Hur snabb mobilsurf behöver jag?

Permalänk
Medlem

Hur snabb mobilsurf behöver jag?

Hej, Jag har bestämt mig för att köpa en samsung note men jag letar efter ett bra abonnemang som passar mig bra. jag kommer surfa mycket, kolla på youtube och lyssna på spotify hur många Gb använder det per månad? Jag har kollat på tele2 deras surf abonnemang med 6 Mbit/s och 1gb per månad eller telenor som bara har 3 Mbit/s men som har obegränsat med surf. märker jag någon skillnad om jag väljer 3 Mbit/s eller 6 Mbit/s när jag surfar?

Permalänk
Medlem

6 mb/s är att rekomendera då man ofta bara kanske få ut halva hastigheten lite beroende på var du befiner dig mm. Har själv 3 mb/s och det funkar okej men jag märker av att det är långsamt när jag besöker icke mobil anpassade sidor.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Ljusskygg

Rekommenderar att ta telenors erbjudande, själv kollar jag mycket på youtube och 1GB är inte mycket alls.. mina 2 gb försvinner direkt.
Så ta 3MB/s med Obegränsat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med spotify kan man göra offline playlistor så man slipper streama över 3g. Annars kan man räkna ca 1mb/min cirkus..
Just för att streama musik så lär du inte märka någon skillnad på 3 o 6mbit.. ska du ladda hem en större fil så märks det såklart. Förutsatt att du har mottagning för att komma upp i 6mbit.

Själv tycker jag 5gig som jag har är minimum.. Om man som jag, använder luren flitigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonMattila:

Rekommenderar att ta telenors erbjudande, själv kollar jag mycket på youtube och 1GB är inte mycket alls.. mina 2 gb försvinner direkt.
Så ta 3MB/s med Obegränsat.

Skrivet av Boss302:

Med spotify kan man göra offline playlistor så man slipper streama över 3g. Annars kan man räkna ca 1mb/min cirkus..
Just för att streama musik så lär du inte märka någon skillnad på 3 o 6mbit.. ska du ladda hem en större fil så märks det såklart. Förutsatt att du har mottagning för att komma upp i 6mbit.

Själv tycker jag 5gig som jag har är minimum.. Om man som jag, använder luren flitigt.

Så ni tycker att jag ska väja telenor? jag sitter och velar mellan telenor,tele2 och halebop. hur är det med halebop? jag funderar på att ta halebop för att de har gratis sms också men de har bara 0.5Gb surf:/ vilken operatör har ni bäst erfarenhet av bäst teckning, avtal och hur belastat är nätet? jag bor i blekinge om det skulle spela någon roll.

Permalänk
Medlem

Ingen aning. Jag har 3 (pott) o är otroligt nöjd. (Hade telia innan)

Permalänk
Skrivet av albin967:

Så ni tycker att jag ska väja telenor? jag sitter och velar mellan telenor,tele2 och halebop. hur är det med halebop? jag funderar på att ta halebop för att de har gratis sms också men de har bara 0.5Gb surf:/ vilken operatör har ni bäst erfarenhet av bäst teckning, avtal och hur belastat är nätet? jag bor i blekinge om det skulle spela någon roll.

efter att jag har haft halebop i ca 1,5år med 0,5Gb surf, så kan jag säga att det inte var några problem ibörjan... men på slutet så förbrukade jag nästan alltid hela surfmängden bara genom autosynkning o några appnedladdningar... så jag säger minst 2-3Gb för att slippa få hastigheten strypt till noll...

Bytte mobil iochmed tre;s fastpriskampanj (Xperia S) och deras täckning funkar bra. pluggar i skellefteå, reser en hel del söderut och har aldrig haft några problem med täckningen. förutom i en del på alnö utanför sundsvall, men där har halebop bara edge... så är nått skumt med detta hörn...

och jag var utanför uppsala för någon vecka sedan och kunde då streama en av sm-finalerna i elitserien på csports via mobilen utan problem så tre;s nät och surfhastighet är det fart i, halebops ganska så mycket slöare men bättre täckning.

summa summarum.
Bra täckning = halebop men gå då upp i surfmängd rejällt
annars så ta den där du får obegränsad datamängd. sällan man som mobilanvändare behöver höga hastigheter.
youtube och spotify förbrukar en hel del data, spotify är att rekomendara till synking via wifi så att låtarna lagras i luren

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren:) vad tror ni halebop med 3Gb surf per månad 5000 gratis sms eller telenor med obegränsad surf men med lägre surf hastighet och inte gratis sms. vilket abonnemang ska jag välja? behöver man mer än 3gb/per månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin967:

Tack för alla svaren:) vad tror ni halebop med 3Gb surf per månad 5000 gratis sms eller telenor med obegränsad surf men med lägre surf hastighet och inte gratis sms. vilket abonnemang ska jag välja? behöver man mer än 3gb/per månad?

Mitt telenor abonnemang fungerar perfekt har 3000 fria sms per månad, fri surf 3 mbit/s
Betalar sammanlagt 330kr månad ungefär, har inga ring kostnader vad jag förstått. Förutom när jag var utomlands och ringde en del.

Telenor pott 199kr

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera Telenor pott 199kr. 3Mbit/s funkar bra för det mesta. Kan upplevas lite slött ibland, men hellre det än att få slut på datamängden man kan använda. Och Telenors täckning är överlag bra även på mindre orter. Om man ringer lagom mycket kommer man sällan upp över 199kr.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Albin pratar om Gb i månaden. Andra på denna tråden pratar om mb/sec.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hedersmedlem

ta telenor...
du kommer behöva mycket mer än 2 gb
3mb/s räker gott och väll för att se på film och streama musik du behöver ej vara orolig

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tkoop1:

ta telenor...
du kommer behöva mycket mer än 2 gb
3mb/s räker gott och väll för att se på film och streama musik du behöver ej vara orolig

Skrivet av JAZIP:

Kan också rekommendera Telenor pott 199kr. 3Mbit/s funkar bra för det mesta. Kan upplevas lite slött ibland, men hellre det än att få slut på datamängden man kan använda. Och Telenors täckning är överlag bra även på mindre orter. Om man ringer lagom mycket kommer man sällan upp över 199kr.

Skrivet av Pfeffe:

Mitt telenor abonnemang fungerar perfekt har 3000 fria sms per månad, fri surf 3 mbit/s
Betalar sammanlagt 330kr månad ungefär, har inga ring kostnader vad jag förstått. Förutom när jag var utomlands och ringde en del.

Telenor pott 199kr

Okej då förstår jag 3mbit/s räcker till det mesta men jag vill ha ett abonnemang som är ganska billigt också. Men telenors surf abonnemang kostar 279kr i månaden med samsung note medans halebop tar 269kr i månaden och 3Gb surf första halv året, och sen 319kr i månaden i resten av bindningstiden. Med halebop så får jag också 5000 gratis sms per månad och det får jag ju inte med telenor.
Finns det några andra bra erbjudanden med samsung note för ca300kr i månaden?:)

Permalänk
Skrivet av albin967:

Hej, Jag har bestämt mig för att köpa en samsung note men jag letar efter ett bra abonnemang som passar mig bra. jag kommer surfa mycket, kolla på youtube och lyssna på spotify hur många Gb använder det per månad? Jag har kollat på tele2 deras surf abonnemang med 6 Mbit/s och 1gb per månad eller telenor som bara har 3 Mbit/s men som har obegränsat med surf. märker jag någon skillnad om jag väljer 3 Mbit/s eller 6 Mbit/s när jag surfar?

köpte 3TOTAL fick 10GB och får in upp till 12mbit/s inomhus, man kan även köpa till större datamängd

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaghetermicke:

köpte 3TOTAL fick 10GB och får in upp till 12mbit/s inomhus, man kan även köpa till större datamängd

men har inte det erbjudandet tagit slut? eller kostar det 349kr i månaden nu med?:)

Permalänk
Medlem

Jo det är slut, själv tecknade jag näst sista dagen och har 3Total. Lämnade Tele2 som hade 6mbit/s men sällan jag kom över 1....Tre har jag nu haft par veckor och supernöjd så långt. Testa ett kontantkort med olika operatörer innan du ev låser upp dig på abonnemang tycker jag vore säkrast. Inget vidare låsa upp sig typ 2 år på något som kanske ej kommer funka så bra.

Visa signatur

Mvh
janptr

Permalänk
Medlem

Synd att du inte han med de bra erbjudanden. Själv tog jag Tele2 Maxi 4g och sen SG2 4G LTE.
Detta mätte jag upp idag.

Det är mer än 10 gånger så snabbt som mitt fasta ADSL, haha.

Permalänk

jag har halebop surf bas tror jag (0.5gb) iallafall funkar bra men ska nog öka gb till antingen 3gb elr 10gb, täkningen är ju bra tycker jag

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7850 2GB OC CPU: i5 2500K 3.3GHz KYL: Cooler Master hyper 212+
MOBO: Asus P8P67 LE RAM: Corsair 8GB 1600MHz PSU: Xfx 650W XxX edition
MUS: Razer dethadder TB: Steelseries APEX HÖRLUR: Steelseries 7H CASE: CoolerMaster 912+ HDD: seagate 500GB
Play fair - Play hard

Permalänk
Medlem

Har haft 6Mbit i ett par år och det har räckt bra. Mina prylar har inte klarat av mer ändå.

Permalänk
Skrivet av Lindgren92:

Synd att du inte han med de bra erbjudanden. Själv tog jag Tele2 Maxi 4g och sen SG2 4G LTE.
Detta mätte jag upp idag.

http://speedtest.net/android/172175232.png

Det är mer än 10 gånger så snabbt som mitt fasta ADSL, haha.

Pingen lär väl ändå vara lägre på ditt ADSL.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Pingen lär väl ändå vara lägre på ditt ADSL.

Nix Har 56ms i mina föräldrars hus. 3,2km till stationen, så jävla dåligt.