Fläkten till processorn går ner till 0 RPM

Permalänk

Fläkten till processorn går ner till 0 RPM

Tja!
Nytt bygge och nytt problem.
Fläkten till min processor går ner till 0 RPM enligt HWMonitor BARA när sidopanelen till chassit är stängd.
Öppnar jag upp sidopanelen så gör den inte det, utan bara när den är stängd.

Fläkten stannar kanske upp, men man kan inte se det då den går från ena sekunden i 500+ RPM till 0 RPM och en sekund senare står det 500+ RPM igen.
Detta är något jag stör mig grovt på.

Har ni upplevt något liknande?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av stoneisland:

Tja!
Nytt bygge och nytt problem.
Fläkten till min processor går ner till 0 RPM enligt HWMonitor BARA när sidopanelen till chassit är stängd.
Öppnar jag upp sidopanelen så gör den inte det, utan bara när den är stängd.

Fläkten stannar kanske upp, men man kan inte se det då den går från ena sekunden i 500+ RPM till 0 RPM och en sekund senare står det 500+ RPM igen.
Detta är något jag stör mig grovt på.

Har ni upplevt något liknande?

Det är endast Sensorfel. Sluta stirra på sensorer och tro att de levererar 100% pålitlig data så löser det sig.
(Mina SSD:er har en temperatur som visas på 254°C. Det betyder inte att de faktiskt är 254°C )

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kan vara sensorn som har en lägstanivå på kanske 500 rpm. Ligger fläkten då och pendlar runt 500 så rapporteras 0 när den går under då det egentligen är 499 rpm. Kan du öka fläktkurvan så gör det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Tackar så mycket för era snabba svar. Kollade upp det på bios nu (skulle ha gjort det ifrån början) och allt verkade fungera fint ändå