Permalänk

Corsair carbide air 240

Hej, jag undrar bara om någon har testat msi gtx 970 g4 i ett corsair carbide air 240.
Passar grafikkotet i detta chassi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kollade på Corsairs hemsidan och där står detta: Maximum GPU Length: 290mm

Och på MSI's hemsida: Card Dimension(mm) 269 x 141 x 35 mm

Dvs, det kortet bör få plats.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilappelfeldt:

Hej, jag undrar bara om någon har testat msi gtx 970 g4 i ett corsair carbide air 240.
Passar grafikkotet i detta chassi?

Skickades från m.sweclockers.com

Max längd grafikkort
290mm för Air 240

och Grafikkortets Dimensioner.
Bredd 141,0 mm
Djup 269,0 mm
Höjd 35,0 mm

Permalänk

Ok, tack för snabba svar:)
Vet någon nåt om den här kylaren? http://www.maxfps.se/cpu-kylning/antec/kuhler-h2o-650-liquid-...
Hittade inte några vettiga recensioner på google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilappelfeldt:

Ok, tack för snabba svar:)
Vet någon nåt om den här kylaren? http://www.maxfps.se/cpu-kylning/antec/kuhler-h2o-650-liquid-...
Hittade inte några vettiga recensioner på google.

Köp en annan kylare istället så du kan byta fläkt alternativt köra 2 fläktar (push & pull) om du skulle vilja
Med den där blir du väldigt låst då fläkten och pumpen är en enhet dvs det går inte att byta fläkt om den skulle vara högljud eller gå sönder

I den prisklassen så är en luftkylare att föredra enligt min erfarenhet med slutna vattenkylare
Annars får du kliva upp lite i pris till exempel en Corsair H60 V2 (runt 800kr) om du vill ha bättre kylning

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av emilappelfeldt:

Hej, jag undrar bara om någon har testat msi gtx 970 g4 i ett corsair carbide air 240.
Passar grafikkotet i detta chassi?

Skickades från m.sweclockers.com

Hejsan Emil,

Det grafikkortet kommer att passa ja.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Skrivet av emilappelfeldt:

Hej, jag undrar bara om någon har testat msi gtx 970 g4 i ett corsair carbide air 240.
Passar grafikkotet i detta chassi?

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer ej att funka. MSI korten och en del andra kort passar ej pga att höjden på korten gör att de tar i och även i vissa fall buktar sidopanelen. Finns en tråd på reddit om just corsair 240 och kompatibla grafikkort. Det jag vet är att gigabytes 970 får plats med nöd och näppe om man inte kör en rad i framkant. Men det är pga att det kortet ej är lika "högt" som msi,s lr tex asus strix.
Detta är banne mig ett minus utav corsair och är ganska illa för konsumenterna som vill trycka in sitt fina 970.
Edit: Hitta länken för er som vill läsa och funderar på detta chassi: http://www.reddit.com/r/buildapc/comments/2ovh91/gtx_970s_and...

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Tachikomatic:

Kommer ej att funka. MSI korten och en del andra kort passar ej pga att höjden på korten gör att de tar i och även i vissa fall buktar sidopanelen. Finns en tråd på reddit om just corsair 240 och kompatibla grafikkort. Det jag vet är att gigabytes 970 får plats med nöd och näppe om man inte kör en rad i framkant. Men det är pga att det kortet ej är lika "högt" som msi,s lr tex asus strix.
Detta är banne mig ett minus utav corsair och är ganska illa för konsumenterna som vill trycka in sitt fina 970.
Edit: Hitta länken för er som vill läsa och funderar på detta chassi: http://www.reddit.com/r/buildapc/comments/2ovh91/gtx_970s_and...

Hej Tachikomatic,

Jag är medveten om att vissa "höga" kort inte får plats i Air 240. Men enligt denna tråd så får ett XFX kort plats som är 143mm "högt" och TS kort är 141mm "högt", men jag ska ta en extra titt för att se att det verkligen passar.

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?p=728766

Permalänk
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Tachikomatic,

Jag är medveten om att vissa "höga" kort inte får plats i Air 240. Men enligt denna tråd så får ett XFX kort plats som är 143mm "högt" och TS kort är 141mm "högt", men jag ska ta en extra titt för att se att det verkligen passar.

