praktiskt i detta fall. Sen är det 4 st DVD. Alternativt kör du en extern DVD-spelare.

Pröva först att starta till återställningspartitionen som är inbyggd i datorn.

Datorn är typ helt död, jag kan inte komma åt någon "partitation" alls på acern. Ja men bör jag skapa Iso filer av alla cd,n jag fått, är ju minst 4 cd,n :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikolai:

Hej tack för ditt svar Ska jag inte bränna iso filer från dessa 5 cd,n jag har då? och bara lägga in ison du länkar till?

Precis. Släng dina gamla skivor i plaståtervinningen.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Bra guide! Tack! Hmm undrar bara hur man får tag på Programvarulicens från Microsoft (serienummer/nyckel)? behöver jag ens en nyckel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Precis. Släng dina gamla skivor i plaståtervinningen.

hmm verkar smidigt förstås. Men hur gör jag med licensnyckeln måntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikolai:

Datorn är typ helt död, jag kan inte komma åt någon "partitation" alls på acern. Ja men bör jag skapa Iso filer av alla cd,n jag fått, är ju minst 4 cd,n :/

Så länge bootsektorn ligger kvar så kan du starta återställningspartitionen. Via ALT + F10 innan Windows laddar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nikolai:

Bra guide! Tack! Hmm undrar bara hur man får tag på Programvarulicens från Microsoft (serienummer/nyckel)? behöver jag ens en nyckel?

Om du köpt datorn med Windows färdiginstallerat bör det finnas en klisterlapp på baksidan med nyckeln.

Sen vad menar du med att datorn är "död"?

Försöker Windows starta, men krashar under uppstarten? Då bör du prova det som andra har föreslagit, att trycka ALT+F10 medans datorn startar och göra en systemåterställning, alternativt installera om helt med skivorna du fått. All sparad data kommer dock raderas.

Är skärmen helt död så är det förmodligen något hårdvarufel och då är det inte så mycket att göra än att köpa en ny dator, alternativt lämna in den på reparation. Försöka installera om Windows på en trasig dator är ganska meningslöst.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Om du köpt datorn med Windows färdiginstallerat bör det finnas en klisterlapp på baksidan med nyckeln.

Sen vad menar du med att datorn är "död"?

Försöker Windows starta, men krashar under uppstarten? Då bör du prova det som andra har föreslagit, att trycka ALT+F10 medans datorn startar och göra en systemåterställning, alternativt installera om helt med skivorna du fått. All sparad data kommer dock raderas.

Är skärmen helt död så är det förmodligen något hårdvarufel och då är det inte så mycket att göra än att köpa en ny dator, alternativt lämna in den på reparation. Försöka installera om Windows på en trasig dator är ganska meningslöst.

Hej! Ja det var i somras detta hände och jag orkade inte hålla på med acern så jag la undan den och skivorna. Jag minns inte riktigt vad jag gjorde men minns att jag gick igenom återställningssteg och sånt men det funkade inte då windows har krashat totalt. Jag kunde boota och komma åt datorn med hjälp av ubuntu så det är inget fel på själva moderkortet så att säga. Men om det är så lätt att återställa via bios borde jag ha klarat av det? Ska försöka igen då och se om det går. Annars får jag ladda ner iso. Jag återkommer om det skiter sig :/
Ja jag har klisterlapp under datorn skönt att åtminståne nyckeln är inom räckhåll

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering. Nej datorn kan inte återställas då den fastnar. Jag trycker alt 10. Väljer återställ det står vänta ett ögonblick och ögonblicket blir till timmar. Nåja 1 timme då. Sedan stängde jag av skiten. Så jag får helt enkelt försöka installera om windows.
Acer är det värsta i datorväg jag stött på :/ Den har hat flera olika problem sedan från starten.

Har nu bestämt mig för att skaffa ny dator. Var inne på att skaffa laptop men efter en hel del research kom jag fram till att laptops är skit. Det är ganska känsliga delar och teknik som man komprimerar och sätter samman under lite plast med riktig dålig fläkt som oftast överhettas och sliter på dator. Alla laptops under 10 000 lappen är värsta skiten och kommer slitas ut mycket snabbt. Många företag spyr ut budget modeller som inte testas ordentligt och har många problem redan från starten. Med andra ord riktigt dålig investering.

Jag är en ganska fattig student men har kommit fram till att det i längden kommer löna sig att satsa på desktop dator då dem oftast håller betydligt längre. Om jag köper en budget laptop för ca 6000 kr kommer den med all säkerhet börja krångla så fort garantin gått ut och jag kommer bli tvungen att köpa en ny laptop efter bara 2-3 år OM jag har tur så som laptops är byggda nuförtiden.

Jag kommer ändå inte flytta på datorn. Men jag sitter helst i sängen och jobbar/ser på film så jag ska försöka placera skärmen så att det blir typ en hybrid mellan laptop/desktop.