Permalänk
Medlem

MacBook Pro och RAM-användning

Hej!

Efter flera veckor av gissande och testande vänder jag mig nu till er med mitt första problem om Mac OS

Det gäller min flickväns MackBook Pro 13,3", Mid 2012 och dess ram. För att göra historien kort klagande hon i början på att datorn kändes slö och bitvis frös. Jag gick in i aktivitetskontrollen och märkte att hennes ram låg mellan 3,50 och 3,98. Då datorn innehåller 4GB ram så tänkte jag att "där har vi problemet". Dessutom fick hon den av skolan, så jag tänkte att datorn dels är gammal och att den säkerligen är fullproppad med diverse skräp från första början.

Jag formaterade därför datorn med en fräsch image av Yosemite, som verkade lösa problemet fram till för några dagar sedan, då RAM'et återigen ligger runt 3,98GB. Observera att hon knappt har några program igång när jag kollar detta.

Jag tar till en sista utväg och byter ut hennes HDD mot en Samsung 840 120GB och gör ännu en gång en fräsch formatering med Yosemite. Datorn är nu rapp som tusan, men ram'et ligger såklart och jobbar i taket...

Min fråga är, varför?? äter OS X så extremt mycket ram eller är det något annat som är galet?

Ska även tillägga att jag inte förstår mig på os x aktivitetskontroll då den ser ut som på denna bild:

http://www.larryjordan.biz/wp-content/uploads/2014/05/Activit...

Den gröna grafen ligger ungefär lika som på bilden, men "memory used" visar i hennes fall 3,98GB. Fattar ingenting... Bugg?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag hade precis exakt samma problem med min Macbook Pro 2011 Late, den var fruktansvärt seg oavsett hur många ominstallationer/formateringar man gjorde, det var i slutändan brist på ram och den sjuka mängden ram som användes som problemet satt i.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej!

Efter flera veckor av gissande och testande vänder jag mig nu till er med mitt första problem om Mac OS

Det gäller min flickväns MackBook Pro 13,3", Mid 2012 och dess ram. För att göra historien kort klagande hon i början på att datorn kändes slö och bitvis frös. Jag gick in i aktivitetskontrollen och märkte att hennes ram låg mellan 3,50 och 3,98. Då datorn innehåller 4GB ram så tänkte jag att "där har vi problemet". Dessutom fick hon den av skolan, så jag tänkte att datorn dels är gammal och att den säkerligen är fullproppad med diverse skräp från första början.

Jag formaterade därför datorn med en fräsch image av Yosemite, som verkade lösa problemet fram till för några dagar sedan, då RAM'et återigen ligger runt 3,98GB. Observera att hon knappt har några program igång när jag kollar detta.

Jag tar till en sista utväg och byter ut hennes HDD mot en Samsung 840 120GB och gör ännu en gång en fräsch formatering med Yosemite. Datorn är nu rapp som tusan, men ram'et ligger såklart och jobbar i taket...

Min fråga är, varför?? äter OS X så extremt mycket ram eller är det något annat som är galet?

Ska även tillägga att jag inte förstår mig på os x aktivitetskontroll då den ser ut som på denna bild:

http://www.larryjordan.biz/wp-content/uploads/2014/05/Activit...

Den gröna grafen ligger ungefär lika som på bilden, men "memory used" visar i hennes fall 3,98GB. Fattar ingenting... Bugg?

Du skriver att hon har 4GB men bilden visar 16GB. Är det 4GB eller 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Du skriver att hon har 4GB men bilden visar 16GB. Är det 4GB eller 16GB

Bilden jag länkat är tagen från google. Jag vill bara visa att den gröna grafen som på likt bilden OCH tjejens dator ligger i botten inte stämmer överens med vad datorn säger sig använda, i hennes fall 3,98GB

Datorn jag pratar om innehåller 4GB för att förtydliga.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Kommer ihåg att jag hade precis exakt samma problem med min Macbook Pro 2011 Late, den var fruktansvärt seg oavsett hur många ominstallationer/formateringar man gjorde, det var i slutändan brist på ram och den sjuka mängden ram som användes som problemet satt i.

Så den enda lösningen är mer ram alltså, vilket jag redan från början kanske fattade Tycker ändå det låter absurt att 4GB inte ska räcka för surf och lite program. Annat är det med Windows!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Så den enda lösningen är mer ram alltså, vilket jag redan från början kanske fattade Tycker ändå det låter absurt att 4GB inte ska räcka för surf och lite program. Annat är det med Windows!