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?p=728766

Japp, jag förstår och inlägget var inte menat att dra chassit i smutsen så att säga, eller corsair för den delen heller.
Det jag kanske skulle tillägga är att enligt länk jag posta tidigare var att de ej får plats pga höga heatpipes på själva korten, alltså kort med eftermarknadskylare. ^^
Länken till referens 290it du länka går in och det gör även säkerligen en hel del andra ref kort också.
Tycker dock att Corsair kanske borde nämna detta via hemsidan eller låta ÅF få reda på det, så att konsumenter ej köper ett kort som inte går in för att sedan få skicka tillbaka.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av emilappelfeldt:

Hej, jag undrar bara om någon har testat msi gtx 970 g4 i ett corsair carbide air 240.
Passar grafikkotet i detta chassi?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Tachikomatic:

Japp, jag förstår och inlägget var inte menat att dra chassit i smutsen så att säga, eller corsair för den delen heller.
Det jag kanske skulle tillägga är att enligt länk jag posta tidigare var att de ej får plats pga höga heatpipes på själva korten, alltså kort med eftermarknadskylare. ^^
Länken till referens 290it du länka går in och det gör även säkerligen en hel del andra ref kort också.
Tycker dock att Corsair kanske borde nämna detta via hemsidan eller låta ÅF få reda på det, så att konsumenter ej köper ett kort som inte går in för att sedan få skicka tillbaka.

Jag bad de testa om detta grafikkortet passade, det går att få in men kablarna tar i sidopanelen tyvärr. Så jag får ursäkta att jag gav dig förhoppningar.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk

Hej, tänkte bara säga att jag har prövat msi gtx 970 i corsair 240 air. "Kylningsrören" sticker ut ca 4 mm för mkt så sidopanelen går inta att stänga, däremot så passar gigabyte's 970

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av emilappelfeldt:

Hej, tänkte bara säga att jag har prövat msi gtx 970 i corsair 240 air. "Kylningsrören" sticker ut ca 4 mm för mkt så sidopanelen går inta att stänga, däremot så passar gigabyte's 970

Hej Emil,

Tack, det är bra att veta tills nästa gång. Hoppas du blir nöjd med att köra Gigabytes 970 istället.

Permalänk
Medlem

Har byggt en stund nu med air 240 och i stort sett alla 970 och 980 med heatpipes på ovansidan av graffet kommer inte att passa utan att de antingen ligger emot rutan eller att man helt enkelt inte kan stänga rutan. Kablarna, alltså strömkablarna till 970 och 980, kommer ALLTID pressas mot rutan. Har inte sett ett enda 970 eller 980 med någon annorlunda plassering av kontakterna.

Ett annat problem är vattenblock till 970 och 980. De allra flesta sticker ut för långt som gör att man inte kan stänga.

En ynka cm extra bredd hade gjort detta chassi till wonderland. 2 cm högre och bredare hade gjort att man fick plats med 240 radiator i toppen också.

Jag har ett EVGA 980 acx 2.0 som är kanske det kortaste av alla 980, även om det bygger på referenskortet. Man får faktist plats med ett Corsair H105 med fläktar i push/pull framför graffet. Man måste nästan ha push/pull för att få in någon luft över huvud taget i chassit, annars blir graffetemps allt för höga. Visst, man kan ju pressa in luft från toppen, men det blir mot fysikens lagar. En 120mm uppe i toppens bakkant är väldigt effektiv att ta ut varm luft, jävligt bra faktist. Men det fordrar ju att man kan ta in frisk luft nånstans....

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att jag har prövat ett asus strx och det passar inte men evgas 970 passar

Visa signatur

Intel I7-6700K 4.6GHz@1.320v | Ghost S1 MkII Limestone | Asus Z170I PRO | EVGA 3070 | Corsair 16Gb @2666MHz | Samsung 970 evo 500Gb + 860 evo 1TB | BenQ XR3501
Samsung S10+ | Bose QC35 | Lenovo X1 Yoga och dyslektiker

Permalänk
Medlem

Finns det vinklade strömkontakter så kablarna inte tar emot sidoplåten?

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av galaXy:

Finns det vinklade strömkontakter så kablarna inte tar emot sidoplåten?

Har letat länge, men det finns tyvärr inte tror jag. Har sett många fulmoddar dock. Det finns lödpunkter på ovansidan (baksidan av kortet), men då är man inne på ganska avancerade saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz