Hjälp mig få igång Gammal pentium 2 dator

Permalänk

Hjälp mig få igång Gammal pentium 2 dator

Hej det är så att jag kommit över 2 stycken Pentium 2 datorer med slot in processorer.
Ena är på 333 mhz och den andra på 450.
Ena är en dell xps d333 och den andra är ett no name chassi men bättre komponenter så som scsi på moderkortet osv.

Grafikkortet på xps datorn är rivia 128 medan det i den andra datorn bara är något integrerat videokort.
Jag har prövat använda mig av grafikkorten rivia 128 AGP ( har 2 olika ex) har prövat med ati rage pro PCI, har prövat med geforce 4200 ti AGP i båda datorerna.
Datorerna går igång och hårddisken snurrar som den ska utan några beepljud, allt låter precis som det ska förutom att jag inte får någon bild på varken min TV eller en datormonitor 4:3 genom VGA portarna. samma gäller för båda datorer.

Hjälp mig

mvh

Permalänk
Medlem

testat att koppla skärmen till det integrerade kortet? Kan behöva ändra i bios så att agp är primary. Tyvärr det enda jag kan komma på :/

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

testat att koppla skärmen till det integrerade kortet? Kan behöva ändra i bios så att agp är primary. Tyvärr det enda jag kan komma på :/

Jag har prövat med det integrerade kortet också men får ingen bild alls så kan inte ändra bios eller något. Men datorerna låter som att de bootar som de ska och gå in i OS bara det att jag inte kan se något.

Permalänk
Medlem

Testa att byta ram-minne och köra en i taget osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Hej det är så att jag kommit över 2 stycken Pentium 2 datorer med slot in processorer.
Ena är på 333 mhz och den andra på 450.
Ena är en dell xps d333 och den andra är ett no name chassi men bättre komponenter så som scsi på moderkortet osv.

Grafikkortet på xps datorn är rivia 128 medan det i den andra datorn bara är något integrerat videokort.
Jag har prövat använda mig av grafikkorten rivia 128 AGP ( har 2 olika ex) har prövat med ati rage pro PCI, har prövat med geforce 4200 ti AGP i båda datorerna.
Datorerna går igång och hårddisken snurrar som den ska utan några beepljud, allt låter precis som det ska förutom att jag inte får någon bild på varken min TV eller en datormonitor 4:3 genom VGA portarna. samma gäller för båda datorer.

Hjälp mig

mvh

Speca vad du har i du har exakt - och hur du byggt ihop datorerna eller datorn om det endast blev en efter att ha skrammlat delar. Tack

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk

Kolla hur kondensatorer i nätagg och på moderkorten ser ut. Datorerna är från den eran då kondensatorer for hej vilt.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Kolla hur kondensatorer i nätagg och på moderkorten ser ut. Datorerna är från den eran då kondensatorer for hej vilt.

Har en tredje dator också och den går inte alls igång då man slår på strömen så den är det nog nätagget men för de 2 jag skrivit om går allt igång som det ska bara det att jag inte får någon bild. Prövade köra utan ram och då Pep datorn så körde in ram och allting går igång utan problem. Kondensatorerna på moderten ser fina ut allihopa.

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

Speca vad du har i du har exakt - och hur du byggt ihop datorerna eller datorn om det endast blev en efter att ha skrammlat delar. Tack

WEll som sagt den ena datorn är en dell xps d333 så det är precis de komponenterna den har i sig.
Den andra är en noname med dubbla nätverkskort samt SCSI ansluten hdd på moderkortet och en p2 på 450 mhz

Den tredje som inte alls går igång är en acer altos 330 med liknande spec som xps datorn

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Testa att byta ram-minne och köra en i taget osv...

kör bara ett ram minne i taget och datorerna verkar gå igång och boota som de ska förutom att ingen bild visas :S

Permalänk
Medlem

Ryck ur allt som inte behövs för att enbart få bild (inklusive hårddisk, cdrom, ljudkort osv) och se om det funkar? Byt ramminnen mellan datorerna och prova med ett i taget. Behöver du reservdelar till dessa retroburkar så skicka ett pm.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

Försöker luska ut Vad som kan vara felet så om någon kan tipsa mig om lite enkel uteslutningsförmåga inom felsökning så vore det bra.