OSX "äter" inte direkt mer ram än andra operativ, det är däremot mycket bra på att utnyttja det du har, om du kollar i kolumnerna till höger om grafen ser du säkert att den har en hel del i "file cache", Jag har 32GB i min Mac Pro och den "använder" 28GB just nu.
4GB är dock nästan lite, speciellt om det bara är en 4GB sticka så att inte fler kanaler utnyttjas

Permalänk
Medlem

Det som sker är normalt. Yosemite har en modern minneshantering och minnet ska utnyttjas i så stor utsträckning som möjligt. 4GB RAM är visserligen ganska lite i dagens läge, men att uppgradera minnet i den modellen borde vara möjligt!

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

OSX "äter" inte direkt mer ram än andra operativ, det är däremot mycket bra på att utnyttja det du har, om du kollar i kolumnerna till höger om grafen ser du säkert att den har en hel del i "file cache", Jag har 32GB i min Mac Pro och den "använder" 28GB just nu.
4GB är dock nästan lite, speciellt om det bara är en 4GB sticka så att inte fler kanaler utnyttjas

Skrivet av Nixus:

Det som sker är normalt. Yosemite har en modern minneshantering och minnet ska utnyttjas i så stor utsträckning som möjligt. 4GB RAM är visserligen ganska lite i dagens läge, men att uppgradera minnet i den modellen borde vara möjligt!

Minnet verkar vara konfigurerat med 2x2GB

Okej, jag köper att minneshanteringen inte är lik windows-datorer, om än t.om modernare som ni nu säger. Men vart ligger minimigränsen för att kunna använda en mac utan att den fryser på grund av maximal ram-användning?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Bilden jag länkat är tagen från google. Jag vill bara visa att den gröna grafen som på likt bilden OCH tjejens dator ligger i botten inte stämmer överens med vad datorn säger sig använda, i hennes fall 3,98GB

Datorn jag pratar om innehåller 4GB för att förtydliga.

Lägg upp en bild hur det ser ut i hennes dator

Ingen mening att lägga upp hur nån annans minneanvändnings ser ut

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Minnet verkar vara konfigurerat med 2x2GB

Okej, jag köper att minneshanteringen inte är lik windows-datorer, om än t.om modernare som ni nu säger. Men vart ligger minimigränsen för att kunna använda en mac utan att den fryser på grund av maximal ram-användning?

Omöjligt fråga att besvara - det beror helt på belastning. Men till vanligt surfande skulle jag säga att 4 GB absolut räcker.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Stänger ni av datorn emellanåt så att minnet rensas? Om man bara stänger locket (dvs skärmen) så rensas inte RAM och det byggs bara på. Annars är ett tips att då och då avsluta processen "Safari-webbinnehåll", den brukar äta mycket minne. Men det viktigaste är att stänga av datorn ibland, om jag inte gör det alls så äter den upp mina 16GB inom 3 dygn, men stänger jag av datorn på natten så hinner den inte komma upp i mer än 6GB på en dag vid surfning odyl. dvs inga tunga program.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Stänger ni av datorn emellanåt så att minnet rensas? Om man bara stänger locket (dvs skärmen) så rensas inte RAM och det byggs bara på. Annars är ett tips att då och då avsluta processen "Safari-webbinnehåll", den brukar äta mycket minne. Men det viktigaste är att stänga av datorn ibland, om jag inte gör det alls så äter den upp mina 16GB inom 3 dygn, men stänger jag av datorn på natten så hinner den inte komma upp i mer än 6GB på en dag vid surfning odyl. dvs inga tunga program.

Varför köpte du 16 GB RAM om du inte vill att det ska användas?

Minnesanvändningen kommer inte byggas på tills det sprängs - det handlar i så fall om ett dåligt skrivet program som inte kan sköta sig. Inte ett fel i OS X.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Varför köpte du 16 GB RAM om du inte vill att det ska användas?

Minnesanvändningen kommer inte byggas på tills det sprängs - det handlar i så fall om ett dåligt skrivet program som inte kan sköta sig. Inte ett fel i OS X.

För att jag behöver det när jag ska köra krävande program.

Ja, isf är Safari dåligt skrivet.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Lägg upp en bild hur det ser ut i hennes dator

Ingen mening att lägga upp hur nån annans minneanvändnings ser ut

Alltså, jag är inte dum Syftet med att länka en bild från google var ju knappast för att visa hur det ser ut i hennes dator. Syftet var att visa att den gröna grafen inte stämmer i proportioner med ram-användningen.

Om 4GB av 4GB används så bör grafen enligt mig ligga i taket.
Men i detta fall så ligger grafen nästintill botten när 3,98GB av 4GB används.

Det är DET jag inte förstår.

Men visst, jag laddar upp ett foto från HENNES dator. Observera att ramet just denna stund faktiskt låg relativt lågt, men då skall kommas ihåg att inga program kördes.

Kan säkert skicka en bild senare om ni inte ser detta som trovärdigt. Tills vidare får ni helt enkelt lite på det jag säger!

EDIT: Om ni behöver göra bilden större: http://oi58.tinypic.com/2dklbav.jpg

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

http://support.apple.com/sv-se/HT201464 <- Där står det hur du ska tolka.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

För att jag behöver det när jag ska köra krävande program.

Ja, isf är Safari dåligt skrivet.

Då är mitt råd att starta om Safari och eventuellt skriva buggrapport till Apple.
Ditt råd om att det är viktigt att starta om datorn måste komma från en svunnen (Windows-)tid

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Alltså, jag är inte dum Syftet med att länka en bild från google var ju knappast för att visa hur det ser ut i hennes dator. Syftet var att visa att den gröna grafen inte stämmer i proportioner med ram-användningen.

Om 4GB av 4GB används så bör grafen enligt mig ligga i taket.
Men i detta fall så ligger grafen nästintill botten när 3,98GB av 4GB används.

Det är DET jag inte förstår.

Men visst, jag laddar upp ett foto från HENNES dator. Observera att ramet just denna stund faktiskt låg relativt lågt, men då skall kommas ihåg att inga program kördes.

Kan säkert skicka en bild senare om ni inte ser detta som trovärdigt. Tills vidare får ni helt enkelt lite på det jag säger!

http://i58.tinypic.com/2dklbav.jpg

EDIT: Om ni behöver göra bilden större: http://oi58.tinypic.com/2dklbav.jpg

Jahaa okej Är det så man ska tolka grafen!

Det jag dock fortfarande inte förstår är hur minnet ibland ligger på 3,98GB användning. Allt blir segt som sirap, men grafen är fortfarande grön? Borde inte grafen vara gul eller röd då? För om man ska tolka grafen rätt så innebär det ju att det fortfarande finns ram kvar att använda trots 3,98GB?

Vilket ger mig ett sort frågetecken då datorn blir långsam vid 3,98GB

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att det sker en komprimering av minnet när den stöter på en viss gräns. Det kan ju isåfall märkas i processoranvändningen vilket leder till att datorn blir långsam. Tycker att du gjort helt rätt annars, installerat om från början med Yosemite och bytt till en SSD, nästa steg är dubbla RAM-minnet och gör du det så borde du inte stöta på den gränsen lika tidigt

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Då är mitt råd att starta om Safari och eventuellt skriva buggrapport till Apple.
Ditt råd om att det är viktigt att starta om datorn måste komma från en svunnen (Windows-)tid

På vilket sätt skulle det hjälpa? Det får ju precis samma resultat som att stoppa processen "safari-webinnehåll".

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

På vilket sätt skulle det hjälpa? Det får ju precis samma resultat som att stoppa processen "safari-webinnehåll".

Är det inte enklare att bara köra tangentbordskommandot; [CMD] + [Q] och sen starta igen?

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

Du skall inte oroa dig för mycket av att minnet är slut i OSX men 4GB är lite för lite. En SSD disk hjälper så klart men OSX släpper inte minnet som Windows gör utan om den inte har någon anledning till att tömma minnet så behåller den gärna gamla saker i minnet för "tänk om du vill ha det igen?"
Då är det redan inläst i minnet och det upplevs som snabbare.
Detta sagt så tycker jag att 8GB är bra att ha men än mer är trevligt.

Om du vill rensa minnet och även tvinga OSX till att lämna tillbaka minne lite bättre så kan jag rekommendera ett program som jag tror fortfarande är gratis och heter Memory Clean. Den visar också snabbt hur minnet är använt och det finns en stor knapp med "Clean Memory" på sig som frigör allt oanvänt minne.
Men återigen, det är inte så viktigt då OSX kommer själv att ta åt sig när det behövs.

Permalänk

Jag hade exakt samma dator som dig med standardkonfiguration (2x2 GB) och upplevde aldrig några problem (eller så var jag inte så kräsen). Jag skulle dock precis som Celebmir säger uppgradera till mer minne om du vill ha en bättre upplevelse.

Jag har inte datorn tillgänglig men tänk på att många linuxkommandon fungerar även i OS X. Du kan därför testa ps -e vilken kommer visa alla processer och döda oönskade processer med kill pid. Detta är dock bara ett tips och kanske inte ens användbart i detta sammanhang. Men kom ihåg att du har terminalen på din sida.

