Reparera ett äldre moderkort...

Permalänk
Hedersmedlem

Reparera ett äldre moderkort...

Hej, jo det är så att jag fick lust att bygga ihop en celeron 300MHz dator igen, tyvärr funkar inte mitt enda socket 370 ATX moderkort. Det är ett AOPEN AX3L:

Klockar bra gör.. eller gjorde det iaf.
Kan starta datorn osv. men får ingen bild, inga pip eller nått heller. Testat alla självklara grejer: resetat CMOS bytt ram minnen osv.
Så jag vände på kortet och upptäckte dethär:

Är med stor sannolikhet det som krabbar... vad tror ni, går det fixa? Kanske försöka löda ihop det? Vill gärna få igång det

Permalänk
Medlem

tejp, rakblad och silverpenna från kjell & co fixar sånt.

tejpa, skär ut och fyll i.
Alternativt löda.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

men hur uppstod det där då ? klockat för mkt , så det inte händer igen när du fixxat det ?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
tejp, rakblad och silverpenna från kjell & co fixar sånt.

tejpa, skär ut och fyll i.
Alternativt löda.

Okey, ska testa! återkommer med resultatet senare! nu har jag läxa o göra :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
men hur uppstod det där då ? klockat för mkt , så det inte händer igen när du fixxat det ?

Är osäker på hur det har uppstått, "ledningen" eller vad man ska kalla det kommer från ATX strömkontakten så det är möjligt att nått dåligt nätagg har orsakat det. Får kanske skippa klockningen i fortsättningen hur som helst^^

Permalänk
Medlem

okejokej kanske vart kortslutning hemma så nätagget fick nå spratt och skicka ut lite stark ström till moderkortet : P ?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
okejokej kanske vart kortslutning hemma så nätagget fick nå spratt och skicka ut lite stark ström till moderkortet : P ?

Förmodligen något sånt ja Ska försöka löda det nu iaf.
EDIT:

Tillfällig uppsättning av grejerna:

Moment of truth:

Success!

Det fungerade! Fick även den härliga "no keyboard present press F1 to continue" Kan dock erkänna att det hann börja lukta bränt innan jag märkte att CPU kylaren var borttagen klarade sig dock som tur va
Tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem

Det där är ingen 300A. Den fanns bara som slot 1.
Dock är det en ppga 370 celeron.
Sitter en sådan i min Xunbntu burk.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

haha nice lödning hur kunde du glömma cpu kylningen haahah

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
haha nice lödning hur kunde du glömma cpu kylningen haahah

Kan icke hålla med, alldeles för mycket lod och vätningen är inget vidare. (sorry swe|ogge ta det inte personligt).

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Kan icke hålla med, alldeles för mycket lod och vätningen är inget vidare. (sorry swe|ogge ta det inte personligt).

DEt fungerar jhu . jag är ingen lödnings expert jag , men det ser bra ut enligt mig

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Det där är ingen 300A. Den fanns bara som slot 1.
Dock är det en ppga 370 celeron.
Sitter en sådan i min Xunbntu burk.

ok, är en 300MHz celeron iaf, klockad till 450MHz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
haha nice lödning hur kunde du glömma cpu kylningen haahah

Tänkte inte på att den var borttagen XD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Kan icke hålla med, alldeles för mycket lod och vätningen är inget vidare. (sorry swe|ogge ta det inte personligt).

Rolig du är Linus Har ju sagt åt dig att inte spamma i mina trådar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE

Rolig du är Linus Har ju sagt åt dig att inte spamma i mina trådar!

vem är du?

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
vem är du?

Sluta spamma sa jag linus...

Permalänk
Medlem

jag hade nog skrapat bort det helt och lödat en kabel istället..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Hedersmedlem

En kabelstump hade som sagt var varit lite enklare.

Jag lyckades få halva pci-bussen att krulla upp sig på ett liknande sätt på ett gammalt (men bra ) socket7 kort när jag stoppade i ett trasigt grafikkort. Fzap sa det och det luktade bränd dator... sen var det moderkortet dött som ett grytnderlägg.

SWE|OggE och Povel:

Ska ni bråka så kan ni göra det via PM eller i sandlådan, vart som helst utom öppet i forumet. OK?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
En kabelstump hade som sagt var varit lite enklare.

Enklare hur? Lättare och löda eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Jag lyckades få halva pci-bussen att krulla upp sig på ett liknande sätt på ett gammalt (men bra ) socket7 kort när jag stoppade i ett trasigt grafikkort. Fzap sa det och det luktade bränd dator... sen var det moderkortet dött som ett grytnderlägg.

Ajdå :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
SWE|OggE och Povel:

Ska ni bråka så kan ni göra det via PM eller i sandlådan, vart som helst utom öppet i forumet. OK?

Jo visst kan vi göra det^^ känner povel a.k.a. linus väl. Han bara "skojar" med mig med sin lama humor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Enklare hur? Lättare och löda eller?

Ja, enklare.
En liten stump så här alltså:

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Ja, enklare.
En liten stump så här alltså:
http://pici.se/thumbs/t_dLdkSMuyK.gif

Ahh, okey då förstår jag! Tack för tipset, blir till o göra så nästa gång

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Ahh, okey då förstår jag! Tack för tipset, blir till o göra så nästa gång

Det är bara att följa banan. Man ser ju vart den går. Det är lite stabilare än att laga ledningsbanor kan tänkas. Ska säga att jag är verkligen ASDÅLIG på att löda. Det brukar få bli som det blir och det funkar oftast även om det ser förjävligt ut.

Permalänk
Medlem

Kopparbanan är ju (har varit i det här fallet) lackad så det brukar vara lättar att få lodet att flyta ut och fästa på lödpunkterna än direkt på banan

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk

Sånna har man ju slängt några stycken..

skoj att du fickigång det

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Haha! Kul och lite annorlunda datorprojekt. Kul med elektronik, helt klart. Bra att du fick igång det.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
Haha! Kul och lite annorlunda datorprojekt. Kul med elektronik, helt klart. Bra att du fick igång det.

Ja, det var kul att det fortfarande fungerade! Moderkort tenderar att endast gå sönder en gång. Kommer nog fler projekt i denna stilen från mig i sommar