Är 400 w till GTX 570 för optimistiskt?

Permalänk

Är 400 w till GTX 570 för optimistiskt?

Tjena, en polare har uppgraderat sin dator och jag blev erbjuden hans gamla GTX570 då mitt gkort är ganska utdaterat. Problemet är att jag har enbart ett 400 w nätagg, ett Corsair CX400. Är det optimistiskt att tro att det kommer funka med denna setup? (Övriga datorn i sign.)

I denna recension drar systemet 392 w med ett 570. Men jag vet inte om Swecs system drar lite mer än mitt? Är nätaggets effekt specad till in- eller uteffekt för övrigt?
http://www.sweclockers.com/recension/13964-asus-geforce-gtx-5...

Så vad säger ni?

Permalänk

Jag lyckades googla mig till att nätagg är specade till uteffekt. I testet mäter de vid väggen och nätagget är 80+ guld, alltså 88% verkningsgrad vid 20% belastning. Komponenterna drar alltså 392*0,88=345W. För mitt nätagg skulle detta ge en belastning på 345/400= 0,86, alltså 86 %. Har jag räknat rätt då?

Är detta farligt högt att ligga på? Kan andra saker än nätagget gå sönder?

Sweclockers processor är dessutom överklockad, hur mycket mer effekt gör detta? Jag har även sett i andra tester ligger de en bit lägre i effektförbrukning, typ runt 350 W.

Permalänk
Medlem

EDIT: Oj, här gick det snabbt, trodde du skrev att du hade ett 500W agg, skulle säga att 400W borde vara lugnt, men var beredd på att det kan låta lite för att kyla ned sig.

Jag körde förrut detta som aldrig drog mer än ca: 310W i load (CPU/GPU stresstest) (testat med effektmätare)
570 lätt överklockat
i5 3570k i 4,X GHz
1 ssd
1 hdd
4 fläktar

Så 500W är hur lugnt som helst.

Angående verkningsgrad så är effekten den levererar in i datorn alltid 500W, verkningsgraden syftar till vad som förloras i nätagget, alltså kommer ett 500W nätagg med 80 % verkningsgrad dra 600W från väggen och så kommer 100W att omvandlas till värme.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tobbe_x90:

Sweclockers processor är dessutom överklockad, hur mycket mer effekt gör detta?

"En hel del", skulle gissa på 30-50W med deras överklockning.
Kort och gott så skulle jag inte säga att du har någonting att oroa dig för med nätagget+570't så länge du inte överklockar någonting.

Sen så är det så vitt jag vet inte mera dramatiskt att datorn bara stängs av som om du fått ett strömavbrott om komponenterna skulle kräva mera än vad som behövdes.
Hur som helst så ska det inte hända med dina komponenter som sagt men ja 80% load och över är förvisso högt för ett nätagg och sliter mera på det men så illa är det inte.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Är det en tidig version av CX400 så kan agget vara ganska kasst. Alla agg som inte klarar 86% belastning är så klart undermåliga.
Skillnaden mellan säg 50% och 90% belastning är i regel högst påtaglig när det gäller aggets ljudnivå.
I TS sits skulle jag kolla upp agget. Jag skulle inte köra ett av dom dåliga CX-aggen på det här viset.
Risken finns att agg som havererar på grund av överbelastning tar med sig annat i fallet.

Men om agget håller vad det lovar så; ja, du kan köra så.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Är det en tidig version av CX400 så kan agget vara ganska kasst. Alla agg som inte klarar 86% belastning är så klart undermåliga.
Skillnaden mellan säg 50% och 90% belastning är i regel högst påtaglig när det gäller aggets ljudnivå.
I TS sits skulle jag kolla upp agget. Jag skulle inte köra ett av dom dåliga CX-aggen på det här viset.
Risken finns att agg som havererar på grund av överbelastning tar med sig annat i fallet.

Men om agget håller vad det lovar så; ja, du kan köra så.

Vet du hur jag kan kolla upp vilken version jag har? Det är inhandlat juli 2010 om det säger någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Vet du hur jag kan kolla upp vilken version jag har? Det är inhandlat juli 2010 om det säger någonting.

Jag hade försökt kolla på agget för att ta reda på vilken version det är. Sedan sökt info om agget på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Sen så är det så vitt jag vet inte mera dramatiskt att datorn bara stängs av som om du fått ett strömavbrott om komponenterna skulle kräva mera än vad som behövdes.
Hur som helst så ska det inte hända med dina komponenter som sagt men ja 80% load och över är förvisso högt för ett nätagg och sliter mera på det men så illa är det inte.

Om det är nätagg av bra kvalite ja.

Kan bli massa andra konstiga problem när det är budet (och sämre) kvalite. CX serien är inte direkt känd för att vara bra och har gett typiska budet nätaggs fel. Var tydligen bara ett enda nätagg ur CX serien som var bra (minns inte vilken).

Sen åldras nätagg (bla kondensatorerna) så att de inte klarar lika mycket som när de var nya. Budet och sämre snabbare än bra kvalite.

Även om man antar att den är ok kvalite osv så kommer han ligga nära gränsen med ett gammalt nätagg. Han kan chansa och se hur det går men ska då hålla öga/öron öppna efter konstiga fel, ljudnivån mm om den inte ger ännu tydligare tecken.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jag hade försökt kolla på agget för att ta reda på vilken version det är. Sedan sökt info om agget på internet.

Är du säker på att just CX400 som finns i olika versioner? Jag har gjort lite research och inte hittat något om att det finns olika verisioner. I samtliga tester jag hittat (bl.a. Sweclockers) får den bra resultat och de säger att komponenterna är tillverkade av Seasonic.

Däremot verkar det som att Corsair någon gång under 2010 bytte tillverkare från Seasonic till någon annan till några andra av CX-aggen medans CX400 då verkade fasas ut.

Permalänk
Medlem

du ligger väl på gränsen, är det bra ventilation i lådan och du har ett bra exemplar borde det väl gå men det är väl inte helt riskfritt, särskilt under högsommaren

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Är du säker på att just CX400 som finns i olika versioner? Jag har gjort lite research och inte hittat något om att det finns olika verisioner. I samtliga tester jag hittat (bl.a. Sweclockers) får den bra resultat och de säger att komponenterna är tillverkade av Seasonic.

Däremot verkar det som att Corsair någon gång under 2010 bytte tillverkare från Corsair till någon annan till några andra av CX-aggen medans CX400 då verkade fasas ut.

Det kan stämma. Finns det inte flera versioner av just CX400 så är det ju bra för dig. Kanske blir lite högljutt, men funka ska det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det kan stämma. Finns det inte flera versioner av just CX400 så är det ju bra för dig. Kanske blir lite högljutt, men funka ska det.

Absolut första cx400 vilket är den du har är byggt av seasonic och är ett hyfsat bra nätaggregat dock inte byggt med de bästa kondningarna med dugliga . Men du har en strömtörstit CPU och 570 drar en del så det kommer kämpa hårt jag hade inte gjort det men funkar gör det nog.

Men jag hade absolut kört på mitt vx450 från corsair men det är för det är ett kvalitets nätaggregat klarar också 580 watt om det är 50 grader i nätaggregat

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d