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

Stationär: Intel Core 2 Quad Q6700 2.66GHz 8MB L2 cache | LG Flatron 19" L1919S (1280x1024) | Nvidia Quadro FX 1700 512MB | 4GB DDR2 minne (667mhz) och 146GB 15000rpm hårddisk | Windows 7 | "Klarar nästan alla spel jag spelar (främst titlar från 2007 och tidigare), samt alla dagens vanliga applikationer (bild/ljud-redigering, Office, programmering)."

Bärbar: AMD Quad-Core A10-5745M APU 2.1 GHz 4 MB L2 cache (upp till 2.9 GHz turbo) | WLED HD skärm (1366x768) | AMD Radeon R7 M260-grafik | 8 GB DDR3 minne (1600mhz) och 500 GB 5400rpm SATA hårddisk || Windows 8.1 | "Duger gott att spela på men är ingen höjdare på program som kräver snabb CPU."

Mobil: iPhone 5s 16GB | "En bra mobil som gör det den ska."

Permalänk

Tydligen har några som installerat Yosemite drabbats av ökad resurs belastning vilket kan ge sega system. Jag minns att jag inte hade några problem men använde iof nästan aldrig Yosemite (uppgraderade kort innan jag valde att sälja datorn för att köpa ny). Fick reda på problemet genom att läsa ett svar från Don_W i detta inlägg http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/1354346-overcl... (se det 6e svaret).

Kanske kan vara värt att googla lite mer om problem med Yosemite? https://www.google.se/search?q=increased+resourse+usage+after...

Visa signatur

Stationär: Intel Core 2 Quad Q6700 2.66GHz 8MB L2 cache | LG Flatron 19" L1919S (1280x1024) | Nvidia Quadro FX 1700 512MB | 4GB DDR2 minne (667mhz) och 146GB 15000rpm hårddisk | Windows 7 | "Klarar nästan alla spel jag spelar (främst titlar från 2007 och tidigare), samt alla dagens vanliga applikationer (bild/ljud-redigering, Office, programmering)."

Bärbar: AMD Quad-Core A10-5745M APU 2.1 GHz 4 MB L2 cache (upp till 2.9 GHz turbo) | WLED HD skärm (1366x768) | AMD Radeon R7 M260-grafik | 8 GB DDR3 minne (1600mhz) och 500 GB 5400rpm SATA hårddisk || Windows 8.1 | "Duger gott att spela på men är ingen höjdare på program som kräver snabb CPU."

Mobil: iPhone 5s 16GB | "En bra mobil som gör det den ska."

Permalänk
Medlem

Hallå på er igen!

Stort tack för allt engagemang, länkar och tips! Även om jag inte svarar på allt så är jag alltid noga att läsa vad alla har att säga

Datorn är nu utrustad ytterligare 8GB, d.v.s. 8 + 2GB=10. För att göra historien kort så tog vi ur en 8GB-sticka ur en annan dator, därav den konstiga setupen med 8+2. Gratis är gott!

Ram-användningen ligger numera runt 5GB av 10GB vid normalt användande, vilket absolut får ses som klart godkänt! Och med SSD installerat så både bootar datorn och arbetar hur fort som helst. Har genom tjejens dator fått erfarenheten av att Mac-datorer bootar oootroligt långsamt

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hallå på er igen!

Stort tack för allt engagemang, länkar och tips! Även om jag inte svarar på allt så är jag alltid noga att läsa vad alla har att säga

Datorn är nu utrustad ytterligare 8GB, d.v.s. 8 + 2GB=10. För att göra historien kort så tog vi ur en 8GB-sticka ur en annan dator, därav den konstiga setupen med 8+2. Gratis är gott!

Ram-användningen ligger numera runt 5GB av 10GB vid normalt användande, vilket absolut får ses som klart godkänt! Och med SSD installerat så både bootar datorn och arbetar hur fort som helst. Har genom tjejens dator fått erfarenheten av att Mac-datorer bootar oootroligt långsamt

Jag hade en early 2011 med 4GB och sen jag slängde in Yosemite från Mavericks tyckte jag också den käka. När jag i julas bytte upp till 8GB drog den direkt upp till 6GB utan användning. Jag skulle nästan lagt i mer i efterhand. Iaf. gick den lättare då, men kändes fortfarande lite seg och jag tror det nog hade å göra med GPUn som kanske är slö för nya OS X som är optimerade mer mot Retina skärmar å dyl.

Anyways, 4GB på en MBP 2011/2012 med Yosemite är i underkant enl. vad jag tycker.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)