Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kalenderapp till Android

Permalänk
Medlem

Kalenderapp till Android

Jag funderar på vad ni använder för kalendrar till era Android-telefoner. Använder ni "stock" eller har ni några appar som ni kör med?

En sak som jag skulle vilja kunna göra är att enkelt kunna kopiera en hel dag (gärna till flera andra dagar samtidigt), då detta skulle underlätta för att lägga in mitt jobbschema tex.
Finns det någon möjlighet att importera från en excel- eller csv-fil eller liknande hade det varit ännu smidigare, men det kan man väl inte hoppas på...

Permalänk
Avstängd

Du kan importera/exportera det mesta via webbgränssnittet. Alltså om du går till google.com/calendar. Jag är inte säker på hur man gör för att importera enskilda händelser, eller om det ens går, men har du en outlook-kalender eller liknande på jobbet så kan du importera den.

Innan körde jag standardkalendern (med tredjeparts widgetar) men på min nuvarande telefon (GNote) finns inte den utan bara Samsungs egna SPlanner vilken fungerar bra, men den tillåter endast widgets om man kör TW-launchern vilket jag inte vill göra så jag installerade Jorte istället för att få lite kalenderwidgetar.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Jag har inte nån outlookkalender, utan vi får vårt schema i pappers- eller PDF-form (och jag tror att det går att exportera till excel i schemaprogrammet åxå). Det handlar, hur som helst, om en rent manuell överföring, om man inte kan importera excel/cvs. Att kunna importera något slag av liknande filformat skulle ju underlätta så själva "nerskrivandet" av datum och tid kan automatiseras i mycket större utsträckning.
Såklart går det att titta på schemat i PDF-format, men det hade varit smidigt att kunna samköra med övriga livet, samt skriva in när det händer saker utöver det vanliga på jobbet åxå.
Nu står det ju faktiskt något om import via CSV när jag går in och kollar på google calendar, så möjligheten att göra det den vägen verkar finnas. Nu får jag bara ta reda på hur man ska formatera filen åxå isf.

Fler tips om bra kalendrar/widgets är fortfarande välkomna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dumbo:

Tack för svaret. Jag har inte nån outlookkalender, utan vi får vårt schema i pappers- eller PDF-form (och jag tror att det går att exportera till excel i schemaprogrammet åxå). Det handlar, hur som helst, om en rent manuell överföring, om man inte kan importera excel/cvs. Att kunna importera något slag av liknande filformat skulle ju underlätta så själva "nerskrivandet" av datum och tid kan automatiseras i mycket större utsträckning.
Såklart går det att titta på schemat i PDF-format, men det hade varit smidigt att kunna samköra med övriga livet, samt skriva in när det händer saker utöver det vanliga på jobbet åxå.
Nu står det ju faktiskt något om import via CSV när jag går in och kollar på google calendar, så möjligheten att göra det den vägen verkar finnas. Nu får jag bara ta reda på hur man ska formatera filen åxå isf.

Fler tips om bra kalendrar/widgets är fortfarande välkomna.

Jo CSV ska gå att importera, men det är ett väldigt simpelt format så jag vet inte hur mycket man kan ändra i formateringen (CSV står för comma separated values, så det är bara rader av text med komman som skiljetecken).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo CSV ska gå att importera, men det är ett väldigt simpelt format så jag vet inte hur mycket man kan ändra i formateringen (CSV står för comma separated values, så det är bara rader av text med komman som skiljetecken).

Jo, själva filformatet som sådant är ju inte så knepigt. Jag tänkte mest i vilken ordning man ska ha ämne, datum, tid osv, samt vilket format tid och datum ska vara i.
Jag hittade denna sida:
http://support.google.com/calendar/bin/answer.py?hl=en&answer...

Gjorde en liten enkel testfil och det verkar funka bra, så det blir ju genast mycket enklare för mig att fixa jobbschemat.