Problem med finfint damm på fläktar

Permalänk
Avstängd

Problem med finfint damm på fläktar

Drog om lite kablar och såg att grafikkortsfläktarna är täcka av finfinfint damm. Sitter på insidan av fläktarna / chassifläktarna och det sitter verkligen. Går ej bort med tryckluft utan man får ta en bit papper och försöka dra bort det.
Damm i all ära men detta är tryckpressat mikrodamm..
Svårt att filtrera bort misstänker jag.
Hur löser ni detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir datorn överhettad eller? Annars är det väl inte så mycket att bry sig om.

Permalänk
Hedersmedlem

Tar alltid bort sådant damm med wettex-duk och svag lösning med allrengöring (en "dutt"/skvätt i 2-3 liter vatten ).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag blåste igenom CPU kylaren och dess fläktar senast igår, och lät det svårborttagna dammet att sitta kvar. Så länge det inte påverkar balansen eller luftflödet av fläkten, så gör det nog inte så mycket. Isåfall ska den vara väääääldigt dammig.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gardinen:

Jag blåste igenom CPU kylaren och dess fläktar senast igår, och lät det svårborttagna dammet att sitta kvar. Så länge det inte påverkar balansen eller luftflödet av fläkten, så gör det nog inte så mycket. Isåfall ska den vara väääääldigt dammig.

Den dagen fläktarna sviktar pga damm
Får det bli storstädning..:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Drog om lite kablar och såg att grafikkortsfläktarna är täcka av finfinfint damm. Sitter på insidan av fläktarna / chassifläktarna och det sitter verkligen. Går ej bort med tryckluft utan man får ta en bit papper och försöka dra bort det.
Damm i all ära men detta är tryckpressat mikrodamm..
Svårt att filtrera bort misstänker jag.
Hur löser ni detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag brukar skruva loss fläktarna om det går. Går inte det så åker hela kylaren, och sedan rengöring med wettex och allrengöring.

Sedan brukar jag även sätta en tunn fiberduk för dammfiltrena.. Det tar lite längre tid innan det blir dammigt då och verkar inte påverka kylningen nämnvärt. Men den måste vara tunn så att luft kommer igenom ordentligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.