Hur vet man om ens nätaggregat är dött. Händer ingenting alls om man kopplar in strömmer och slår på datorn?

Hur vet man om ens moderkort är dött. kan datorn fortfarande pipa att den saknar ram minnen om moderkortet är dött?

Hur vet man att ram minnena inte är döda?

Hur vet man att cpu är okej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Försöker luska ut Vad som kan vara felet så om någon kan tipsa mig om lite enkel uteslutningsförmåga inom felsökning så vore det bra.

Hur vet man om ens nätaggregat är dött. Händer ingenting alls om man kopplar in strömmer och slår på datorn?

Hur vet man om ens moderkort är dött. kan datorn fortfarande pipa att den saknar ram minnen om moderkortet är dött?

Hur vet man att ram minnena inte är döda?

Hur vet man att cpu är okej?

Kortfattat:
Om MB, nätagg och CPU är ok kan det klagas på RAM med pip.
CPU, MB eller nätagg säger inget själva, så man får köra uteslutningsmetoden med t ex andra komponenter att koppla in. Vilket i sig är en risk.
Dock, startar man MB med nätagg kopplat utan CPU, borde den tjuta. Dock säger det inget ifall nätagg, MB eller CPU är kass.
Inget av ovanstående är garanti för att den ena eller andra komponenten är hel eller sönder.
I ditt fall skulle jag korstesta så mycket som möjligt mellan datorerna, förutsatt att alla delar passa och fungerar med varandra.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

Kortfattat:
Om MB, nätagg och CPU är ok kan det klagas på RAM med pip.
CPU, MB eller nätagg säger inget själva, så man får köra uteslutningsmetoden med t ex andra komponenter att koppla in. Vilket i sig är en risk.
Dock, startar man MB med nätagg kopplat utan CPU, borde den tjuta. Dock säger det inget ifall nätagg, MB eller CPU är kass.
Inget av ovanstående är garanti för att den ena eller andra komponenten är hel eller sönder.
I ditt fall skulle jag korstesta så mycket som möjligt mellan datorerna, förutsatt att alla delar passa och fungerar med varandra.

På båda datorer så piper datorn då jag inte har ram minne i men då jag stoppar in det i så piper inte datorerna. Hårddisken snurrar igång och nätagget snurrar igång men det låter nästan som att hårddisken bara går igång men inte laddar in själva operativ systemet. men detta spelar nog ingen roll alls för jag får inte alls upp någon bild på bildskärm trotts att jag prövat 2 olika skärmar och 5 olika grafikkort?

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

På båda datorer så piper datorn då jag inte har ram minne i men då jag stoppar in det i så piper inte datorerna. Hårddisken snurrar igång och nätagget snurrar igång men det låter nästan som att hårddisken bara går igång men inte laddar in själva operativ systemet. men detta spelar nog ingen roll alls för jag får inte alls upp någon bild på bildskärm trotts att jag prövat 2 olika skärmar och 5 olika grafikkort?

mvh

Testat utan HDD, FDD, Optisk och allt annat som inte behövs för att starta upp? Startat utan chassi och frontpanel?
Du kanske bara har otur att de inte går igång :S Vissa kör tills domedagen andra ger upp tidigare.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

Testat utan HDD, FDD, Optisk och allt annat som inte behövs för att starta upp? Startat utan chassi och frontpanel?
Du kanske bara har otur att de inte går igång :S Vissa kör tills domedagen andra ger upp tidigare.

Om ram minnen inte fungerar får man ett pip då eller vet man helt enkelt inte om man har ett dött ram minne. Mina båda som jag prövar med kanske är döda utan att jagvet om det?

Permalänk

Jag lyckades få igång den ena datorn visade sig att det trotts allt var ram minnena som båda två var defekta.
Men nu fick jag ett annat problem. Jag lyckades ta mig in på windows men hade tyvärr ingen mus eller tangentbord just då så jag stängde av datorn på knappen och då jag försöker starta den nu snurrar bara fläktarna till ½ sekund sen slutar allting?
kan det vara nätagget som dött precis då? Riktigt dålig timing!?

Permalänk

Fick igång datorn var bara tvungen att trycka på power knappen ca 10-15 gånger på raken innan den drog igång och nu funkar den på första försöket