Permalänk
Medlem

Död nätdel?

Ursäkta den usla titeln men kom inte på något bättre.
Jag har fått lite problem med min dator jag byggde för ungefär ett år sedan.
SPECS: Amd fx 8350
asus m5a97r2(moderkort)
Corsair cx600m
Gainward gtx 760 phantom
Ballistix sport 16gb ram
corsair h100i

Problemet är att den bara dör ibland när man spelar, jag får ingen blå skärm den blir bara svart, all ström i usb portarna antar jag dör ut eftersom att usb headset och tangentbord + mus stängs av, men datorn är fortfarande igång medans alla fläktar snurrar. Den ger dock inte ut någon bild. Om jag försöker starta om datorn så går den tillbaka till detta skumma tillstånd jag får inte upp någon bild men fläktarna snurrar. Så jag undrade på om någon kunde ge mig tips på om det är moderkortet nät delen eller grafik kortet? Ska nämligen köpa nytta moderkort + processor efter jul och vill ju inte bränna de med ett dåligt nät agg.

EDIT: Glömde helt bort att skriva att den ger CPU overvoltage error. Detta händer bara ibland, det brukar sluta efter omstart men igår kunde jag inte få den att starta alls pga av detta. Jag testade återställa bios och även att manuellt sätta cpu volt, men den gav fortfarande 1.7 i volt vilket är ALLDELES för mycket.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Oj, det hära med overvoltage borde du kunna fixa genom att ta bort LLC(load line calibration) och vid(voltage) kontrollen från auto till manuell. Och sätta in typ 1.4 men inte mer.

3dit: Kan inte säga om det är nätdelen eller cpu. Troligen något av dem.

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Oj, det hära med overvoltage borde du kunna fixa genom att ta bort LLC(load line calibration) och vid(voltage) kontrollen från auto till manuell. Och sätta in typ 1.4 men inte mer.

3dit: Kan inte säga om det är nätdelen eller cpu. Troligen något av dem.

Jag har alltså redan sätt manuell voltage, men det hjälpte inte alls den matade fortfarande på alldeles för mycket och vad jag kan komma ihåg så finns det ingen llc inställning på mitt moderkort.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det då sig att jag har le version av ditt moderkort och jag har det? Finns cpu llc och pcie/mobo llc
I bios på tweaker sidan (tror jag, är i fjällen) ungefär i mitten

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Hur kommer det då sig att jag har le version av ditt moderkort och jag har det? Finns cpu llc och pcie/mobo llc
I bios på tweaker sidan (tror jag, är i fjällen) ungefär i mitten

Ska kolla det om jag får igång den igen, för tillfället verkar den totalt död.

Permalänk
Medlem

Hur gick det?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Hur gick det?

Fick igång den nu, har inte en aningen varför den startade men nu hade jag inte High voltage problemet, Dock hittade jag LLC och ställde in den på disabled. Tack för tipset, hoppas nu på att de inte ska hända ingen iaf. Men får se hur länge den är igång innan den dör igen :/