Beställt ett Silverstone FT02

Permalänk
Medlem

Beställt ett Silverstone FT02

Som topic lyder så såg jag att komplett fått in ett fåtal FT02 och kunde därför inte låta blir att beställa ett.
Någon mer som fått upp ögonen på detta eller till och med sitter med ett och vill dela med sig lite tankar och knep?

Gott nytt år!

Edit: Chassit hittar ni här

Permalänk
Keeper of Traditions

Tyvärr har dem satt fönstret på fel sida för mig... annars hade det nog blivit ett köp

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
Tyvärr har dem satt fönstret på fel sida för mig... annars hade det nog blivit ett köp

Finns ju även utan fönster.

Permalänk
Medlem

Det blev utan fönster för min del.
Mer stilrent så.

Permalänk

Jag kmr vara stolt ägare om ett tag, ser verkligen fram emot det så fint det ser ut.
Fönstret spelar ingen roll för mig och då jag hittade det billigare med så får det bli så
hoppas du blir nöjd med ditt!

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Grattis till ett bra köp, FT02 är ett riktigt bra chassi med bra kylning och hög kvalitet, du kommer inte bli besviken.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

FT02 riktigt jävla bra, köpte mitt från Caseking.de snabb och billig frakt.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på att kunna köpa ett om ett tag.
Det är riktigt snyggt och verkar riktigt bra dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Tyvärr har dem satt fönstret på fel sida för mig... annars hade det nog blivit ett köp

Vadå, vill du ha fönstret så du ser bakplåten och sladdarna?

Fortress FT02 går ju på typ 2500kr... Fört dyrt för vad man får IMO - inget fulltower, ingen USB3.0, få HDD platser och problem med grafikkort i framtiden om dom blir ännu större (eller har längre kylare).

Raven RV02 är i princip identisk som FT02, kostar bara runt 1500kr och har tydligen exakt samma ljudnivåer som FT02, trots dämpningen (Silverstone Fortress FT02 ATX Case | silentpcreview.com), och förstås exakt samma kylningsprestanda. Visst är FT02 stilrenare dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Raven RV02 är i princip identisk som FT02, kostar bara runt 1500kr och har tydligen exakt samma ljudnivåer som FT02, trots dämpningen (Silverstone Fortress FT02 ATX Case | silentpcreview.com), och förstås exakt samma kylningsprestanda. Visst är FT02 stilrenare dock...

Glöm inte att Raven är gjord av plast och stål, FT2 borstad aluminium och stål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Glöm inte att Raven är gjord av plast och stål, FT2 borstad aluminium och stål.

Ja om man tycker borstat aluminium är värt 1000kr extra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Ja om man tycker borstat aluminium är värt 1000kr extra så.

Det är mer skillnad, hårddiskburen är annorlunda samt lådan saknar den lilla ljuddämpning som FT02 har.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju på gång en ny version av Raven2 med samma HD bur som FT02, samt med Silverstones nya fläktar med mer riktat luftflöde:
First Look: Silverstone Raven RV02-E PC Case | bit-tech.net

Kommer den med ungefär samma pris som den nuvarande versionen, så är det ju ännu svårare att rättfärdiga ett FT02 köp. (Min förhoppning är att även Fortress också kommer säljas med nya fläkten framöver, men jag vet inte om så är fallet )
Synd bara att jag inte gillar designen på Raven alls? FT02 är sjukt mycket mer attraktiv i mina ögon!

Dessutom börjar det ju dyka upp bilder på Raven 03, men den ser ännu hemskare ut !!
(de hade kunnat gjort något snyggt och effektivt av det där takkonceptet, men just nu ser det bara billigt ut!)
YouTube - Silverstone Technology revolutionary Raven 3 case @ Computex 2010

---

Slutligen börjar det ramla in bilder på en konceptversion av FT03, med micro ATX moderkort!
[H]ard|Forum - View Single Post - COMPUTEX 2010 - New and Interesting Cases PhogaleryYouTube - Silverstone Technology Fortress FT03 @ Computex 2010
Kompakt, men ser lite väl mycket ut som en sopkorg designad av apple tycker vissa
Jag gillar inte det där vita filtret på sidan varken utseendemässigt eller praktiskt: tex blåser nätagget ut på samma ställe som en fläkt verkar suga in? Dumt! Ventilationen överlag verkar vara lite krystad!
Plus verkar inte ha nån 5.25 plats alls?

Både RV03 och FT03 verkar inte ha någon hårddiskventilation alls? Kan inte vara bra Coola hotswaptrays dock på FT03

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Tycker att Raven serien är så ful att jag lätt betalar 1000 kr mer för FT02, som däremot är riktigt riktigt stilig. FT03 ser väl ok ut, men filtret på sidan och toppen vad inte så fint. Såg dessutom sjukligt trångt ut i chassit. Raven 3 var sjukt ful, finns det verkligen folk som gillar den typen av design? Ser ut som en leksak i mina ögon.

Hur som helst, har funderingar på att köpa ett FT02, men det blir först nångång i höst i så fall. Det borde väl fortfarande finnas att köpa då? Såg att det var många nätbutiker som hade slut på dom så jag blev lite fundersam.

En fråga till er som har chassit, hur påverkas ljudnivån av att den annorlunda placeringen av moderkort? Tänkte att mest ljud borde "läcka ut" i toppen då, vilket borde göra att ljudet riktas mer mot en än om det skulle vara i baksidan (har datorn på golvet i en "hurts" eller vad det kallas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasA88:

Tycker att Raven serien är så ful att jag lätt betalar 1000 kr mer för FT02, som däremot är riktigt riktigt stilig.

Visst är FT02 snyggare, men SÅ ful är väl ändå inte RV02? Den är ju inte ens i närheten av RV01! Lite lutande top mot fronten och minimalt vinklad framsida.
YouTube - Silverstone Raven RV02 Video Review

RV03 kan jag dock hålla med om att den ser förskräcklig ut. RV02-E, om den har samma pris som RV02, så planerar jag nog att köpa den. Om den kommer ut snabbt nog, vill verkligen ha ett nytt chassi nu

Permalänk
Skrivet av murklor:

Visst är FT02 snyggare, men SÅ ful är väl ändå inte RV02? Den är ju inte ens i närheten av RV01! Lite lutande top mot fronten och minimalt vinklad framsida.
YouTube - Silverstone Raven RV02 Video Review

RV03 kan jag dock hålla med om att den ser förskräcklig ut. RV02-E, om den har samma pris som RV02, så planerar jag nog att köpa den. Om den kommer ut snabbt nog, vill verkligen ha ett nytt chassi nu

Nja, den är väl minst ful av de tre i alla fall. Fronten ser ok ut, men toppen är inge vidare. Men det är ju bara vad jag tycker, smaken är olika.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar nog faktiskt Rv01 före Rv02 rent estetiskt. Rv01 har ett lite överdrivet stealthtema som iallafall är tydligt, och som på något vis funkar litegrann. Rv02 lyckas både se lite plastig och lite tråkig ut.. Och proportionerna känns lite för långsmala. (och gillar inte den lutande toppen)
Rv01 är dock alldeles för stor och har för tillkrånglad ventilation för att vara intressant.

FT02 är trots samma grundstomme IMHO sisådär 10 gånger snyggare än RV02, så det är nog värt minst en femhundring

Rv03 lyckas se mer tillkrånglad ut i fronten, utan att ändå temat blir tydligare... Och det där blåa ser rätt billigt ut, om de nu inte gör om det till prodversionen. Tak-konceptet går att få snyggt tror jag, men de är lååååååååååångt från där än.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag kan inte bestämma mig, FT02 eller RV02? pengar spelar ingen roll. Dem är lika snygga imo, så finns det några andra fördelar? :/

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Jag kan inte bestämma mig, FT02 eller RV02? pengar spelar ingen roll. Dem är lika snygga imo, så finns det några andra fördelar? :/

Spelar pengar ingen roll så får du väl ta ett Lian Li Tyr eller nåt?

Vi har redan gått igenom skillnaderna ovan. RV02 är lite fulare, har mera plast, sämre HDD kylning och inga ljuddämpningsplattor men är 1000kr billigare. Men eftersom prestandan är identisk, ser jag inga direkta fördelar med FT02. Har du många HDDs så vill man nog ha ett annat chassi ändå. Hade FT02 varit ett fulltower hade det varit helt andra bullar, men det är det inte.

Permalänk

Det är just det, har läst hela tråden,men prestandan tycks vara den samma endå, många HDD's kör jag inte med, Lian Li skulle funka men de tycker jag ser förjävliga ut jämfört med silverstone ;p
Det blir nog ett FT för mig också, då det känns mer robust.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Tänkte skaffa ett Fortress 2. Tänkte då höra om det är någon som har lite idéer och tankar om ett problem som kan uppstå.
Eftersom att den drar in luft från botten och sprutar uppåt, och jag tänkte använda Corsair H50. Är det inte lite ineffektivt då den inte får lika "fräsch" luft? Eller blir det tillräckligt effektivt om man har 2 st Scythe Gentle Typhoon, 1 på varje sida om radiatiorn?

Permalänk
Medlem

Kan man välja i vilken riktning som H50 drar luft?

Om den suger in luft uppifrån så skulle jag gissa på väldigt dålig prestanda. Det kommer bli mäkta varmt där upp med grafikkort och PSU som spyr ut varmluft.

Men om den suger in luft från lådan så kanske det funkar. De två bakre 180mm fläktarna kommer ju blåsa nästan rakt på radiatorn utan mycket i vägen (ram bara), luften inne i lådan är nog svalare än utrymmet ovanför. Ifall man kan montera en 120mm på insidan av radiatiorn skulle det nog hjälpa ytterligare, ja.

Bara spekulationer dock, nån annan har nog bättre erfarenheter

Permalänk
Medlem

Jo, det går att sätta fläktarna åt vilket håll man nu vill på H50.

Corsair brukar ju rekommendera att man ska sätta H50 på en insugsfläkt för att den ska få färsk kalluft... Generellt tycker jag det är en bakvänd lösning att pressa in varmluft i lådan, men i FT02 kanske det är värt att testa:
Kan man inte montera H50 som push/pull i botten, direkt på den "bakersta" 180mm fläkten? (så långt fram som möjligt så att det inte blir nån luftficka under nätagget tex)

Här är en bild som förklarar vad jag menar hoppas jag.

Insug finns ju så det räcker iallafall... Så det låter som det vore bättre att montera den där nere och få färskluft, plus att man inte lägger några hinder för den ensamma utblåsfläkten i toppen.

Bara man hittar nått sätt att montera den säkert som på bilden, så tycker jag det borde funka hyfsat? Frågan är hur mycket av luften som hittar in i H50:n när den ligger monterad över bara en del av en fläkt förstås... Men med pull på kylaren dessutom så tycker jag det borde funka ok!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bara man hittar nått sätt att montera den säkert som på bilden, så tycker jag det borde funka hyfsat? Frågan är hur mycket av luften som hittar in i H50:n när den ligger monterad över bara en del av en fläkt förstås... Men med pull på kylaren dessutom så tycker jag det borde funka ok!

Det är en intressant lösning, men jag ser egentligen ingen stor fördel jämfört med den enklare monterade 120mm-H50-120mm varianten som blåser ut där upp. Som sagt, båda bakre fläktarna kommer ju ha fritt fält uppåt utan en stor fet CPU heatsink. Men visst, kanske tjänar man några grader...

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Det är en intressant lösning, men jag ser egentligen ingen stor fördel jämfört med den enklare monterade 120mm-H50-120mm varianten som blåser ut där upp. Som sagt, båda bakre fläktarna kommer ju ha fritt fält uppåt utan en stor fet CPU heatsink. Men visst, kanske tjänar man några grader...

Näe, någon monsterskillnad blir det knappast
... men jag tror ändå man kan tjäna lite på att inte placera massa restriktioner (dvs H50:n) framför den enda utblåsfläkten i lådan. Mer en principiell grej kanske dock ändå i slutändan, vem vet?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

En sak jag undrar om Fortress 2. Hur kan man göra för att få dit ett 5970 och fläktgaller?

Som man ser där är det väldigt tajt, kan man byta kylare eller något? för jag antar att själva "kortet" inte är för långt. Utan det verkar bara dom två röda utskjutande "ventillhålen"(eller vad man ska kalla dom).

Annars, tror ni man kan ghettomodda bort dom med en dremel eller liknande?

Permalänk

Någon som äger chassit som kan säga något om ljudnivå med fläktarna som följer med? Har planer på att bygga en riktigt tyst dator i höst nångång. Borde det inte påverka ljudnivån negativt att chassit är öppet i toppen? Det mesta ljudet bör väl läcka ut där då och riktas mot användaren (i mitt fall, då jag har datorn i en hurts på golvet).

Permalänk

Undrar en till sak egentligen, FT02 mot 800D, visst helt olika saker, men vad funkar egentligen bäst?
Jag ska köra vattenkylning, men BARA på processorn.
Jag tänkte, visst FT02 har 3 feta uppåt tryck i botten, MEN bara en utblås där uppe.
På 800D kan man ju köra 3 st där uppe, visst inte samma sak alls.
MEN igen, så har man ju då 2 st större runt moderkotet samt 2 st på HDD-Bay. (Jag räknar såklart med att man köper till fläktar)
Det jag undrar är om någon vet vad som kyler bäst? Samt, finns det möjlighet för att installera fler utblås på FT02 i taket?
Och, finns det någon möjlighet att sätta fläktar som blåser uppåt i botten på 800D?
tack på förishand

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

800D och FT02 är verkligen väldigt mycket varandras motsatser i design
Corsairen är byggd med extremt undertryck, och Silverstonen med extremt övertryck!

