Problem med bild på super nintendo.

Permalänk

Problem med bild på super nintendo.

Tjena!

Har grävt fram en snes. Men bilden jävlas för mig. Skulle vara roligt att få uppleva lite nostalgi. Jag har rengjort spelen lite snabbt samt prövat ansluta konsolen med rf samt rca kontakter.

Texten i spelen blir grötiga. När man går fram och tillbaka så blir det "artefakter". Vad tror ni?

Permalänk

Så där kan mitt också se ut. och ännu värre, då ljudet kan bli helt stört på mitt snes.. Detta beror på att det förmodligen är slitet me åldern

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

Rengör connectorn i konsolen också, om det samlas skit nånstans är det där. Ett bra sätt att göra det är att vika en tygbit runt ett kontokort, fukta tyget i T-sprit eller ännu bättre någon elektronikrengöringsprodukt eller isopropanol, trycka ner det i connectorn, och dra upp och ner. Svårt att beskriva i text, men hoppas du förstår. Idén är i alla fall att göra rent kontaktblecken i connectorn.

Passa dig för att trycka ner något alltför tjockt där, du vill inte deformera kontaktblecken så de inte får bra kontakt med kassetterna efteråt.

Det blir enklare att göra riktigt om du tar bort skalet, men det går bra att göra med skalet på också. Tar du av skalet har du fördelen att du kan kolla resultatet enklare.

Gnägga till om det inte gav önskat resultat, så kan vi gå vidare därifrån.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

För att sänka dina förhoppningar lite så kommer en rengörning med högsta sannolikhet inte att lösa problemet. Felet i sig är i stället att en eller flera av ppu:erna i konsolen har gått sönder. Ett extremt vanligt fel på SNES-konsoler på senare år. Deras dagar är räknade, helt enkelt. Jag skulle tippa på att om tio år så finns det inte en enda kvar.

Jag har tyvärr stor erfarenhet på området och känner igen dina bilder alltför väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

För att sänka dina förhoppningar lite så kommer en rengörning med högsta sannolikhet inte att lösa problemet. Felet i sig är i stället att en eller flera av ppu:erna i konsolen har gått sönder. Ett extremt vanligt fel på SNES-konsoler på senare år. Deras dagar är räknade, helt enkelt. Jag skulle tippa på att om tio år så finns det inte en enda kvar.

Jag har tyvärr stor erfarenhet på området och känner igen dina bilder alltför väl.

det finns ju alltid nytillverkade reservdelar så säg inte sådana ledsna ord att inte snes finns kvar om 10 år, man börjar ju gråta av tanken hehe.

Permalänk

Nytillverkada PPU:er? Omöjligt. Och även i fall det fanns, så skulle det inte vara någon barnlek att byta ut dem. Speciellt med tanke på att SNES har ett väldigt ömtåligt moderkort som även dem håller på att vittra bort med tidens tand.

Permalänk
Medlem

sant men allt går säkerligen, men jag är mest förundrad över hur mitt snes har hållt.
använt det väldigt mycket sedan första releasedagen i sveige på 90talet och har fortfarande framme det och använder. terminator edition kanske?

Permalänk
Medlem

Jag har två och de funkar fortfarande felfritt. Dock ska jag väl recappa dom då kondensatorer brukar vara den komponent som felar först, eller i värsta fall förstör delar av moderkortet.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk

Hej igen. Ursäkta min inaktivitet. Tacksam för erat engagemang.

Skrivet av kaput:

Rengör connectorn i konsolen också, om det samlas skit nånstans är det där. Ett bra sätt att göra det är att vika en tygbit runt ett kontokort, fukta tyget i T-sprit eller ännu bättre någon elektronikrengöringsprodukt eller isopropanol, trycka ner det i connectorn, och dra upp och ner. Svårt att beskriva i text, men hoppas du förstår. Idén är i alla fall att göra rent kontaktblecken i connectorn.

Passa dig för att trycka ner något alltför tjockt där, du vill inte deformera kontaktblecken så de inte får bra kontakt med kassetterna efteråt.

Det blir enklare att göra riktigt om du tar bort skalet, men det går bra att göra med skalet på också. Tar du av skalet har du fördelen att du kan kolla resultatet enklare.

Gnägga till om det inte gav önskat resultat, så kan vi gå vidare därifrån.

Jag prövade med din metod men med uteblivet resultat.

Är det så illa som "Obligatorisk" förklarar tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av paltskallen:

Hej igen. Ursäkta min inaktivitet. Tacksam för erat engagemang.

Jag prövade med din metod men med uteblivet resultat.

Är det så illa som "Obligatorisk" förklarar tror ni?

Det kan mycket väl vara så, men det är fortfarande ingen omöjlighet att det handlar om någon dålig konding eller i bästa fall något dåligt kontaktbleck.

Det må låta extremt, men du kan försöka med att polera kontaktblecken med kromglans, och dra ut dem mot mitten mha lämpligt verktyg för att få bättre tryck mot kontaktytorna i kassetten. De deformeras plastiskt med tiden, vad du är ute efter är att återställa det till originalskick. Kör själv på en 0.5mm stiftpenna jag satt en knappnål jag avhärdat och böjt udden i en krok på istället för blyertsstift till det ändamålet. Det går säkerligen att göra på en massa andra sätt också. Det säger sig också självt att det är är direkt nödvändigt att få bort alla rester av kromglans från poleringen innan du trycker i några kassetter. Du vill inte ha kromglans i fungerande sådana.

Är det någon konding som gett sig är det svårt att pinpointa vilken om du inte har en ESR-mätare, vilket jag utgår från att du inte har. I sådana fall är det som gäller att byta alla elektrolytkondingar i konsolen. Det kräver en hel del lödvana att göra det utan att riskera att avlödning och lödning blir ytterligare en felkälla, det blir ett ganska stort antal lösningar att sjabbla med. Sr du själv nybörjare på området rekommenderar jag att du ber någon polare som är skarp på det att göra det åt dig.

Du har inget att förlora på att testa i alla fall. Har Obligatorisk rätt, och det verkligen är PPU:n som är kass, så är tyvärr inte mycket att göra åt saken. Det bästa du kan göra med den då är att att ta reservdelar från den till andra konsoler som är sönder på andra vis.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Läste på nätet att det kan bero på en dålig spänningsreglerare. Dvs din konsol får inte 5V utan snarare 3V.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Läste på nätet att det kan bero på en dålig spänningsreglerare. Dvs din konsol får inte 5V utan snarare 3V.

Är det spänningsregulatorn som är kass är det en baggis att fixa. Se bara till att få den i rätt format, 7805 finns i en uppsjö olika kapslingar och storlekar. Halvledare brukar dock inte åldras på det sättet, så om det är frågan om en konsol som börjat spöka efter 10 år i en garderob är det nog något annat som jävlas.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Jag har också hört talas om det där med spänningsregleraren, och även testat att byta den på ett flertal SNES med samma symtom som OP. Funkade det? Naturligtvis inte, tyvärr.

Permalänk

SNES är en sådan basenhet som jag faktiskt inte ens försöker fixa om den inte fungerar efter en grundlig rengöring med isopropanol. Riskerar att kosta mer en det smakar om man inte har järnkoll, enheten kostar ju inte så mycket heller om man köper på rätt ställe,

Permalänk
Medlem

Bytte kondensatorer i en Super Nintendo och en Super Famicom i helgen. Super Nintendon har jag haft sen barn och det var tur jag gjorde dettta, hade börjat läcka rätt mycket från ett par kondensatorer så antagligen hade nånting slutat fungera om några år. Dock var Super Famicomen i bra visuellt skick.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots