Hur stor är skillnaden? SSD disk vs SSH?

Permalänk

Hur stor är skillnaden? SSD disk vs SSH?

Tjena!

Undrar bara en grej, hur stor skillnad är de egentligen på en SSD disk Samsung 850 EVO 250gb och på min nuvarande hårddisk? Måste man ha minst 500gb för att de ska göra skillnad? Ringde Inet och fråga över telefon (de va en tjej ja snacka med) hon sa att de inte skulle bli någon som helst skillnad med en 250gb SSD disk. Så ja tänkte fråga er experter också innan ja bestämmer mig

Nuvarande hårddisk:

Hårddisktyp Hybrid (SSD+Mekanisk)
Storlek 1 TB, + 8 GB SSD-cache
Rotationshastighet 5400 rpm
Anslutning SATA 3 - 6,0 Gbit/s
Antal SATA (2,5") 1 st, används

Det är alltså denna datorn jag har: http://www.inet.se/produkt/1972451/lenovo-y50-70-i7-8gb-1tb-s...

Permalänk
Skrivet av Lechuza55:

Undrar bara en grej, hur stor skillnad är de egentligen på en SSD disk Samsung 850 EVO 250gb och på min nuvarande hårddisk?

Upplevd skillnad? Rätt så liten. Jag hade nog inte tyckt att det var värt pengarna.

Citat:

Måste man ha minst 500gb för att de ska göra skillnad?

Njae. Frågan du behöver ställa dig är väl om du någonsing gör saker som skulle dra nytta av att ha mer än 8 GB data i cache: Spela väldigt många olika spel, klipper långfilm eller liknande.

Citat:

Ringde Inet och fråga över telefon (de va en tjej ja snacka med) hon sa att de inte skulle bli någon som helst skillnad med en 250gb SSD disk.

Det var lite snålt tilltaget. Kanske inte så stor prestandaskillnad att det ger en stor och ihållande glädje, men det går ju lite raskare att läsa sällan använt data. Dessutom finns det fördelar avseende ljud och värme.

Om jag hade haft ett företag och någon hade ringt och undrat om ett potentiellt inköp från företaget var en bra idé så hade jag nästan ovillkorligen svarat JAJJEMENSAN!, så hon måste vara väldigt tveksam till prestandaförbättringen eller gravt illojal mot arbetsgivar'n...

Permalänk
Medlem

Kolla klippet och uppskatta ifall du behöver byta eller inte.

SSD= Rätt så begränsat med utrymme. Ju större disk, ju dyrare blir det. Hastigheten är den vinnande faktorn.

SSHD= Mycket utrymme jämfört med en SSD. Lite längre laddningstider. Kort sagt: Snäppet långsammare än en SSD

Vanlig disk= Ja, ju fortare det snurrar, desto roligare blir det. Billigaste lagringen

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Helt suveräna svar. Och grym länk som visade lite skillnader. Nej de e för mycke pengar för så liten skillnad och ja använder inga särskilda program som måste gå super fort. Tack så myclke!