Nu förenklar jag, men generellt tror jag det lättare att få till effektivt luftflöde med undertryck, så det skulle man kunna se som ett argument för 800D... MEN jag tycker det verkar som 800D har för restriktiva luftintag för att vara en bra låda för luftkylning alls... Och för vissa är den gränsfall även för vatten verkar det som:
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/9...

Problemet såvitt jag ser på 800D är att det det är så få ställen den får in luft:
Du har en enda 140mm fläkt som drar in luft, och den suger från mer eller mindre mitt i lådan. Luften ska ju dessutom hitta in genom ännu ett fläktgaller nere i botten. (och i botten slåss även delvis nätagget om samma luft som resten av lådan)
Visst, man har fläkten vid hårddiskarna, men den lär inte få med sig mycket luft, och den blåser väl ut på baksidan av moderkortet och gör ingen nytta för att kyla komponenterna kring moderkortet iallafall... Och även om det nu skulle slinka in lite luft till moderkortet, så är den värmd av hårddiskarna redan.

FT02 har istället brist på utfläktar, men har rätt mycket hål i toppen - speciellt om man plockar bort alla täckbrickor för PCI-platserna osv... Och den har två kraftiga 180mm fläktar som kan pressa ut luften genom de restriktioner som finns. Plus att man ju faktiskt skulle kunna vända nätagget inåt och låta det hjälpa till. (och så har den ett rakt fint flöde där naturliga stigningen av varm luft kanske hjälper till litegrann) FT02 funkar även väldigt bra med grafikkort som blåser ut luften ur lådan... Men för vattenkylning finns smidigare lådor.

Ingendera är perfekt, men personligen tycker jag FT02 har en mer spännande, innovativ och elegant lösning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

800D och FT02 är verkligen väldigt mycket varandras motsatser i design
Corsairen är byggd med extremt undertryck, och Silverstonen med extremt övertryck!

Nu förenklar jag, men generellt tror jag det lättare att få till effektivt luftflöde med undertryck, så det skulle man kunna se som ett argument för 800D... MEN jag tycker det verkar som 800D har för restriktiva luftintag för att vara en bra låda för luftkylning alls... Och för vissa är den gränsfall även för vatten verkar det som:
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/9...

Problemet såvitt jag ser på 800D är att det det är så få ställen den får in luft:
Du har en enda 140mm fläkt som drar in luft, och den suger från mer eller mindre mitt i lådan. Luften ska ju dessutom hitta in genom ännu ett fläktgaller nere i botten. (och i botten slåss även delvis nätagget om samma luft som resten av lådan)
Visst, man har fläkten vid hårddiskarna, men den lär inte få med sig mycket luft, och den blåser väl ut på baksidan av moderkortet och gör ingen nytta för att kyla komponenterna kring moderkortet iallafall... Och även om det nu skulle slinka in lite luft till moderkortet, så är den värmd av hårddiskarna redan.

FT02 har istället brist på utfläktar, men har rätt mycket hål i toppen - speciellt om man plockar bort alla täckbrickor för PCI-platserna osv... Och den har två kraftiga 180mm fläktar som kan pressa ut luften genom de restriktioner som finns. Plus att man ju faktiskt skulle kunna vända nätagget inåt och låta det hjälpa till. (och så har den ett rakt fint flöde där naturliga stigningen av varm luft kanske hjälper till litegrann) FT02 funkar även väldigt bra med grafikkort som blåser ut luften ur lådan... Men för vattenkylning finns smidigare lådor.

Ingendera är perfekt, men personligen tycker jag FT02 har en mer spännande, innovativ och elegant lösning.

Myckte informativt, tack för svaret, som du säger har jag knepat o knåpat på detta.
I helheten ser det ju ut som om FT02 kyler lite bättre då det drar in avsevärt mkt mer luft än 800D, det jag är orolig för, som du förstås har fattat, är att jag vill ha ut den också
Så du råkar möjligtvis inte veta om det finns flera sätt att monter någon fläkt i taket/sidorna för mer tryck ut ur lådan också? oO Allt tas ju upp av Mobo kortet :/

Visa signatur

Citera gärna för svar.